|

تصویب بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عراق

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،خبرگزاری رسمی عراق، خالنهار لبنان، خبرگزاری رسمی امارات، روسیا الیوم.

تصویب بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عراق

به گزارش شبکه شرق، در این میان خبرگزاری رسمی عراق،در گزارشی به تصویب بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عراق پرداخته است

خبرگزاری رسمی عراق:

تصویب بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عراق

مجلس نمایندگان عراق با پشت سر گذاشتن اختلافات عمیق، بامداد امروز بودجه 3 ساله این کشور را تصویب کرد.

جلسه یکشنبه شب که تا ساعت 4 و نیم صبح دوشنبه (12 ژوئن) ادامه یافت شاهد اختلافات و نزاع‌های جدی بر سر برخی مواد قانون بودجه بود و در نهایت برخی مواد حذف یا تعدیل شد.

بررسی و تصویب بودجه در صحن علنی مجلس عراق در 4 جلسه پیاپی انجام شد که علت آن اختلافات به خصوص بر سر مواد مربوط به اقلیم کردستان و درآمدهای نفتی آن و حقوق کارکنان اقلیم و انتقال بودجه برخی وزارتخانه‌ها به استانداری‌ها بود.

از جمله موادی که در جلسه رأی گیری به این قانون اضافه شد، اختصاص 150 میلیارد دینار برای اجرای پروژه های مشترک با مصر بود.

حجم بودجه کنونی 197 هزار میلیارد و 828 میلیارد دینار (حدود 152.2 میلیارد دلار) با کسری بودجه 63 هزار میلیارد دیناری (48.3 میلیارد دلار) است. جزئیات بودجه‌های سال‌های 2024 و 2025 هنوز منتشر نشده است.

خبرگزاری رسمی امارات:

دیدار وزیر خارجه امارات با همتای ژاپنی خود

عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات در توکیو با یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

دو طرف روابط و راه های تقویت همکاری مشترک در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، صنعتی و سرمایه گذاری را بررسی کردند.

بن زاید و همتای ژاپنی او بر عمق همکاری و شراکت بین دو کشور تاکید کردند.

وزرای خارجه امارات و ژاپن شماری از پرونده های دارای اهمیت مشترک از جمله تغییرات اقلیمی و آمادگی امارات برای میزبانی از کنفرانس تغییرات اقلیمی در سال جاری را بررسی کردند.

همکاری مشترک بین دو کشور در محافل بین المللی و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

وزیر خارجه امارات تاکید کرد که امارات روابط عمیق و مستحکمی با ژاپن دارد و سران و دولت دو کشور به تقویت و گسترش پیوسته آن اهتمام دارند.

وی افزود که امضای توافقنامه شراکت استراتژیک بین دو کشور در سپتامبر 2022، برای مجسم کردن این تلاش ها و نشان دادن آرمان های دو کشور به سوی تثبیت الگویی متمایز برای همکاری توسعه ای در زمینه های مختلف انجام شده است.

النهار لبنان:

جهاد ازعور: نامزدی من برای ریاست جمهوری لبنان به چالش کشیدن کسی نیست

جهاد ازعور، نامزد ریاست جمهوری لبنان خواستار گفت وگو و همگرایی شد و گفت که نامزد چالشی برای هیچ کس نیست.

وی طی اظهاراتی گفت: از احزاب و فراکسیون های سیاسی و نمایندگان مستقل و تحول خواه که بر سر تعیین من به عنوان نامزد میانه روی جامع برای منصب ریاست جمهوری در این مرحله، یعنی حساس ترین و سخت ترین مرحله در تاریخ وطن دوست داشتنی مان، توافق کردند، تشکر می کنم.

ازعور افزود که شدت اختلافات سیاسی در لبنان و اختلافات درخصوص انتخابات ریاست جمهوری بر هیچ لبنانی پوشیده نیست.

نامزد ریاست جمهوری لبنان گفت: نمی خواهم نامزدی من حداقل نقطه تلاقی میان مواضع و پروژهای مختلف نیروهای سیاسی باشد بلکه می خواهم حداکثر همگرایی میان آرزوهای لبنانی ها در میهنی، آزاد، سربلند، مستقل و شکوفا باشد که همه مستحق آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه چالشی برای هیچ کس نیست، گفت که تنها چالش همه ما، چالش احیای این تجربه با همه اصلاحات لازم است.

روسیا الیوم:

نامزد ریاست جمهوری لبنان: با هرکس که از اجماع برخوردار شود مشکلی نخواهم داشت

رئیس جریان «مَرَده» لبنان و نامزد ریاست جمهوری این کشور با تأکید بر اینکه با نامزد برخوردار از اجماع مخالفتی نخواهد داشت، خواستار مذاکره درباره همه نامزدهای ریاست بدون هرگونه پیش شرط شد.

«سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «مَرَده» لبنان و نامزد مورد حمایت حزب‌الله و امل برای ریاست جمهوری این کشور در سخنانی تأکید کرد که هیچ کس نمی‌تواند درباره مسیحی بودن و ملی بودن و عرب بودن با وی چانه‌زنی کند و باید به مسیحیان اطمینان داد که شرکای ملی در پی حذف ما نیستند بلکه خود ماییم که در پی حذف یکدیگر برآمده‌ایم.

او گفت که آماده همکاری با همه کشورهای جهان است و خطاب به «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» که مخالف سرسخت اوست گفت: «شما مخالف نامزد محور مخالفت با دخالت خارجی هستید و این حق شماست اما فراموش نکنید که همین محور در سال 2016 ضد من بود، شما با حزب الله مشکل ندارید با هر مسیحی که بتواند کشور را به سمت اعتدال بکشاند مخالفید».

فرنجیه خواستار نهادن نام همه نامزدها بر روی میز مذاکره‌ای بدون هرگونه پیش‌شرط شد و گفت که خود را به هیچ کس تحمیل نمی‌کند و با هر نامزدی که درباره او اجماع شکل بگیرد مشکلی نخواهد داشت.

او گفت که دیدگاه روشنی درباره همه مسائل قانونی و اقتصادی دارد و به اصلاحات و توافق طائف پایبند است و تعطیل کردن حیات سیاسی در کشور در قاموس او معنایی ندارد و رئیس جمهور همه لبنانی‌ها خواهد بود نه یک باند مشخص.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها