|

هراس سالمندان از سرمای زمستان

این روزها نگرانی سالمندان اروپا برای تأمین سوخت در پاییز و زمستان افزایش یافته است و حتی سبب شده تا آنها تظاهرات کنند و با در دست داشتن پلاکاردهایی به خیابان‌ها بیایند. آن‌طور که سی‌ان‌ان گزارش داده است میانگین قبض انرژی سالانه یک خانوار بریتانیایی از پاییز تقریبا 4180 دلار افزایش می‌یابد یعنی حدود 80 درصد افزایش.

این روزها نگرانی سالمندان اروپا برای تأمین سوخت در پاییز و زمستان افزایش یافته است و حتی سبب شده تا آنها تظاهرات کنند و با در دست داشتن پلاکاردهایی به خیابان‌ها بیایند. آن‌طور که سی‌ان‌ان گزارش داده است میانگین قبض انرژی سالانه یک خانوار بریتانیایی از پاییز تقریبا 4180 دلار افزایش می‌یابد یعنی حدود 80 درصد افزایش. هرچند باید این بحران در رأس اقدامات دولت انگلیس باشد اما در عوض، بوریس جانسون، نخست‌وزیر مستعفی، به این مسئله بی‌توجهی کرده و در کمتر از یک ماه دو بار به مرخصی رفته است. از او به دلیل اینکه تمام سرزنش‌ها را معطوف به جنگ روسیه در اوکراین کرده است و حتی در دیدار از کی‌یف گفت: «اگر ما ناگزیریم به دلیل شرارت پوتین قبوض انرژی هنگفتی بپردازیم، مردم اوکراین ناگزیرند با خون خود هزینه کنند» انتقاد می‌کنند.

در همین حال، خانه شماره 10 لندن گفته است که این مسئولیت نخست‌وزیر بعدی است. طبق گزارش سالانه مرکز «سالمندی بهتر»؛ نسبت به سال پیش بیش از 200 هزار مستمری‌بگیر فقیر و حدود دو میلیون مستمری‌بگیر هم در مرحله پیش از بحران فقر افزایش یافته است. طبق آمار ارائه‌شده از مرکز خدمات پول و بازنشستگی، که توسط وزارت کار و بازنشستگی انگلیس تهیه شده، حدود 44 درصد از افرادی که به 66‌سالگی (سن بازنشستگی فعلی بریتانیا) رسیده‌اند، می‌گویند که حقوق آنها تنها منبع اصلی درآمد آنهاست. اکثر بازنشستگان از حقوق بازنشستگی پایه دولتی با 170 دلار در هفته یا 8770 دلار در سال استفاده می‌کنند. مورگان واین، رئیس سیاست‌گذاری خیریه عصر مستقل گفت: «اکنون ما در شرایطی هستیم که دوران بدتری را سپری می‌کنیم و بسیاری دیگر به دلیل اتفاقاتی که می‌افتد در فقر فرو می‌روند». افرادی که چند ماه پیش در یک نظرسنجی شرکت کردند تصویری تلخ از زندگی روزمره خود ترسیم کرده‌اند. یکی از آنان که علاقه‌ای نداشت نامش فاش شود، گفت: «من تمام سیستم‌های گرمایشی را خاموش کرده‌ام، کف خانه‌ام را مرتبا تمیز نمی‌کنم. زیاد جاروبرقی نمی‌کشم، فقط اگر واقعا مجبور باشم خود را می‌شویم، اما موضوع دیگری که قلبم را می‌شکند این است که نمی‌توانم با نوه‌هایم شیرینی بپزم».

یکی دیگر از مصاحبه‌شوندگان نیز که نامش را فاش نمی‌کند، گفت: «تعطیلات مربوط به گذشته است، زندگی اجتماعی متعلق به گذشته است، اگر هزینه‌ها همچنان رو به افزایش باشد، من بدم نمی‌آید که کار کنم، اما 88ساله هستم، دیگر هیچ‌کس مرا نمی‌خواهد». حتی طبق این گزارش تعداد سال‌هایی که سالمندان با سلامت سپری می‌کنند نیز رو به کاهش است، چراکه فقر میزان سلامتی و امید به زندگی را کاهش می‌دهد. همچنین گزارش مؤسسات دیگر حکایت از آن دارد که «فقر سوخت» سبب ایجاد یک «چرخه معیوب در مراقبت‌های بهداشتی» می‌شود، چراکه هرچند پزشکان می‌توانند بیماری یک بیمار را درمان کنند، اما اگر این بیماری ناشی از خانه سرد و مرطوب باشد، چرخه عفونت همچنان در خانه فرد ادامه می‌یابد. این نگرانی در ذهن سالمندان زیادی وجود دارد. یکی از آنان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان از نگرانی خود برای مدیریت انرژی در زمستان با وجود فیبرومیالژیا و آرتریت گفته است. همچنین مدیر یکی از نهادها نیز گفت: «بدیهی است که با فرارسیدن ماه‌های سردتر به‌شدت نگران هستیم، زیرا فکر می‌کنیم این امر منجر به مرگ افراد مسن‌تر خواهد شد». به گزارش سازمان بهداشت انگلیس، تقریبا 10هزار نفر در انگلستان و ولز در سال 2021 جان خود را از دست دادند زیرا خانه‌های آنها بسیار سرد بود. در بیانیه هفته گذشته، مدیران سازمان بهداشت انگلیس از یک «بحران انسانی قریب‌الوقوع» در صورت عدم کاهش هزینه انرژی خبر داده‌اند. بیمارستان‌ها در بریتانیا در حال حاضر تحت فشار قرار دارند و افراد مسن به ویژه در برابر شکاف‌های خدماتی آسیب‌پذیر هستند. حال باید دید انگلیس چگونه می‌تواند این شرایط را مدیریت کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها