|

سیاهان آمریکا، آسیب‌دیدگان برده‌داری

دو سال از جنبش «جان سیاهان مهم است»، می‌گذرد. آیا تغییرات گسترده‌ای در افکار عمومی درباره جایگاه سیاه‌پوستان در آمریکا رخ داده است؟ این سؤالی است که «مرکز صدای سیاه» با مرکز نظرسنجی گالوپ سعی کرده‌اند درباره آن تحقیقات و ارزیابی انجام دهند. این نظرسنجی بخشی از تعهد صد‌ساله گالوپ به این مرکز است.

سیاهان آمریکا، آسیب‌دیدگان برده‌داری

دو سال از جنبش «جان سیاهان مهم است»، می‌گذرد. آیا تغییرات گسترده‌ای در افکار عمومی درباره جایگاه سیاه‌پوستان در آمریکا رخ داده است؟ این سؤالی است که «مرکز صدای سیاه» با مرکز نظرسنجی گالوپ سعی کرده‌اند درباره آن تحقیقات و ارزیابی انجام دهند. این نظرسنجی بخشی از تعهد صد‌ساله گالوپ به این مرکز است. طبق گزارشی که در آستانه سال جدید منتشر شده است، در سال 2022، تحقیقات درباره زندگی، تجربیات و دیدگاه‌های سیاه‌پوستان در ایالات متحده، روزنه جدیدی را بر سلامت و رفاه، احساسات درباره پلیس، دیدگاه‌هایی درباره چگونگی پرداختن به میراث ابدی برده‌داری و درک عمومی از نقاط عطف در تاریخ سیاه‌پوستان را روشن کرد. این مراکز گفت‌وگوهایی بی‌وقفه در این زمینه انجام داده‌اند که بخشی از آنها در ادامه می‌آید.

*طبق این نظرسنجی، 62 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند سیاه‌پوستان امروز، تحت تأثیر تاریخ برده‌داری هستند و دولت فدرال مسئولیت رسیدگی به این تأثیرات را دارد. در میان دیگر گروه‌های نژادی و قومی، 83 درصد از سیاه‌پوستان آمریکایی، 54 درصد از سفیدپوستان آمریکایی و 71 درصد از آمریکایی‌های اسپانیایی‌تبار نیز موافق این روند هستند. آمریکایی‌هایی که فکر می‌کنند دولت مسئول است، عموما معتقدند همه سیاه‌پوستان آمریکایی، به‌جای آنهایی که از نسل بردگان هستند، باید از برنامه‌هایی برای رسیدگی به تأثیرات برده‌داری بهره ببرند. سیاه‌پوستان آمریکایی که اجدادشان قبل از جنگ داخلی به ایالات متحده آمده‌اند، بیشتر از آنهایی که اجدادشان بعد از آن آمده‌اند، تمایل دارند که از تأثیر «بسیار» تاریخ برده‌داری بر سیاه‌پوستان بگویند و دولت را مسئول رسیدگی به تأثیرات برده‌داری می‌دانند.

• پیش از 2020 و قتل جورج فلوید توسط پلیس مینیاپولیس، نیمی از آمریکایی‌ها از «تغییرات عمده» در پلیس ایالات متحده حمایت می‌کردند و 39 درصد دیگر طرفدار «تغییرات جزئی» بودند. معتقدند تغییرات اساسی مورد نیاز است. حدود 9 نفر از هر 10 نفر یا بیشتر به تغییرات جزئی اعتقاد دارند. در این بین، آمریکایی‌ها بر اصلاحات در نیروی پلیس در طول دو سال گذشته تأکید دارند.

*بر‌خلاف همتایان اسپانیایی و سفیدپوست، اکثر سیاه‌پوستان می‌گویند یافتن پزشکی با پیشینه نژادی یا قومیتی یکسان در منطقه و محل زندگی‌شان دشوار است. در مقابل، اکثریت بزرگسالان اسپانیایی‌تبار و سفیدپوست می‌گویند یافتن یک ارائه‌دهنده خدمات پزشکی با این خصوصیات آسان است. بزرگسالان سیاه‌پوستی که یک پزشک سیاه‌پوست پیدا می‌کنند، نسبت به افرادی که یافتن پزشک سیاه‌پوست برایشان سخت است، تعامل بیشتر و راحت‌تری با پزشک خود خواهند داشت. در این میان، سؤالی دیگر مطرح است و آن اینکه چگونه کمبود پزشکان سیاه‌پوست بر مراقبت‌های بهداشتی تأثیر می‌گذارد؟ طبق تحلیل گالوپ مشخص می‌شود رفاه، سلامت جسمی و شغلی بیشتر سیاه‌پوستان آمریکایی کم‌درآمد، بیشتر از آمریکایی‌های اسپانیایی‌تبار یا سفیدپوست کم‌درآمد است. در میان خانواده‌های کم‌درآمد (با درآمد سالانه خانوار کمتر از 36 هزار دلار)، 46 درصد از بزرگسالان سیاه‌پوست رضایت بالایی از زندگی فعلی خود گزارش می‌کنند که کمی بیشتر از بزرگسالان سفیدپوست (42 درصد) یا اسپانیایی‌تبار (40 درصد) با همان درآمد هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها