|

«امید و رؤیا» با هم به سیبری رفتند

امید و رؤیا، درنا‌های در معرض انقراض، پس از دوره کوتاه رهاسازی مشترک در تالاب میانکاله، نخستین پرواز مشترک خود را از تالاب فریدونکنار به‌ مقصد سیبری ترک کردند.

«امید و رؤیا» با هم به سیبری رفتند

امید و رؤیا، درنا‌های در معرض انقراض، پس از دوره کوتاه رهاسازی مشترک در تالاب میانکاله، نخستین پرواز مشترک خود را از تالاب فریدونکنار به‌ مقصد سیبری ترک کردند.

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه در پنجم آبان درنای «امید» وارد تالاب فریدونکنار شد و پس از ۱۳۰ روز زمستان‌گذرانی امروز تالاب را ترک کرد، افزود: این درنا سال گذشته نیز ۱۳۱ روز زمستان‌گذرانی داشت و در اواسط اسفند تالاب فریدونکنار را به‌ مقصد سیبری ترک کرده بود. وی با تأکید بر اینکه با توجه به ورود درنای «رؤیا» در ششم بهمن و پنج روز اقامت در سازه‌های موقت در ۱۱ بهمن رهاسازی درنای بلژیکی انجام شد، تصریح کرد: این درنا نیز پس از ۳۴ روز اقامت در طبیعت تالاب همراه با «امید» به‌ سمت سیبری پرواز کرد. مدیرکل محیط زیست مازندران با تأکید بر اینکه درنای «رؤیا» که هماهنگ و مشترک با درنای امید زمستان‌گذرانی کرده است، تالاب را به‌ قصد مهاجرت به سیبری ترک کرد، یادآور شد: «تلاش سازمان محیط زیست این بود تا از لحظه ورود تا نگهداری و ایجاد شرایط مناسب زمستان‌گذرانی دو پرنده، هدف‌گذاری تحقیقاتی انجام شود و در این امر موفقیت لازم صورت گرفت و این دو پرنده به‌صورت مشترک تالاب را ترک کردند».‌ درنای سیبری پرنده‌ای بزرگ با قدی نزدیک به یک‌ونیم متر و فاصله دو بال بیش از دو متر و بدنی یکدست سفید است که پا‌های بلند سرخ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمزرنگ آن نشسته است. تک‌پرنده درنای امید هرساله فریدونکنار را به‌ قصد زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کند که ۱۵ سال است به‌ تنهایی مهاجرت کرده است و گونه‌ای رو به انقراض است. جمعیت غربی درنا‌ها از‌جمله امید، مسیر پروازی سیبری روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان و در نهایت ایران و مازندران را طی می‌کند و در طول مسیر بازگشت نیز از همین کشور‌ها عبور می‌کند. شش هزار تا هفت هزار کیلومتر را درنای امید پرواز می‌کند و در مسیر مهاجرت روزانه ۸۰۰ کیلومتر در پرواز است. درنای امید که تا سال‌ها به‌صورت تکی زیست می‌کرد و جفت خود را از دست داده بود، امسال در پروژه‌ای مشترک با رهاسازی یک درنای ماده و آشنایی و آوازخوانی دو پرنده در تالاب فریدونکنار به‌صورت مشترک پرواز خود را به‌ سمت سیبری آغاز کردند. یکی از خصوصیات درنا‌ها نوع همسرگزینی‌شان است که به‌صورت تک‌همسری است؛ اگر اتفاقی برای جفت آنها بیفتد، به‌سختی دوباره امکان جفت‌یابی برایشان مهیا می‌شود. پیش از «رؤیا»، «امید» و «آرزو» با هم به ایران مهاجرت می‌کردند، اما در سال ۸۶ «آرزو» به‌دلیلی نامعلوم تلف شد و پس از آن نیز امید جفت‌گیری نکرد و تنها مسیر مهاجرت خود را طی می‌کرد. نسل درنای سفید از میان ۱۵ گونه درنای موجود، در حال انقراض است. این گونه درنا‌های سیبری به‌جز سال‌های ۸۸ و ۹۴ در تمامی نیم‌قرن گذشته مازندران را مقصد زمستان‌گذرانی خود انتخاب کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها