|

آشنایی با ازبکستان؛ رقیب امروز تیم ملی

تیم ملی ازبکستان در حالی امروز قرار است برابر ایران در فینال کافا به میدان برود که شاگردان سرچکو کاتانتس اسلوونیایی روزهای فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر می‌گذارند.

تیم ملی ازبکستان در حالی امروز قرار است برابر ایران در فینال کافا به میدان برود که شاگردان سرچکو کاتانتس اسلوونیایی روزهای فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر می‌گذارند. 

آنها بعد از باخت تراژیک 2-1 به کاستاریکا (تا دقیقه 92 با یک گل پیش بودند) در خاک کره، دیگر مقابل هیچ تیمی شکست نخورده‌اند و پنج برد و دو تساوی را به دست آورده‌اند. غلبه بر قزاقستان و بولیوی و تساوی بدون گل برابر روسیه از مهم‌ترین نتایج ازبکستان در این مدت بوده است. نام کاتانتس برای فوتبال‌دوستان ایرانی آشناست. بازیکن اسبق تیم‌های پارتیزان، اشتوتگارت، سامپدوریا و... از سال 2006 تا به امروز به فعالیت در سطح ملی پرداخته و هدایت تیم‌های مقدونیه، امارات، اسلوونی، عراق و ازبکستان را بر عهده داشته است. 

او در این سال‌ها چهار مرتبه به مصاف ایران رفته که ماحصل آن یک برد (مقدماتی جام جهانی 2022)، یک مساوی (جام ملت‌های آسیا 2019) و دو باخت (جام ملت‌های آسیا 2011 و مقدماتی جام جهانی 2022) بوده است. بیستمین آزمون کاتانتس روی نیمکت ازبک‌ها در دیدار برابر ایران است و او می‌خواهد ضمن قهرمان‌کردن تیمش، دومین پیروزی برابر یوزهای ایرانی را تصاحب کند و ازبکستان را به نخستین پیروزی‌اش در طول تاریخ برابر ایران در جایی به‌جز تهران برساند. کاتانتس در دیدار برابر ترکمنستان به اکثر ستاره‌های خود استراحت داد تا آنها با طراوت بیشتری مهیای دوازدهمین پیکار خود برابر ایران می‌شوند. آمار و ارقام اما نشان‌دهنده برتری عجیب ملی‌پوشان در تاریخ برابر این تیم است. 9 برد، یک مساوی و فقط یک شکست برای ایران در این سال‌ها برابر ازبک‌ها رقم خورده است.

 نکته جالب آنکه 27 بازیکن به اردوی این تیم در تورنمنت کافا دعوت شدند که فقط چهار بازیکن 30 و بالای 30 سال سن دارند. در سوی مقابل 12 نفر 25 و کمتر از 25 سال دارند و می‌توانند چندین سال برای تیم ملی کشورشان بازی کنند. بدون تردید الدور شومورودوف و جلال‌الدین ماشاریپوف، ستاره‌های اصلی تیم ملی ازبکستان به حساب می‌آیند. شومورودوف، بازیکن مغضوب آاِس‌رم است که به صورت قرضی در اسپتزیا مشغول به بازی شد اما نتوانست این تیم را در سری آ نگه دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها