|

100 کودک در قایق واژگون‌شده

طی چند روز گذشته اخبار واژگونی قایق پناه‌جویان در آب‌های یونان سبب شده تا بار دیگر مسئله مهم مهاجرت در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گیرد.

100 کودک در قایق واژگون‌شده

طی چند روز گذشته اخبار واژگونی قایق پناه‌جویان در آب‌های یونان سبب شده تا بار دیگر مسئله مهم مهاجرت در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گیرد. هرچند سیاست‌های جدیدی را اتحادیه اروپا تصویب کرده است و سعی کرده تا اندکی شرایط انسانی‌تری برای مهاجران فراهم شود، اما در حال حاضر یونان با این فاجعه دست‌به‌گریبان است و واژگونی این قایق سبب شده تا 79 پناه‌جو جانشان را از دست بدهند و از بیش از 300 نفر مفقودی اطلاع زیادی در دست نیست و سه روز عزای عمومی در یونان اعلام شده است. هرچند این نگرانی وجود دارد که هر روز بر تعداد قربانیان این حادثه اضافه شود. به گزارش دویچه‌وله، از میان ۵۰۰ تا ۷۰۰ پناه‌جویی که سوار بر این قایق بودند، تنها ۱۰۴ نفر نجات یافته و ۷۹ جسد هم پیدا شده است. هرچند جست‌وجوها در چند روز گذشته ادامه داشته، اما هنوز از سرنوشت بقیه پناه‌جویان خبری نیست. همچنین بنا بر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، بازماندگان این حادثه می‌گویند که ممکن است تا صد کودک در این قایق بوده باشند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بستگان افرادی که سوار بر قایق بوده‌اند به امید یافتن اعضای خانواده وارد شهر بندری کالاماتا شده‌اند. تاکنون نجات‌یافتگان به این شهر بندری آورده شده‌اند. این قایق از شهر ساحلی طبرق لیبی عازم ایتالیا بود و سرنشینان آن پناه‌جویانی از کشورهای مصر، سوریه، افغانستان و پاکستان بوده‌اند. پناه‌جویان نجات‌یافته به چادرهایی در شهر بندری کالاماتای یونان منتقل شده و لباس و خدمات پزشکی دریافت کرده‌اند. 

بنا بر داده‌های سازمان ملل، در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) ۷۲ هزار پناه‌جو از طریق دریای مدیترانه وارد ایتالیا، اسپانیا، یونان، مالت و قبرس شده‌اند. همچنین از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۲۰ هزار پناه‌جو در مسیر عبور از مدیترانه و رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند. هرچند یونان سه روز عزای عمومی اعلام کرده است، اما هنوز پس از آتش‌گرفتن موریا در شهریور 1399 در جزیره لسبوس، شرایط حمایتی این کشور برای مردم یونان به حالت عادی بازنگشته است و در آخرین تغییرات اردوگاه‌هایی بسته در حال ساخت و راه‌اندازی است. بااین‌حال، خبر تلخی که در‌این‌باره منتشر شده، آن چیزی است که رئیس مجلس سنای پاکستان اعلام کرد و خبر داد شمار اتباع پاکستانی جان‌باخته در حادثه واژگونی قایق مهاجران در نزدیکی سواحل یونان به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده است. یک روزنامه یونانی در خبری به نقل از ناخدای نفتکشی که از محل وقوع حادثه عبور می‌کرد، مدعی شد که قایق مذکور توسط تیم‌های گارد ساحلی به عقب رانده شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها