|

همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه برگزار شد

تأکید رؤسای قوا بر عملکرد یکپارچه

به مناسبت هفته بزرگداشت قوه قضائیه، سران سه قوه با حضور در سالن اجلاس سران در همایشی به همین مناسبت حضور یافتند و هر سه بر هم‌افزایی و همکاری و عملکرد یکپارچه قوا تأکید کردند.

تأکید رؤسای قوا بر عملکرد یکپارچه

شرق: به مناسبت هفته بزرگداشت قوه قضائیه، سران سه قوه با حضور در سالن اجلاس سران در همایشی به همین مناسبت حضور یافتند و هر سه بر هم‌افزایی و همکاری و عملکرد یکپارچه قوا تأکید کردند. در ابتدای همایش سراسری بزرگداشت هفته قوه قضائیه حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در همایش سراسری بزرگداشت هفته قوه قضائیه ادامه داد: در یک سال گذشته با مشکلاتی که داشتیم و دشمن غیر جنگ ترکیبی که داشت و تحریم‌هایی که سال‌های گذشته بر ما داشته و اغتشاشاتی که سال گذشته رخ داد و دیدید دشمن چه نقشه‌ای کشیده بود؛ ولی به همت پروردگار و مردم نقشه‌های دشمن خنثی شد. او افزود: ما متأسفانه به خاطر این شرایط ورودی‌مان به قوه قصائیه زیادتر بود و از تیرماه گذشته ورودی ما بیش از سال‌های قبل بود و بیش از چهار درصد ورودی ما افزایش یافت؛ اما با همکاری همکاران ما رشد رسیدگی ارتقا یافت و رسیدگی‌ها هم با اتقان و سرعت بیشتری شکل گرفت. او ادامه داد: فشار فوق‌العاده زیادی بر دوش ما بود؛ باوجود‌این ۱۲۰ درصد تلاش دادستانی کل و دادستان‌های ما در حقوق عامه افزایش یافت. رئیس قوه قضائیه افزود: در سال گذشته تلاش کردیم سند تحول و تعالی را به برنامه تبدیل و برنامه را به عمل تبدیل کنیم و یکی از مسائل پیش‌بینی‌شده در این سند تعامل با قوای دیگر بود و جلسات متعدد با سران قوا، کمیسیون‌ها، نمایندگان، فراکسیون‌ها و وزرا داشتیم. در سال‌های بعد از انقلاب چنین تعاملی بین سه قوه وجود نداشت. او با اشاره به عفو رهبری گفت: نزدیک ۹۸ هزار نفر از کسانی که در زندان مانده بودند و دشمن می‌خواست برای آنها برنامه در نظر بگیرد، مورد عفو قرار گرفتند. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: ‌بی‌سابقه بود که گروه‌های صدنفره از قضات وارد زندان شدند و همه مشکلات زندانی را دیدند و براساس‌آن، تصمیمات فوق‌العاده گرفتند. این کار فوق‌العاده بود. برای آموزش و اشتغال زندانیان تحولات بسیار بزرگی در سازمان زندان‌ها رقم خورد. او یادآور شد: مؤثرترین گزارش‌های بازرسی در این دولت رخ داد و با همکاری دولت انجام شد و ۲۱۰ گلوگاه فساد شناسایی شد. همچنین در شورای هماهنگی اقتصادی کارهایی که لازم بود با تلاش دبیر آن شورا و هماهنگی سه قوه انجام شد و از مشکلات گره‌گشایی شد. او گفت: در مقاطعی بود که وقتی گزارشی از سوی سازمان بازرسی می‌رفت، دولت‌ها برافروخته می‌شدند؛ اما با اعلام گلوگاه‌های فساد از سوی این سازمان، آقای رئیسی تقدیر و تشکر کردند. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: همچنین استفاده از ظرفیت‌های مردمی و ارتباط با مردم و ساماندهی نوع ارتباط با مردم در مساجد و مصلاها انجام شد. بیش از ۱۷۰ هزار ملاقات مردمی صورت گرفت. همچنین فرهنگ صلح و سازش توسعه یافت. آنجا که می‌گفتند به عشق امام رضا و... بخشیدم، خیلی اثرگذار و ارزشمند بود. صلح و سازش با تلاش وافر مرکز توسعه حل اختلاف به ۴۳ درصد رسید و با پویش‌های مختلف فرهنگ گذشت و صلح و سازش توسعه پیدا کرد. ۵۵۱ نفر از کسانی که حکم قصاص‌شان قطعی شده بود، با تلاش‌ها و گذشت‌ها از قصاص آنها صرف‌نظر شد. رئیس قوه قضائیه گفت: قضات ما به بیش از ۲۰ هزار پرونده در زمینه اغتشاشات علاوه بر پرونده‌های دیگر رسیدگی کردند.

 جامعه مبتنی بر عقلانیت، اخلاق و عدالت نیاز امروز ماست

در ادامه این همایش نیز سید‌ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی و مشکلات جامعه که مربوط به همه دستگاه‌های اجرائی است، باید ریشه‌یابی و راه‌حل برای‌شان پیدا شود، گفت: دستگاه قضائی و قوه مجریه در همراهی با یکدیگر باید نتیجه و محصول کار را مشخص کنند تا تصمیمات لازم برای همکاری‌های بیشتری اتخاذ شود. در‌این‌صورت جرم، جنایت و فساد در جامعه مهار می‌شود. جامعه مبتنی بر عقلانیت، اخلاق و عدالت نیاز امروز ماست و مقام معظم رهبری بر این مسئله تأکید دارند. سه قوه باید در این مسیر با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند. رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید بر اینکه هر‌کس در جایگاه تصمیم‌گیری قرار دارد، باید از حق تبعیت کند، افزود: نفوذپذیری از هیچ‌کس حتی خودش هم نباید موجب تسلیم شود؛ یعنی نباید نظرات و احساسات خودش را در تصمیم‌گیری‌هایش دخیل کند.

3 قوه در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند

تأکید محمدباقر قالیباف هم بر این بود که سه قوه در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین وظیفه و اولویت ما مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: باید در حوزه مسائل اقتصادی از بیان مشکلات بگذریم و به مسائل دسترسی و شناخت پیدا کرده و اولویت‌بندی کرده و بعد هم تلاش کنیم که این مسائل را حل کنیم و این امر در سایه همدلی، همکاری و هم‌افزایی به وجود می‌آید. البته همه مکلفیم این وظیفه را در چارچوب قانون انجام دهیم. درست است که هر قوه مستقل است و وظایفی بر‌اساس قانون اساسی دارد؛ اما اشتباه است اگر فکر کنیم به‌مثابه جزایر جدا از هم هستند. سه قوه باید در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند تا به موفقیت برسیم و این تنها راه برای حل مسائل است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها