|

شهریه‌فروشی از سوی صندوق حمایت از مدارس غیردولتی

در تصمیم‌گیری‌های سازمان مدارس غیردولتی آموزش‌ و پرورش در اعلام شهریه مدارس غیردولتی در کشور همه‌ساله شاهد فرازونشیب‌های مختلفی بوده‌ایم. این سازمان در دهه اخیر با ایجاد سامانه تعیین شهریه که به نظر اکثر مؤسسان مدارس سامانه‌ای مهندسی‌شده و به دور از واقعیت‌های موجود اقتصادی کشور است، نسبت به تعیین نرخ شهریه مدارس اقدام می‌کند.

در تصمیم‌گیری‌های سازمان مدارس غیردولتی آموزش‌ و پرورش در اعلام شهریه مدارس غیردولتی در کشور همه‌ساله شاهد فرازونشیب‌های مختلفی بوده‌ایم. این سازمان در دهه اخیر با ایجاد سامانه تعیین شهریه که به نظر اکثر مؤسسان مدارس سامانه‌ای مهندسی‌شده و به دور از واقعیت‌های موجود اقتصادی کشور است، نسبت به تعیین نرخ شهریه مدارس اقدام می‌کند. 

اتفاق رخ‌داده در این سال تحصیلی ظهور صندوق حمایت از مدارس غیردولتی است که در قانون مدارس غیردولتی مجلس شورای اسلامی با پیش‌بینی اعتبار سالانه و به منظور حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی تشکیل شده و مقرر شده بود که در راستای کمک به مدارس بخشی از هزینه‌های مدارس از جمله بیمه معلمان و... را متقبل شود و بتواند کمک‌حال مدارس در حوزه اقتصادی و به تبع آن کنترل افزایش بی‌رویه شهریه‌ها شود.

 و این در حالی‌ است که با سیاست‌گذاری سازمان مدارس غیردولتی و واگذاری سامانه (مجعول در انتخاب شرکت مذکور و راه‌اندازی آن) صندوق حمایت از مدارس غیردولتی با مصوبه و دستور سازمان مدارس غیردولتی و در تحقق صلاحیت‌ها و آموزش‌های معلمان و کارکنان این مدارس همه مدارس و مؤسسان را موظف به گذراندن دوره‌های آموزشی با هزینه گزاف هر پرسنل 60 ساعت آموزش و پرداخت مبلغ 560 هزار تومان کرده است که 40 درصد این مبلغ از طرف معلمان و کارکنان و 60 درصد آن از طرف مؤسسان پرداخت می‌شود. نکته درخور توجه این است که صندوق حمایت از مدارس به جای تقبل بخشی از هزینه‌های آموزش در راستای کاهش هزینه‌های مدرسه، خود 40 درصد مبلغ دریافتی را وصول می‌کند و 60 درصد آن را برای آموزش به مؤسسات آموزشی ارائه می‌دهد. نکته مهم انحرافی این اقدام این است که با تصمیم سازمان مدارس غیردولتی و در راستای کیفیت‌بخشی به فعالیت کارکنان مدارس، ثبت‌نام در این دوره‌ها تأثیرگذار در افزایش شهریه مدارس است و اعلام شده هر مدرسه‌ای که پرسنل خود را در این دوره‌ها ثبت‌نام کند و مبلغ آن را واریز کند، در اعلام شهریه سال 1402-1403 از افزایش شهریه برخوردار خواهد بود و این در حالی‌ است که هیچ‌کدام از این پرسنل آموزش ندیده‌اند و ضمانتی هم برای شرکت ایشان در آموزش پس از ثبت‌نام و واریز وجوه و دریافت امتیاز شهریه وجود ندارد. از نکات مهم دیگر این تصمیم‌گیری جدید در شرایطی که مردم با بحران شدید اقتصادی و تورم بالا مواجه هستند، این است که پیش‌از‌این آموزش معلمان با 120 ساعت آموزش در سال و با رقمی حدود 180 هزار تومان اجرا می‌شد و امسال این رقم 620 درصد افزایش یافته است. به تعبیری نفر ساعت آموزش هزارو 500 تومانی به نفر ساعت 9هزارو 300 تومانی تغییر یافته و طبیعی است مؤسسان مدارس نیز پس از پرداخت سهم 60 درصدی خود در این طرح مبلغ پرداختی را از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. برای اطلاع بیشتر از این تصمیم عجولانه و غیرکارشناسی بد نیست به آمار و محاسبات زیر توجه شود:

اگر یک مدرسه با 20 پرسنل برای دریافت سهم بیشتر شهریه شرکت کند، باید 11‌میلیارد‌و 200 میلیون تومان بپردازد که این رقم شش‌میلیارد‌و 720 میلیون تومانش متعلق به مؤسس و بقیه مربوط به معلمان است. سهم صندوق حمایت از مدارس در این مدرسه 44میلیارد‌و 880 میلیون تومان یعنی معادل وجه پرداختی معلمان است که اگر صندوق حمایت در جایگاه واقعی خود قصد حمایت از معلمان و مدارس را داشت، با عدم سهم‌خواهی حداقل هزینه حضور معلمان رایگان بود. 

مضافا با توجه به حضور 400 هزار نیروی انسانی در مدارس اگر 50 درصد آنان در راستای دریافت امتیاز افزایش شهریه در این دوره‌ها شرکت کنند، سهم صندوق حمایت بیش از 44 میلیارد تومان خواهد بود. اگر میانگین شهریه مدارس 25 میلیون باشد که با سیاست‌گذاری کیفیت‌بخشی پنج درصد شهریه مدارس افزایش یافته باشد، بیش از دو هزار میلیارد تومان در پرداخت شهریه به مردم تحمیل شده است.

لازم به ذکر است که صندوق حمایت و سازمان مدارس غیردولتی شرکتی را برای راه‌اندازی و اجرای سامانه انتخاب کرده‌اند که برای تعیین آن شرکت هیچ‌گونه مزایده‌ای برگزار نکرده و سالانه مبالغ هنگفتی ده‌ها برابر بیش از سهم فعالیت یک شرکت رایانه‌ای به این شرکت حق‌الزحمه پرداخت کرده و اکثر مؤسسان نیز از خدمات‌دهی این سامانه راضی و خشنود نیستند. امید است نهادهای نظارتی بر اتخاذ چنین تصمیماتی که به غیر از ایجاد هزینه و تورم به دور از کیفیت‌بخشی نتیجه‌ای در بر ندارد، نظارت بیشتری داشته باشند. مستنداتی که می‌توان به آن اشاره کرد:

1- دستورالعمل ثبت‌نام و تعیین شهریه مدارس در سال 1402

2- تفاهم‌نامه محرمانه صندوق حمایت‌-رئیس سازمان مدارس غیردولتی و شورای مؤسسان

3- قراردادهای صندوق حمایت مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزش کارکنان مدارس

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها