|

در صحن شورای شهر تهران چه گذشت

ثبت جشن غدیر در گینس

سرانجام گره انتخاب رئیس ستاد مشارکت‌های محله‌ای باز شد و مهدی چمران در صحن شورای شهر به ریاست این ستاد انتخاب شد. اعضای اقلیت در ستاد در جریان اصلاح مصوبه نظام‌نامه محلات تلاش کردند یک عضو همراه به این تشکل هشت‌نفره اضافه کنند که با مخالفت سایر اعضا روبه‌رو شد و سرانجام این پیشنهاد پس گرفته شد.

ثبت جشن غدیر در گینس

شرق: سرانجام گره انتخاب رئیس ستاد مشارکت‌های محله‌ای باز شد و مهدی چمران در صحن شورای شهر به ریاست این ستاد انتخاب شد. اعضای اقلیت در ستاد در جریان اصلاح مصوبه نظام‌نامه محلات تلاش کردند یک عضو همراه به این تشکل هشت‌نفره اضافه کنند که با مخالفت سایر اعضا روبه‌رو شد و سرانجام این پیشنهاد پس گرفته شد. اعضای موافق 9نفره‌شدن این ستاد پیشنهاد بازگشت نرگس معدنی‌پور که خودخواسته از این ستاد کناره‌گیری کرده بود یا احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه را مطرح کرده بودند. مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا در قالب پیشنهادی گفت: نفر بعدی از کمیسیون نظارت شورا انتخاب شود، به دلیل اینکه یکی از تکالیف و وظایف کمیسیون نظارت پیگیری موضوعات نظارتی در محلات است و حجم کار در کمیسیون نظارت کمتر از کمیسیون برنامه و بودجه یا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی است، از همین منظر پیشنهاد می‌شود یک نفر از کمیسیون نظارت به این ترکیب اضافه شود. چمران در پاسخ به پیشنهادهای مطرح‌شده درباره لزوم فردبودن تعداد جمعیت عضو، توضیح داد: حتما لازم نیست که تعداد اعضا در شوراها فرد باشد، این موضع در قانون شورا پیش‌بینی شده که اگر تعداد فرد نبود چه اقدامی باید انجام شود؛ بنابراین این مسئله قابل حل است و این قانون درمورد مجلس هم صدق می‌کند.

  در  غدیر  مردم غرق نشاط  اجتماعی  بودند

در جلسه روز گذشته پرویز سروری در نطق پیش از دستور خود به جشن پیاده‌روی غدیر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا به دنبال توسعه شادی‌های سالم بود؛ برای مثال در دهه فجر و هفته وحدت مایه جشن و شادی و حرکت سالم قرار گرفته، جمهوری اسلامی به دنبال این است که به شادی‌ها غنا ببخشد و به سوگواری‌ها نیز جهت بدهد، حادثه غدیر امسال نشان داد که مردم ایران تا چه اندازه برای خلق شادی‌های سالم آمادگی و فرصت دارند.

به گفته او طراحی جشن 10 کیلومتری هوشمندانه و بصیرت‌آمیز بود؛ خدمات‌رسانی در این وسعت بسیار سخت است؛ بنده خود نیز فکر می‌کردم که ممکن است ایجاد شهربازی شعار باشد اما شاهد این بودیم که شهربازی به وسعت 10 کیلومتر ایجاد شد و مردم در نشاط اجتماعی غرق بودند.

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی هم در جلسه شورای شهر از ثبت میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در گینس، خبر داد و گفت: ثبت میهمانی غدیر به عنوان بزرگ‌ترین میهمانی در گینس در حال انجام است و به عنوان یک رکورد ثبت ملی شده است. صیادی ادامه داد: نظرسنجی‌هایی که توسط دانشگاه تهران و سایر نهادها انجام شده، نشان می‌دهد که ۹۸ درصد مردم از این میهمانی رضایت داشتند و بودجه توسط مردم تأمین شده و از مواردی بود که کاملا مردمی بوده و هزینه‌ها قابل احصا نیست. درحالی‌که صیادی می‌گوید هزینه‌های این جشن قابل احصا نیست، ابتدای هفته برخی رسانه‌ها اسنادی منتشر کرده بودند که براساس آن هر منطقه مجوز هزینه‌کرد 400 میلیون تومان از بودجه فرهنگی خود را برای این مراسم داشت. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران هم در گفت‌وگویی درخصوص اعتبارات هزینه‌شده از سوی شهرداری در پیاده‌روی غدیر گفته بود: از اینکه این اعتبارات در بودجه سنواتی بیاید و قابل نظارت باشد، استقبال می‌کنیم. این شفافیت هم برای شورا و هم شهرداری بهتر است و در سنوات آینده حتما این موضوع را پیش‌بینی می‌کنیم.

 اعتراض جمعی به افتتاح بیمارستان‌های بدون  پارکینگ

در این جلسه ۱۰ عضو شورای شهر تهران درباره مسئله تأمین پارکینگ مراکز درمانی تذکر دادند. مهدی اقراریان دراین‌باره گفت: امروز هرجا که یک مرکز درمانی بزرگ ساخته می‌شود، تبدیل به یک بلا و مصیبت برای ساکنان محل می‌شود، سال گذشته در ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ تذکری مطرح شد که در آن به مواردی از جمله طرح توسعه بیمارستان شهدای تجریش بدون پیوست ترافیکی و تأمین پارکینگ اشاره شده بود، مسئله‌ای که تنها مختص به این بیمارستان نیست بلکه بیمارستان‌های بخش خصوصی نیز با این مشکل مواجه هستند. هرکدام از این مراکز درمانی که بدون پارکینگ و بدون درنظرگرفتن فضای مناسب پارک افتتاح می‌شود، تبدیل به یک گره ترافیکی در آن منطقه می‌شود که بخشی از آن به وزارت بهداشت، بخشی به قوانین و مقررات حوزه شهرسازی و بخشی دیگر نیز به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مربوط می‌شود؛ بنابراین درخواست می‌شود دراین‌باره تدبیری اندیشیده شود و شهردار تهران د‌راین‌باره نیز توضیح دهد که چرا باید برخی از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها، بدون دریافت پروانه از شهرداری و رعایت مقررات اقدام به ساخت‌وساز کنند.

 دخل  شهرداری چگونه   پر   شد؟

در جلسه شورای شهر تهران گزارش حساب درآمد هزینه‌های شهرداری تهران در سه‌ماهه نخست سال جاری هم داده شد.

حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: بودجه شهرداری تهران به میزان ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان تصویب شد، در سه ماه ابتدایی مجموع منابع نقدی و غیرنقدی ۱۷ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان است که نسبت وصولی به کل بودجه ۲۳ درصد است، البته فراموش نکنیم کار شهرداری‌ها در فروردین و اردیبهشت معمولا چندان پررونق نیست.

کاشانی با اعلام اینکه ۱۷ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان نقد و ۵۹۲ میلیارد تومان غیرنقد است، یادآور شد: باید ۱۶ هزار و هشت میلیارد تومان وصول می‌شد که ۱۰۴ درصد محقق شده است.

کاشانی با بیان اینکه ۴۸۰ میلیارد تومان از مطالبات حاصل از جرایم در سال‌های گذشته وصول شده است، گفت: این نشان می‌دهد که شهرداری به ردیف‌های مختلف اعتباری توجه داشته است. خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان اینکه عوارض اسناد رسمی صفر است و باید با قوت پیگیری شود تا از تمام منابع استفاده کنیم، گفت: در بخش درآمد حاصل از آگهی‌های تجاری از سازمان زیباسازی انتظار داریم که با دقت بیشتری جلو برود؛ چون در سه‌ماهه اول نسبت به برنامه عقب هستند.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه این گزارش جواب دندان‌شکنی به کسانی است که می‌گفتند تحقق بیش از مبلغ مصوب در سال گذشته ناشی از تخفیف عوارض بوده است، یادآور شد: ۲۰ درصد تخفیف نقدی از قدیم وجود داشته و گزارش سه‌ماهه امسال نشان می‌دهد که تحقق درآمد به پیگیری همکاران ما در شهرداری برمی‌گردد و بخش عمده‌ای از درآمد حاصل از ساخت‌وساز بوده است.

اما بهروز شیخ‌رودی، معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران، درخصوص چگونگی تحقق بودجه سه‌ماهه شهرداری تهران گفته است: از مجموع 17 هزار و 905 میلیارد تومان منابع خزانه شهرداری تهران در بهار امسال فقط رقمی بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان نتیجه اقدامات و اراده مدیریت شهری است، در این مدت رقمی بالغ بر پنج هزار و 695 میلیارد تومان از محل سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده تأمین شده و 111 میلیارد تومان هم از محل تسهیلات و اخذ وام تأمین شده است که این دو منبع مالی چندان به اراده و اقدام ویژه‌ای از سوی شهرداری نیاز نداشته‌اند، جالب است به این نکته توجه کنیم که بر اساس گزارش درآمد و هزینه بهار سال 1401 شهرداری تهران منابع حاصل از سهم مالیات بر ارزش افزوده بالغ بر هزار و 917 میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال جاری با 197 درصد افزایش به رقم پنج هزار و 695 میلیارد تومان رسیده و مربوط به سهم شهرداری از مالیات ارزش افزوده‌ای است که روزانه شهروندان بابت خرید خدمات و کالاها به دولت پرداخت می‌کنند و دولت هم بر اساس قانون سهم شهرداری را به صورت ماهانه پرداخت می‌کند.

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به مهم‌ترین منابع درآمدی مؤثر در پرکردن خزانه شهرداری افزود: در بهار امسال سهم شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده با 32 درصد سهم اولین منبع در تأمین مالی خزانه شهرداری به شمار می‌رود و پس از آن عوارض مازاد بر تراکم با سهم 16.3 درصدی در جایگاه دوم تأمین مالی شهرداری ایستاده و پس از آن عوارض ارزش‌افزوده طرح‌های توسعه شهری با سهم 13.6 درصدی در جایگاه سوم ایستاده است و ما شاهد آن هستیم که بالغ بر 61.7 درصد از منابع خزانه شهرداری تهران از سه منبع مالیات بر ارزش‌افزوده، مازاد تراکم و ارزش‌افزوده طرح‌های توسعه شهری تأمین شده یعنی رقمی بالغ بر 11 هزار و 46 میلیارد تومان و وقتی به سهم پنج هزار و 695 میلیارد تومانی مالیات بر ارزش‌افزوده از این رقم و مجموع منابع تحصیل‌شده توسط شهرداری در سه‌ماهه نخست امسال نگاه می‌کنیم پی می‌بریم که این تحسین‌ها و تأکید بر نقش اراده مدیریت شهری در تأمین منابع مالی خزانه شهرداری بیشتر به تعارفات و تمجیدات رایج شورانشینان از شهرداری شباهت دارد.

معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به عدم درج برخی ارقام در گزارش درآمد و هزینه شهرداری تهران به اکوایران گفت: در گزارش درآمد و هزینه ارائه‌شده از سوی شهرداری تهران متأسفانه درآمد ناشی از عدم تأمین پارکینگ درج نشده است و رقمی هم که از محل این درآمد تحصیل شده درج نشده، این در حالی است که در گزارش برای عوارض مستحدثات واقع در محوطه املاک (آلاچیق، پارکینگ مسقف و استخر) ردیف مجزایی پیش‌بینی شده است اما برخلاف گزارشات پیشین ردیف درآمد ناشی از عدم تأمین پارکینگ در این گزارش وجود ندارد که این موضوع شفافیت در وصول و ثبت درآمدها از یک سو و اختصاصی‌بودن این درآمد را که از جمله منابع درآمد و هزینه مشخص بر اساس قانون است زیر سؤال می‌رود، بر اساس قانون شهرداری باید درآمد حاصل از عدم تأمین پارکینگ را صرف ساخت پارکینگ‌های عمومی کند، اما با عدم ثبت و گزارشگری منابع حاصل از این درآمد نمی‌توان درباره هزینه‌کرد درست و قانونی آن اظهار نظر کرد. علاوه بر این بر اساس آنچه در لایحه گزارش تفریغ بودجه سال 1401 ثبت شده است، شهرداری تهران در ابتدای سال 1402 رقمی بالغ بر 8 هزار و 536 میلیارد تومان وجه نقد به عنوان مازاد درآمد بر هزینه داشته که از سال 1401 به سال 1402 منتقل شده است اما در گزارش درآمد و هزینه خرداد 1402 که از سوی شهرداری به شورا ارائه شده است رقمی برای مازاد درآمد بر هزینه یا سایر منابع مالی ناشی از واگذاری دارایی‌های مالی ثبت نشده است که این موضوع شفافیت، ثبت منابع و گزارشگری دقیق شهرداری به شورا را دچار خدشه می‌کند، زیرا این رقم در زمره منابع خزانه به شمار می‌رود و باید در چارچوب بودجه سال 1402 مطابق مصوبه شورا هزینه شود، اما ما شاهد آن هستیم که متأسفانه این رقم ثبت نشده است، موضوعی که اصل شفافیت و گزارشگری دقیق مالی شهرداری را زیر سؤال می‌برد!

شیخ‌رودی در ادامه با اشاره به تغییر عنوان ردیف منابع حاصل از مازاد تراکم گفت: پس از سال‌ها ردیف اعتباری که منابع حاصل از عوارض مازاد تراکم پایه را شهرداری در آن ثبت می کرد و گزارش می‌داد در گزارش درآمد و هزینه سال 1402 تغییر عنوان پیدا کرده است و ما شاهد آن هستیم که برای منابع حاصل از عوارض مازاد تراکم پایه از عنوان تراکم تا حد مجاز طبق مصوبات مراجع تصویب‌کننده طرح‌های توسعه شهری و کمیسیون ماده 5 استفاده کرده‌اند که این تغییر عنوان در اصل موضوع یعنی منابع حاصل از عرضه تراکم و تراکم‌فروشی تغییری ایجاد نمی‌کند، زیرا این تراکم در زمره مازاد تراکم پایه به شمار می‌رود و شهرداری عوارض تراکم پایه را همراه با عوارض زیربنا در صدور پروانه از مؤدیان خود اخذ می‌کند و این تغییر عنوان عوارض مازاد تراکم پایه با حذف کلمه مازاد و پایه از ابتدا و انتهای کلمه تراکم و افزودن عبارت تا حد مجاز طبق مصوبات مراجع تصویب‌کننده طرح‌های توسعه شهری در ماهیت محتوایی و فرم مازاد تراکم تغییری ایجاد نمی‌کند، زیرا اگر این تراکم مجاز به شمار می‌آمد که نیازی به مصوبه کمیسیون 

ماده 5 نداشت، فارغ از این تغییر عناوین که پیش‌تر از این هم از سوی زاکانی شاهد خلق مفاهیم و عبارات جدیدی به جای شهرفروشی و... بودیم، شهرداری تهران در بهار سال 1402 رقمی بالغ بر دو هزار و 922 میلیارد تومان تراکم فروخته است، تراکمی که از این به بعد احتمالا شهردار تهران با این تغییر عنوان‌ها دیگر حتی یک سانتی‌متر فروختن آن را انکار نخواهد کرد و با استناد به بودجه و تغییر عنوان ردیف عوارض مازاد تراکم خواهد گفت تراکم تا حد مجاز طبق مصوبات مراجع تصویب‌کننده طرح‌های توسعه شهری و کمیسیون ماده 5 واگذار شده و این تراکم‌فروشی نیست! البته که علی‌رغم این جدال‌ها و تغییر عنوان‌ها باید بگوییم که رقم منابع تحصیل‌شده خزانه شهرداری از تراکم در بهار سال 1402 نسبت به بهار سال 1401 برابر با 145 درصد افزایش پیدا کرده است و ما شاهد آن هستیم که رقم هزار و 192 میلیارد تومانی حاصل از عوارض مازاد تراکم پایه در بهار سال 1402 با تغییر عنوان این ردیف به تراکم تا حد مجاز طبق مصوبات مراجع تصویب‌کننده طرح‌های توسعه شهری در بهار 1402 به رقم دو هزار و 992 میلیارد تومان رسیده است، شاید بتوان گفت احتمالا این تغییر عنوان برای خزانه شهرداری برکت هم داشته است!

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به سهم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در تأمین مالی خزانه شهرداری گفت: در بهار امسال سهم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در پرکردن خزانه شهرداری حدود 1.6 درصد بوده است و از این محل رقمی بالغ بر 282 میلیارد تومان جذب خزانه شهرداری شده است، رقمی که بخش عمده آن ناشی از فروش اموال غیرمنقول شهرداری با 262 میلیارد تومان درآمد حاصله بوده و شهرداری تنها توانسته است 17 درصد برش تکلیف مصوب شورا را در موضوعاتی که کاملا تحت اراده مدیران شهرداری است اجرائی و عملیاتی کند ولی ما شاهد آن هستیم که برخی اعضای شورا از مدیران شهری بابت آنچه تحت تأثیر مؤلفه‌های بازار و شرایط اقتصادی بازارها تحصیل شده تقدیر و تشکر می‌کنند، حال آنکه مدیران شهری در تحقق بودجه بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی فروش سهم شهرداری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و املاک شهرداری در چارچوب بودجه مصوب در بهار 1402 عملکرد چندان مطلوبی نداشته‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها