|

گزارشی از سومین نشست خبری شهردار تهران و حواشی آن

بلدیه ساخته شد، اما تجهیزات ندارد

بازگشت روزشمارها به پروژه‌های عمرانی

شهردار تهران سومین نشست خبری خود را در کنار پروژه بزرگراهی شهید بروجردی برگزار کرد. در کنار شهردار تهران هادی حق‌بین، سرپرست تازه معاونت فنی و عمرانی و عباس شعبانی، معاون سابق که به‌تازگی از معاونت عمرانی به معاونت امور مناطق رفته، حضور داشتند. علیرضا زاکانی از بازگشت روزشمارها به پروژه‌های عمرانی بعد از دهه اول محرم خبر داد و مشکل تأخیر در تکمیل پروژه ساختمان بلدیه را هم تجهیزات عنوان کرد. شهردار تهران باز هم موضوع هتل‌سازی در برخی از بوستان‌های جنگلی را مطرح کرد و از پارک جنگلی شیان به‌عنوان یکی از بوستان‌هایی که مجوز ساخت هتل دارد، نام برد.

بلدیه ساخته شد، اما تجهیزات ندارد

شرق: شهردار تهران سومین نشست خبری خود را در کنار پروژه بزرگراهی شهید بروجردی برگزار کرد. در کنار شهردار تهران هادی حق‌بین، سرپرست تازه معاونت فنی و عمرانی و عباس شعبانی، معاون سابق که به‌تازگی از معاونت عمرانی به معاونت امور مناطق رفته، حضور داشتند. علیرضا زاکانی از بازگشت روزشمارها به پروژه‌های عمرانی بعد از دهه اول محرم خبر داد و مشکل تأخیر در تکمیل پروژه ساختمان بلدیه را هم تجهیزات عنوان کرد. شهردار تهران باز هم موضوع هتل‌سازی در برخی از بوستان‌های جنگلی را مطرح کرد و از پارک جنگلی شیان به‌عنوان یکی از بوستان‌هایی که مجوز ساخت هتل دارد، نام برد. زاکانی قول داد در نشست خبری تخصصی حوزه خدمات شهری، خبرنگاران از تمام بوستان‌های جنگلی که قرار است در آن هتل ساخته شود، بازدید کنند. به گفته زاکانی هتل‌ها هم شامل هتل‌های واقع در بوستان‌های جنگلی است و هم شامل غیر از آن. در هشت نقطه بوستان‌های جنگلی مجوزهایی برای ارائه خدمات گردشگری دریافت کردیم که تنها در یک نقطه و مجموعه شیان این اقدام انجام شده و در هفت نقطه دیگر اتفاقی نیفتاده است. شهردار تهران با بیان اینکه اطراف برج میلاد و دیگر مجموعه‌ها مانند باغ ایرانیان قابلیت هتل‌سازی وجود دارد، گفت: دیگر بوستان‌ها نیز در نشست‌های تخصصی با جزئیات مطرح خواهد شد. او درباره سرانجام پروژه تندگویان هم گفت: بازدیدهایی انجام شده و معارضین رفع شده تا کار تحویل داده شود و تلاش می‌کنیم به کار شتاب بیشتری بدهیم.

 رصد زمانی پروژه‌های عمرانی

بعد از گذشت حدود یک سال شهردار تهران سرانجام به خواست برخی از اعضای شورای شهر درباره بازگشت تابلوهای روزشمار به پروژه‌های عمرانی تن داد و در نشست خبری خود با موضوع فنی و عمرانی اعلام کرد این تابلو‌ها در کنار پروژه‌های عمرانی نصب می‌شوند. منتقدان روزشمار پروژه‌های عمرانی معتقد بودند روزشمار باعث شتاب در عملیات عمرانی و کاهش کیفیت فعالیت عمرانی به دلیل این شتاب می‌شود.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، درباره این روزشمارها گفته بود:‌ این روزشمارها این الزام را برای مدیران شهری ایجاد می‌کنند که به تعهدات‌شان پایبند باشند. اینکه پروژه‌ها چه زمانی باید به اتمام برسد، بر اساس کار کارشناسی مشخص می‌شود و مجریان پروژه آن را مشخص می‌کنند و هر پروژه زمان منطقی برای انجام دارد. حتی اگر به هر دلیلی کار محقق نشود، مردم باید بدانند مدیریت شهری همه تلاشش را کرد؛ اما بنا بر دلایلی کار به تأخیر افتاد. این خیلی بهتر از آن است که ما پروژه را شروع کنیم و مردم ندانند این پروژه چه زمانی قرار است تمام شود و چه زمان قرار است از خاک، گِل، صدا، تجهیز کارگاه و موانع فیزیکی و بصری که در سطح شهر هست، رهایی پیدا کنند. وقتی ما این تابلوهای روزشمار را نصب کنیم، مشارکت مردم بیشتر می‌شود، مردم قدردان زحمات مدیریت شهری خواهند بود و می‌دانند که دارد زحمت می‌کشد و کار می‌کند. او درباره اینکه ممکن است حاشیه‌هایی که در گذشته برای مدیریت شهری ایجاد شد تکرار شود، برای مثال با خاموش‌شدن یک‌روزه تابلوی تونل توحید اعتراض زیادی متوجه مدیریت شهری می‌شد، توضیح داد:‌ پروژه‌هایی در این شهر بود که 10 سال رها شده بود و کسی برای تکمیل‌کردن این پروژه‌ها به آن توجهی نداشت. وقتی روزشمار را می‌گذارند، ممکن است پروژه‌ای که 10 سال خوابیده، 10 روز هم روزشمار با پروژه انطباق نداشته باشد یا صد روز هم اختلاف داشته باشد، ولی به هر شکل مدیر می‌فهمد که باید پاسخ‌گو باشد. مردم می‌بینند وقتی ما می‌گوییم شفافیت، وقتی می‌گوییم باید در اتاق شیشه‌ای کار کنیم و مردم ما را لحظه به لحظه رصد کنند، این باید مصداق داشته باشد.

 تجهیزات؛ مشکل بلدیه

در نشست خبری روز گذشته، شهردار تهران درباره پروژه بلدیه هم گفت: مشکل این پروژه تجهیزات است که معاونت عمرانی در حال انجام کار است. ساختمان بلدیه که به نظر می‌رسید اواخر سال گذشته به اتمام برسد، مدتی است به نظر می‌رسد فعالیت‌ها در آن متوقف شده است. برخی از اعضای شورای شهر تهران به شهرداری تهران درباره این پروژه تذکر داده‌اند. مدتی پیش علیرضا نادعلی درباره ساختمان بلدیه گفته بود:‌‌ در این دو سالی که گذشت، باید این پروژه به پیشرفت‌هایی می‌رسید‌. سال گذشته به همراه معاون عمران شهرداری تهران بازدیدی از این پروژه داشتیم؛ حجم باقی‌مانده از پروژه بسیار اندک بود و می‌توان گفت پروژه در حال پایان کار بود. این پروژه زودتر باید تعیین تکلیف شود. این بنا تالارهای مختلفی دارد؛ ازجمله تالار اجتماعات و... . هرگونه کاربری که برای این بنا تعریف می‌شود، جنس آن باید فرهنگی باشد‌. ویژگی‌هایی که در ساختمان دیده شده، برگزاری رویدادهای فرهنگی و... است‌. البته پلازایی که مقابل ساختمان بلدیه قرار دارد، ویژه همین کاربری‌ها‌ ایجاد شده‌ و خوشبختانه شهرداری منطقه 12 میدان را از حالت فریز‌شده بیرون آورده و مقداری به آن رسیدگی شده است؛ هرچند این پلازا باید پهنایش بیشتر شود‌. پلازای این میدان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی از همین حالا قابل استفاده است و ما هم در شورا باید مطالبه کنیم که زودتر به نتیجه برسد‌. از مسئولان حوزه دعوت کنیم تا در شورای شهر درباره این پروژه گزارش ارائه دهند؛ همچنین شنیده‌ام که قرار است مرکز ارتباطات در این ساختمان مستقر شود و در‌صورتی‌که این تصمیم نهایی شود، محل اتفاقات و رویدادهای فرهنگی است‌.

مدتی پیش نیز سخنگوی شهردار تهران در نشستی خبری درباره ساختمان بلدیه به رسانه‌ها گفته بود‌:‌ تکلیف ساختمان بلدیه مشخص است و ان‌شاءالله این ساختمان با همان هدف‌گذاری اولیه در درجه اول تبدیل به موزه شهرداری تهران و یک فضای کاملا تعاملی میان شهروندان و مدیریت شهری خواهد شد. قرار است این ساختمان محل برگزاری برنامه‌ها، نمایشگاه‌ها، ارائه دستاورد‌های حوزه شهری و محل دیپلماسی عمومی شهر تهران باشد. امیدواریم فاز اول بلدیه در سال جاری افتتاح شود. تخصیص اعتبار نیز برای این ساختمان صورت گرفته است و معاونت فنی و عمران در کنار پیمانکار در حال پیشبرد این پروژه هستند. بنای ما این است که هیچ پروژه ناتمامی در شهر باقی نماند. بخش درخور توجهی از رویداد‌های امید و افتخار سال گذشته بر به پایان رساندن پروژه‌های ناتمام تأکید داشت که تلاش کردیم پرونده بخش درخور توجهی از پروژه‌های ناتمام را ببندیم. درباره بلدیه نیز این موضوع صدق می‌کند. این ساختمان نیاز شهر است و باید این ظرفیت را فعال کنیم. امیدواریم فاز اول بلدیه امسال راه‌اندازی شود.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز درجریان طرح رصد 2 درباره ساختمان میدان امام خمینی (ساختمان معروف به بلدیه) گفته بود: کار ساختمانی با وجود هزینه‌های زیادی که انجام شده، هنوز نیمه‌کاره است و لازم است که تکمیل شود؛ چرا‌که برای این ساختمان (ساختمان معروف به بلدیه) کاربری موزه و فضای فرهنگی پیش‌بینی شده است و هر چقدر سریع‌تر این پروژه تکمیل شود، به افزایش سرانه‌ها کمک می‌کند. مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم پیش‌تر در تذکری به وضعیت ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی اشاره کرده و گفته بود: این ساختمان سال‌هاست که نیمه‌کاره رها شده و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود. قرار است کاربری این ساختمان چه باشد؟ چرا بعد از گذشت دو سال ساختمان بلدیه در این وضعیت دیده می‌شود؟

این عضو شورای شهر تهران به معاونت عمرانی شهرداری تهران تذکر داده بود که برای تعیین تکلیف این ساختمان در میدان امام اقدام کنند.

 میراث 20 هزار‌میلیاردی پروژه‌های نیمه‌تمام

در نشست خبری روز گذشته شهردار تهران به موضوع پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر هم پرداخت. او با بیان اینکه در مدتی که در شهرداری هستیم، میراث‌دار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در حوزه فنی و عمرانی بودیم، یادآور شد: ما ۱۰ هزار میلیارد تومان را تکمیل و افتتاح کردیم و علاوه بر ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده پروژه‌های جدیدی را نیز آغاز کرده‌ایم. ما امروز در شهر تهران چهار مجموعه بزرگ‌مقیاس شامل یک آزادراه، دو بزرگراه و چهار کیلومتر مسیر کنار بزرگراه‌ها را دنبال می‌کنیم. آزادراه شهید شوشتری بیش از ۱۶ کیلومتر است که قطعه اولش ۹.۲ کیلومتر بوده و در حال ساخت است که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد.

زاکانی ادامه داد: بزرگراه بعدی شهید بروجردی است که از سال ۸۹ شروع شده و دارای دو فاز است که فاز اول و عمده آن امسال افتتاح می‌شود که با حدود ۶۰ درصد پیشرفت آن را تحویل گرفتیم و در این مدت اقدامات طوری دنبال شد که افتتاح آن را پیش‌رو خواهیم داشت. پروژه بعدی کندروهای بزرگراه آزادگان به طول چهار کیلومتر است که در دست اقدام است. دیگر پروژه‌ای که درباره کارکردهای طراحی‌شده برای شهر قرار دارد، اصلاح ۹۸ تقاطع است که ۷۳۰ کیلومتر راه مردم را نزدیک می‌کند و حدود یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می‌دهد و کاهش آلودگی هوا و ارائه خدمت بیشتر به مردم را به دنبال دارد. این اصلاح‌ها ناظر بر بزرگراه‌هایی است که هم‌اکنون استفاده می‌شود؛ اما دسترسی‌ها و تقاطع‌های آن اصلاح نشده و این کار باعث می‌شود که ۷۳۰ کیلومتر راه مردم نزدیک و در واقع ۷۹۳ کیلومتر را به ۵۳ کیلومتر تبدیل می‌کند.

شهردار تهران اضافه کرد: سال گذشته ۱۱ تقاطع کامل و ۸۶ کیلومتر راه مردم نزدیک شد. امسال ۲۳ مورد دیگر هدف‌گذاری شده که ۱۸ مورد آن را تحویل می‌دهیم و ۱۸۶ کیلومتر دیگر از راه مردم نزدیک خواهد شد. پنج مورد دیگر نیز چون معارض دارد، وعده آن را برای امسال نمی‌دهیم. این اصلاح تقاطع‌ها نیز ایجاد است و پل و رمپ و لوپ را احداث می‌کنیم و مثلا مربوط به ساخت یک دور‌برگردان نیست. زاکانی گفت: موضوع بعدی پروژه تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر است که از انتهای بزرگراه شهید صیاد قبل از میدان سپاه تا آزادگان ادامه دارد و امکانی را فراهم می‌کند که این ۹.۸ کیلومتر، میانه شهر را نجات می‌دهد و حدود ۲۵ تا ۳۰ همت نیز برآورد هزینه آن است که گشایش بزرگی برای تهران خواهد شد. این پروژه در شورای ترافیک مطرح شد و بزرگ‌ترین مطلوبیت برای تهران در این پروژه خواهد بود. زاکانی با بیان اینکه این آزادراه جاده امام رضا(ع) از بزرگراه شهید رستگار را به بزرگراه یاسینی متصل می‌کند، خاطرنشان کرد: ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران و ۱.۵ درصد ترافیک کل شهر با این طرح کاهش خواهد یافت. بال غربی بزرگراه یادگار امام(ره) که تعطیل شده بود، با تفاهم با وزارت دفاع و ارتش انجام شد؛ به طوری که پادگان جی مورد تفاهم قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم تا میدان فتح و پس از آن پروژه را ادامه دهیم.

در این نشست که در کنار بزرگراه بروجردی برگزار شده بود، یادی هم از خاک‌ریختن روی پروژه شهید بروجردی شد. شهردار تهران در این زمینه گفت: این پروژه کنار میدان فتح بود که زمان دوره چهارم کارهای اولیه آن انجام شد و در دوره پنجم روی آن خاک ریختند که ما مجبور شدیم خاک آن را برداریم. چون پروژه را مسکوت گذاشته بودند، روی پل‌های پروژه خاک ریخته بودند و آن را پر کرده بودند تا تبدیل به فضای سبز کنند. ما خاک را برداشتیم تا پروژه را ادامه دهیم و تفاهم با معارضین را انجام دادیم. هم‌اکنون نیز در محل تحویل‌شده باید ۳۷۰ شمع احداث شود که ۳۵۰ مورد آن را انجام دادیم.

شهردار تهران با بیان اینکه روی کل پل در پروژه شهید بروجردی خاک ریخته شده بود، گفت: تهران فضای سبز کم داشت و علاقه داشتند که فضای سبز ایجاد کنند. این پروژه وسط یک پروژه دیگر بود و امید نداشتند که پروژه یادگار امام(ره) ادامه پیدا کند؛ به ‌همین ‌دلیل هم این کار خطا را انجام دادند و باعث مزاحمت برای این دوره شدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها