|

واکنش مصاف به یک یادداشت

جوابیه مصاف به یادداشت روز 10 مرداد 1402 روزنامه «شرق» با عنوان «پای دولت و گلیم انتخابات» در حالی برای ما ارسال شده که حاوی عباراتی است که گویای مدل تفکر این جریان است؛ عباراتی مانند «سخیف»، «تأسف‌برانگیز»، «پوزخندی تلخ به ریش خبرنگار»، «سخیف‌ترین شایعات»، «غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای»، «تهمت‌های سخیف»، «انتقام‌گیری» به‌روشنی نشان می‌دهد با کدام تفکر روبه‌رو هستیم.

جوابیه مصاف به یادداشت روز 10 مرداد 1402 روزنامه «شرق» با عنوان «پای دولت و گلیم انتخابات» در حالی برای ما ارسال شده که حاوی عباراتی است که گویای مدل تفکر این جریان است؛ عباراتی مانند «سخیف»، «تأسف‌برانگیز»، «پوزخندی تلخ به ریش خبرنگار»، «سخیف‌ترین شایعات»، «غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای»، «تهمت‌های سخیف»، «انتقام‌گیری» به‌روشنی نشان می‌دهد با کدام تفکر روبه‌رو هستیم. با این حال ضمن انتشار توضیحات رائفی‌پور که حتی پاسخ شخصی را از طریق دفترش می‌دهد، متذکر می‌شویم: مطلب منتشرشده در «شرق»، یک گزارش از اختلافاتی است که میان مجلس و حامیان دیروز و امروز دولت با رویکرد تصاحب مجلس آینده درگرفته است. نویسنده هنوز به تحلیل این مسئله نپرداخته است که «چرا» و «چگونه» این اختلافات بروز و ظهور کرد و پیامدهای آن چه خواهد بود. بلکه تنها راوی روایتی است از آنچه رسانه قالیباف گفت و ظاهرا سخنران گرامی پاسخی هم به آن نداشته است. مغز بیان آن گزارش همان تک خط توصیه رسانه قالیباف بود که نوشت: «در بازی انتخاباتی برخی افراد خاص قرار نگرفته و به بدعت دخالت در انتخابات مجلس توسط یک قوه دیگر دامن نزند». به عبارت روشن‌تر این تیم قالیباف است که رائفی‌پور را در دسته‌بندی دولت تعریف می‌کند نه نویسنده و روزنامه «شرق». دوم: در آن یادداشت درمورد مجمع تشخیص مصلحت و همکاری با رائفی‌پور گفته شده بود که شایعات درباره او تأیید نشد. سوم: مسئله ترندکردن هشتگ‌ها اگرچه رد شده است اما بررسی صفحات جریان مصاف نشان می‌دهد هشتگ «آدم آقا» که برگرفته از یکی از سخنرانی‌های این سخنران است توسط این تیم در توییت‌ها به کار گرفته شد. چهارم: باز متذکر می‌شویم که عدم مطالبه‌گری رائفی‌پور از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای لایحه شفافیت نیز از سوی رسانه قالیباف مطرح شده بود و «شرق» در گزارش خود تنها راوی این اختلاف بود. در ادامه «شرق» به جهت رعایت اخلاق حرفه‌ای و احترام به قانون مطبوعات، متن ارسالی را عینا منتشر می‌کند.

 

   «مطالبه‌گر بودیم، وقتی مطالبه‌گری مد نبود! خدا را شکر که نعمت حافظه را به ما ارزانی داشت و صدافسوس که آن را از عده‌ای دریغ داشت! و خدا را کرور کرور شکر که فناوری ضبط و پخش صوت و تصویر را در این زمانه نامرد در دسترس خلق‌الله قرار داد تا انواع نقدهای آقای رائفی‌پور به دولت فعلی به دلایل مختلف را در اینترنت جست‌وجو کنند و از نظر بگذرانند.

از آن گذشته توییت‌های ایشان در صفحه شخصی‌شان در نقد مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل عدم تصویب طرح شفافیت با استناد به سخنان رهبر انقلاب هنوز در صفحه ایشان و کانال مؤسسه مصاف وجود دارد؛ با تاریخ و تصویر! شاید عده‌ای فراموش کرده باشند، اما مطالبه شفافیت توسط آقای رائفی‌پور مشخصا از مجمع تشخیص مصلحت نظام با نقدهای کوبنده به کوتاهی این نهاد در موضوع شفافیت، به چند ماه قبل برمی‌گردد. اما شفافیت از مجلس‌های پیش نیز مطالبه شده بود که مجلس فعلی با وعده تصویب آن بر سر کار آمد. وقتی یک آبگوشت ساده می‌شود سند همکاری ویژه برای انتخابات مجلس!

همان سه سال پیش که شایعه همکاری آقای رائفی‌پور با مجمع تشخیص مطرح شد، ایشان در توییتی این شایعه را رد کردند و نوشتند: «اگر شرف دارید ادعایتان را اثبات کنید!». هنوز فرد شریفی پیدا نشده که این ادعا را ثابت کند. اما تأسف‌برانگیز است که روزنامه‌نگار این کشور، ادعایی را که هیچ مدرک عقل‌پسندی برای اثباتش وجود ندارد، مطرح می‌کند و شبهه به جان مخاطب می‌اندازد. آیا این عمل خلاف رسالت خبرنگاری نیست؟!

خبرنگار شرق نوشته: «عکس دیزی‌خوری سه‌نفره‌ای که در سال ۹۸ خبرساز شده بود و نشان از یک همکاری ویژه برای انتخابات مجلس آن سال می‌داد...». خنده‌دار نیست؟! از کِی تا حالا عکس یک دورهمی دوستانه به صرف دیزی شده سند اثبات یک همکاری ویژه برای انتخابات مجلس آن سال؟! چیزی که خبرنگار شرق با اطمینان کامل و بدون هیچ سند شایسته‌ای در یادداشت خود نوشته، به این امید که مخاطب هم آن را بدیهی فرض کند و به سادگی از آن بگذرد!

داوود حشمتی، خبرنگار شرق مدعی شده چون «یاسر جبرائیلی» به عنوان یکی از حاضران بر سر سفره دیزی‌خوری، همکاری خود با مجمع تشخیص را تأیید کرده، پس رائفی‌پور نیز که بر سر آن سفره بوده با مجمع همکاری می‌کند! این سطح استدلال هر شنونده‌ای را به پوزخندی تلخ به ریش خبرنگار وامی‌دارد.

آیا خبرنگار شرق دبیر آن نشست دیزی‌خوری بوده و از مکالمات آن سه نفر یادداشت برمی‌داشته که با این میزان اطمینان موضوع جلسه را انتخابات مجلس آن سال ذکر می‌کند؟! یا از نوع غذای دورهمی، مناسبت و موضوع همکاری را تشخیص داده است؟! خوب است خبرنگار، دست‌کم، سطحی معمولی از هوش و شعور و قدرت تحلیل را برای مخاطب خود قائل باشد. خبرنگار کاربلد با شایعات سخیف، استدلال خود را خفیف نمی‌کند!

نکته تأسف‌برانگیز دیگر این است که خبرنگار شرق ابایی از این نداشته که به سخیف‌ترین شایعات فضای مجازی درباره آقای رائفی‌پور دامن بزند. او خواسته با نام‌بردن از یاسر عرفات در جایی که هیچ ربطی به ماجرا ندارد، به اصطلاح با زیرکی به آن شایعه اشاره کند و بدون اینکه مسئولیت آن تهمت ناروا و غیراخلاقی را بپذیرد، به طور غیرمستقیم ذهن مخاطب را با آن درگیر کند.

آیا این عمل غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای در شأن یک خبرنگار است؟! و فراتر از آن، آیا در شأن یک رسانه حرفه‌ای است که چنین بی‌مهابا، تهمت‌های سخیف و بی‌اساس را منتشر کند؟! این برچسب به مدیر مصاف نمی‌چسبد!

اما درباره ادعای خبرنگار شرق مبنی بر نقد و تخریب یکپارچه مجلس توسط آقای رائفی‌پور موضوع مثل روز روشن است. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت از این هم روشن‌تر می‌شود! ایشان همیشه نقاط ضعف و قوت دولت و مجلس را توأماً و بسته به موضوع، در جای خود گفته‌اند. بنابراین برچسب «طرفِ یک قوه بودن» یا «آدمِ جناح یا شخصی بودن» از هیچ طریقی به ایشان نمی‌چسبد. حتی اگر تلاش مذبوحانه شرق و خبرنگار بی‌انصافش و استنادش به دو پست کانال منتسب به قالیباف را پشت خود داشته باشد! چه آنکه آقای رائفی‌پور در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری ایرنا از قالیباف و اقدامات او در مجلس فعلی تمجید کرده است. ایشان بارها و اخیرا در همین مجالس محرم گفته‌اند که مجلس فعلی شرف دارد به مجلس قبلی که نیمی از نمایندگانش ردصلاحیت شدند! (نقل به مضمون). ضمن اینکه مؤسسه مصاف و مدیر آن با بسیاری از نمایندگان مجلس فعلی همکاری دارند.

با این حال او که در دور قبل به صورت تلویحی راجع به لیست صحبت کرده بود و خطر رأی‌آوردن جریان لیبرال را تذکر داده بود، بارها به خاطر اقدامات ضعیف مجلس مورد نقد قرار گرفته است. از طرفی به محض واردکردن کوچک‌ترین نقدی به مجلس، او را فردی ضد مجلس خطاب می‌کنند و به یاد خطر دخالت دولت در مجلس می‌افتند؛ آن هم بدون اینکه ربطی بین آقای رائفی‌پور و دولت مشخص کنند تا مخاطب تکلیف خودش را بداند.

توفان‌های توییتری مصاف با افتخار کاملا شفاف‌اند!

خبرنگار شرق، ترندکردن هشتگی علیه اصولگرایان راست میانه در ایام محرم را به دروغ به مصاف نسبت داده، در حالی که مصاف در این زمان تنها دو هشتگ «وزارت واردات» و «Hussain» را ترند کرده که هشتگ اولی اتفاقا در نقد هم‌زمان دولت و مجلس بوده است که ادعای مطرح‌شده توسط شرق مبنی بر طرفداری مصاف از دولت را رد می‌کند.

به طور کلی ایراد اصلی یادداشت شرق آنجاست که آقای رائفی‌پور را منتسب به جریان دولت و فردی ضد مجلس دانسته و تمام ادعاهای خود را بر این فرض غلط استوار کرده، بدون اینکه بخواهد برای بدیهی فرض‌کردن این گزاره غلط، دلیل یا مصداق قابل‌قبولی به مخاطب ارائه دهد.

او در همین مسیر غلط، پای استاد رائفی‌پور را به دعوای رسانه‌های منتسب به مجلس و رسانه‌های منتسب به دولت نیز کشانده که از جایی به بعد، از حوصله مخاطب خارج می‌شود و او را در ارتباط‌دادن آن مسائل به مدیر مؤسسه مصاف سردرگم می‌کند!

سخن آخر...

در انتها امیدواریم شرق که در مسائل ملی و فراملی بارها هم‌صدا با رسانه‌های معاند موضع‌گیری کرده، این یادداشت را در راستای انتقام از انتقادات گذشته مصاف و شخص استاد رائفی‌پور منتشر نکرده باشد.

لازم است این نکته را هم بیفزاییم که مصاف و مدیر آن، آقای علی‌اکبر رائفی‌پور، همیشه فارغ از بحث‌های جناحی و مرزبندی‌های مرسوم سیاسی و تنها با مبنا قراردادن مصالح انقلاب اسلامی، اقدام و موضع‌گیری کرده‌اند. و از آنجایی که هرگز ریالی از نهاد، سازمان یا جریانی بودجه نگرفته و نمی‌گیرند، الزامی به اقدامات و جانب‌گیری‌های جناحی ندارند! امیدواریم شرق نیز راه خود را در این وانفسای بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای پیدا کند».

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها