|

ایلان ماسک علیه بلاک

ایلان ماسک بازهم می‌خواهد در دسترسی‌های کاربران شبکه توییتر یا به قول خودش ایکس تغییری ایجاد کند. او می‌خواهد امکان بلاک یا مسدودکردن افراد در این شبکه را از آنها بگیرد. البته کاربران همچنان می‌توانند در بخش پیام‌های خصوصی از این ویژگی استفاده کنند.

ایلان ماسک علیه بلاک

ایلان ماسک بازهم می‌خواهد در دسترسی‌های کاربران شبکه توییتر یا به قول خودش ایکس تغییری ایجاد کند. او می‌خواهد امکان بلاک یا مسدودکردن افراد در این شبکه را از آنها بگیرد. البته کاربران همچنان می‌توانند در بخش پیام‌های خصوصی از این ویژگی استفاده کنند. ویژگی مسدودکردن ویژگی حفاظتی است که به کاربران امکان می‌داد حساب‌های آزارگر را مسدود کنند و در واقع این امکان را به فرد می‌داد تا محتوای حساب خود را کنترل کند و مشاهده پست‌ها را برای برخی دنبال‌کنندگان محدود کند. ایلان ماسک، مالک شرکت، در پستی اعلام کرده است که «بلاک» به عنوان یک «ویژگی» حذف خواهد شد و برای پیام‌های مستقیم استثنا خواهد بود.

 «ایکس» قابلیت «میوت» را حفظ خواهد کرد که مشاهده حساب‌های خاص را محدود می‌کند اما برخلاف مسدودسازی، حساب دیگر را نسبت به این اقدام مطلع نمی‌کند. هرچند ایلان ماسک میلیاردر خود را «مدافع مطلق آزادی بیان» می‌داند اما به نظر می‌رسد این رویکرد او غیرمسئولانه است و با اعتراض بسیاری از کاربران روبه‌رو شده است. او در حالی گزینه «میوت» را پیشنهاد می‌دهد که فراموش می‌کند فردی که کاربر دیگری را میوت می‌کند علاقه‌ای به دیدن پست‌های او در تایم‌لاین خود ندارد؛ اما هنگامی که فردی را بلاک می‌کند در واقع اجازه خواندن پست‌های خود را به آن کاربر خاص نمی‌دهد. در واقع میوت انتخاب برای خوانده‌شدن است. به گزارش رویترز و طبق تحقیقات انجام‌شده، مشخص شده که از زمان حضور ایلان ماسک در این شبکه اجتماعی نفرت‌پراکنی در آن افزایش پیدا کرده است و برخی از کاربران معتقدند این شبکه اجتماعی علاقه‌ای به نظارت بر محتوای پست‌ها و محتواهای ارسال‌شده ندارد.

ایلان ماسک پیش‌تر نیز به قابلیت بلاک اعتراض داشت و در ماه‌های اخیر بارها مخالفت خود را با این گزینه اعلام کرده و معتقد بود که شبکه ایکس باید قابلیت بلاک را به نفع یک قابلیت قدرتمندتر کنار بگذارد. او همچنین از وجود فهرست‌های بزرگ بلاک و کارزارهای بزرگ بلاک علیه کاربران مشترک سرویس بلو انتقاد کرده بود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد حذف یا محدودکردن قابلیت «بلاک» در «ایکس»، برخلاف دستورالعمل فروشگاه اپ‌استور اپل و گوگل‌پلی خواهد بود. اپل اعلام کرده است که اپلیکیشن‌هایی که مبتنی بر تولید محتوا توسط کاربر هستند، باید قابلیت مسدودکردن کاربران مزاحم را داشته باشند. فروشگاه گوگل‌پلی‌استور هم اعلام کرده که اپلیکیشن‌ها باید یک سیستم درون‌برنامه‌ای برای مسدودکردن محتوای کاربران داشته باشند. حالا باید منتظر ماند و دید این روند چه تأثیری بر میزان علاقه و استقبال کاربران ایکس خواهد گذاشت. تاکنون هر تصمیمی که ایلان ماسک برای تغییر این شبکه اجتماعی گرفته است، با وجود مخالفت کاربران سبب نشده که قید حضور در آن زده شود و از این شبکه اجتماعی به جای دیگر مهاجرت کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها