|

پایان آتش مسکو یا تداوم آن؛ اختلاف کنگره و کاخ سفید برای ادامه کمک به کی‌یف شرایط جنگ را پیچیده کرده است

اوکراینی سرگردان

رئیس‌جمهور اوکراین تور آمریکای شمالی خود را برای دریافت کمک‌های مالی و نظامی، با سفر به کانادا به پایان برد و خروجی این سفرها به آمریکا و کانادا، اختلاف‌ها بر سر کمک به کی‌یف در جنگ با روسیه را نمایان‌تر کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در کاخ سفید از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که به دنبال دریافت کمک مداوم برای کشور جنگ‌زده خود در مواجهه با تهاجم روسیه است، استقبال کرد.

اوکراینی سرگردان

رئیس‌جمهور اوکراین تور آمریکای شمالی خود را برای دریافت کمک‌های مالی و نظامی، با سفر به کانادا به پایان برد و خروجی این سفرها به آمریکا و کانادا، اختلاف‌ها بر سر کمک به کی‌یف در جنگ با روسیه را نمایان‌تر کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در کاخ سفید از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که به دنبال دریافت کمک مداوم برای کشور جنگ‌زده خود در مواجهه با تهاجم روسیه است، استقبال کرد. زلنسکی همچنین با قانون‌گذاران از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا دیدار کرد؛ هرچند پاسخ به درخواست کمک او به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود؛ زیرا جمهوری‌خواهان درباره کمک‌های بیشتر به اوکراین اختلاف‌ نظر دارند. بایدن در دیدار با زلنسکی اعلام کرد که بسته جدید کمک نظامی به اوکراین به ارزش ۳۲۵ میلیون دلار اعطا خواهد شد که شامل قابلیت‌های دفاع هوایی درخور‌توجهی است.

دولت بایدن ماه گذشته از کنگره خواست تا به‌عنوان بخشی از پیشنهاد بودجه تکمیلی، ۲۴ میلیارد دلار بودجه اضافی برای اوکراین در نظر بگیرد. با این حال، به دلیل افزایش نگرانی‌ها در هر دو حزب آمریکا نهایی‌شدن این درخواست با چالش روبه‌رو است. بایدن در پاسخ به سؤالی درباره حمایت کنگره از بودجه اوکراین در دیدار دوجانبه خود با زلنسکی گفت: «من روی قضاوت خوب کنگره ایالات متحده حساب می‌کنم. هیچ جایگزینی وجود ندارد». از فوریه ۲۰۲۲ و آغاز حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده ۱۱۳ میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین و کشورهای آسیب‌دیده از جنگ اختصاص داده است. بودجه‌ای که از سوی آمریکا برای کمک به اوکراین در نظر گرفته شده بود، قرار بود طی زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده تا ۳۰ سپتامبر به کی‌یف اختصاص داده شود؛ اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، تأیید کرد که این بودجه به‌زودی تمام خواهد شد. او در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: «ما می‌خواهیم منابع اضافی را از کنگره دریافت و اطمینان حاصل کنیم که از اول اکتبر هیچ اختلالی در کمک به اوکراین وجود نخواهد داشت».

سالیوان تأکید کرد که در‌حالی‌که «اقلیتی پرسروصدا و کاملا کوچک از اعضای کنگره» سؤالات خود را بیان می‌کنند، اکثریت قاطع اعضا، اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه، خواهان ادامه اختصاص پول به اوکراین هستند. بیش از ۱۲ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا روز گذشته با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید اعلام کردند که با درخواست بودجه اضافی دولت برای اوکراین مخالفت خواهند کرد. آنها از بایدن خواستند تا توضیح دهد که پول مالیات‌دهندگان کجا رفته است. در نامه اعضای کنگره آمریکا به بایدن آمده است که «مردم آمریکا سزاوار این هستند که بدانند پول‌هایشان صرف چه چیزی شده است. ضد‌حمله اوکراین که این‌همه درباره آن صحبت می‌شود، چگونه پیش می‌رود؟ آیا اوکراینی‌ها نسبت به شش ماه پیش به پیروزی نزدیک‌تر هستند؟ استراتژی ما چیست و رئیس‌جمهور چه برنامه‌ای برای خروج دارد؟ دولت چه تعریفی از پیروزی در اوکراین دارد؟». همچنین کوین مک‌کارتی، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای سخنرانی در جلسه مشترک کنگره در طول سفر خود به آمریکا را رد کرده است. مک‌کارتی اظهار کرد که به دلیل ادامه مذاکرات بودجه به منظور جلوگیری از تعطیلی دولت در پایان ماه، کنگره «وقت ندارد».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در ۲۰ سپتامبر در واکنش به مخالفت برخی از جمهوری‌خواهان با ادامه کمک ایالات متحده به اوکراین هشدار داد که اگر ایالات متحده کنار برود و به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اجازه دهد اوکراین را تصاحب کند، هزینه‌های انسانی و مالی «بسیار بالایی» به دنبال خواهد داشت. او به خبرنگاران گفته بود «باور کنید هزینه جانی و مالی دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی، بسیار بیشتر خواهد بود که شامل هزینه‌های جانی آمریکایی‌ها نیز می‌شود». در میان کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین، موشک‌های تاکتیکی دوربردی که کی‌یف بر دریافت آنها اصرار دارد، دیده نمی‌شود. جو بایدن در عوض به همتای اوکراینی خود اطمینان داد که نخستین تانک‌های آبرامز وعده‌داده‌شده از سوی واشنگتن «هفته آینده» به اوکراین می‌رسند تا نیروهای مسلح این کشور را در عملیات ضد تهاجمی علیه نیروهای روسیه تقویت کنند. ایالات متحده در مجموع پیش‌تر وعده داده بود که ۳۱ تانک آبرامز مجهز به گلوله‌های ۱۲۰ میلی‌متری و حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین ارسال کند. به گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، جو بایدن همچنین به او اطمینان داده است که «آمریکا تا زمانی که این جنگ طول بکشد، در کنار ما خواهد ماند».

ولودیمیر زلنسکی پس از پایان سفر به آمریکا به کانادا سفر کرد تا رهبران کانادا را به افزایش کمک به کی‌یف متقاعد کند. کانادا از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ متعهد شده است که بیش از ۸.۹ میلیارد دلار کمک مالی و نظامی در اختیار کی‌یف قرار دهد.

رئیس‌جمهوری اوکراین که از واشنگتن عازم کانادا شده بود، در اُتاوا مورد استقبال جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور، قرار گرفت. این نخستین سفر زلنسکی به کانادا پس از آغاز جنگ اوکراین به شمار می‌آید و کانادا آخرین کشور عضو گروه هفت است که میزبان رئیس‌جمهور اوکراین می‌شود. این کشور پس از روسیه با میزبانی از حدود ۱.۴ میلیون شهروند اوکراینی‌تبار، دومین دیاسپورای بزرگ اوکراین را در خود جای داده است. ولودیمیر زلنسکی پیش‌تر در ماه مارس از طریق ویدئو‌کنفرانس در پارلمان کانادا سخنرانی کرده بود.

در بیانیه‌ای مطبوعاتی که به همین مناسبت از سوی ترودو منتشر شده، آمده است که کانادا، دومین کشورِ میزبان بیشترین شمار جوامع دور از وطن اوکراینی «تا هر زمان که نیاز باشد» از کی‌یف در تقابل با روسیه در جنگ جاری حمایت می‌کند. جاستین ترودو در این بیانیه تأکید کرد که کشورش به «حمایت بی‌دریغ از مردم اوکراین که برای حاکمیت و دموکراسی خود می‌جنگند» ادامه خواهد داد. ولودیمیر زلنسکی قرار است در جریان این سفر به‌همراه رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، با مری سایمون، فرماندار کل کانادا، دیدار و در پارلمان این کشور سخنرانی کند. زلنسکی سپس با جاستین ترودو به کلان‌شهر تورنتو پرواز خواهد کرد؛ سران دو کشور در تورنتو با رهبران تجاری و اعضای جامعه اوکراینی‌های کانادا دیدار می‌کنند.

میزان کمک‌های مالی مستقیم اُتاوا به کی‌یف تاکنون نزدیک به پنج میلیارد دلار ارزیابی شده است. کانادا در‌این‌میان علاوه بر آموزش ۳۶ هزار سرباز اوکراینی، بیش از ۱.۸ میلیارد دلار کمک نظامی از‌ جمله هشت تانک لئوپارد۲، ۳۹ خودروی زرهی، سلاح‌های ضد تانک، هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات ارتباطات ماهواره‌ای را نیز به اوکراین ارسال کرده است.

الکساندرا چیزیج، رئیس کنگره اوکراینی‌های کانادا نیز به مناسبت سفر زلنسکی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «این دیدار در زمانی حیاتی انجام می‌شود؛ زیرا سربازان اوکراینی شجاعانه از کشور و آزادی خود در اروپا دفاع می‌کنند». او از این سفر به‌عنوان «یک فرصت تاریخی برای کانادا به منظور حمایت از پیروزی اوکراین» یاد کرد و خواستار حمایت بیشتر از کی‌یف برای حصول این پیروزی شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها