|

2 جوابیه از آموزش و پرورش درباره 2 گزارش از حق تحصیل کودکان

آموزش و پرورش نسبت به دو گزارش روزنامه شرق با تیترهای «زخم ناسور بازماندگی از تحصیل» و «تحصیل رایگان در تنگنا» دو جوابیه مجزا ارسال کرده که به شرح زیر است:

2 جوابیه از آموزش و پرورش درباره 2 گزارش از حق تحصیل کودکان

آموزش و پرورش نسبت به دو گزارش روزنامه شرق با تیترهای «زخم ناسور بازماندگی از تحصیل» و «تحصیل رایگان در تنگنا» دو جوابیه مجزا ارسال کرده که به شرح زیر است:

جوابیه آموزش و پرورش برای گزارش

 زخم ناسور بازماندگی از تحصیل

عدالت آموزشی و توسعه آن در ابعاد کمی و کیفی یکی از مهم‌ترین محورهای کاری وزارت آموزش و پرورش از ابتدای دولت سیزدهم بوده است.

 در همین راستا جذب کودکان بازمانده از تحصیل 

به‌عنوان یکی از سیاست‌ها و راهبردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش، به منظور دسترسی به آموزش باکیفیت برای کلیه کودکان لازم‌التعلیم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌‌العالی) و اسناد بالادستی، تعریف گردید.

نخستین گام برای حل مسئله بازماندگی از تحصیل، شفاف‌شدن صورت‌مسئله است. به بیان دیگر فقدان آماری دقیق و جامع از دانش‌آموزان بازمانده و دلایل بازماندگی، عامل اصلی این ابهام است. 

به استناد گزارشات متعدد دستگاه‌های ناظر از‌جمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اصلی‌ترین مشکل و چالش در این ارتباط، عدم وجود یک پایگاه اطلاعاتی آماری و داده‌های جامع و هوشمند در این خصوص بوده است. 

سال 1401 این مهم برای اولین بار با طراحی و ایجاد سامانه شهید محمودوند (سامانه شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل) به نحو مطلوبی مرتفع شده است. این سامانه ذیل سیدا با اتصال به درگاه ثبت احوال از طریق مقایسه جمعیت لازم‌التعلیم با فهرست ثبت‌نام سیدا، افراد خارج از سیستم آموزشی را شناسایی کرد و با اختصاص فرد پیگیری‌کننده برای تک‌تک بازماندگان اقدام به جذب آغاز گردید و دلایل بازماندگی احصا شد.

در مهر‌ماه سال تحصیلی 1401-1402 آمار دقیق کودکان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی 204312 نفر بود که با استفاده از سامانه شهید محمودوند 43833 نفر آنها شناسایی و جذب شدند و در حال حاضر این آمار به 160479 نفر رسیده است. 

شناسایی، جذب و بازگشت تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل در کمتر از یک سال، دستاوردی بزرگ است. در ادامه همین اقدامات جهادی، از آمار 160479 نفری فعلی کودکان بازمانده از تحصیل، فرایند پالایش آنان آغاز گردیده که بررسی‌های اولیه نشان داد تعداد 11632 نفر جذب شدند که اسامی آنان در بخش تأیید و تطبیق سیدا است؛ یعنی در یک سال گذشته با راه‌اندازی این سامانه تعداد 55465 نفر کودک بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی تعیین تکلیف شدند که بیش از 27 درصد بازماندگان را شامل می‌شود. در حال حاضر سامانه شهید محمودوند نشان می‌دهد از میان 907315 نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل سهم دوره ابتدایی 160479 نفر، دوره متوسطه اول 195371 نفر و دوره متوسطه دوم 551465 نفر است.

پس از شناسایی، مرحله جذب است. تلاش سال گذشته موجب جذب 21.56 درصد بازماندگان کودکان ابتدایی شد. آخرین مرحله انسداد مبادی بی‌سوادی نگهداشت کودکان جذب‌شده است که کمتر مورد توجه رسانه‌ها و عموم جامعه قرار می‌گیرد.

 یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جریان دانش‌آموزی نرخ ماندگاری است که فاصله آن با پوشش تحصیلی بیانگر وظیفه خطیر نظام تعلیم و تربیت است. 

معاونت آموزش ابتدایی جهت کاهش فاصله نرخ ماندگاری با پوشش تحصیلی (93.08 تا 97.96) و به تبع آن کاهش نرخ اتلاف، با اجرای طرح‌هایی که کیفیت آموزشی را هدف گرفته است و با ایجاد موقعیت‌های یادگیری خلاق، مشارکت فعال دانش‌آموزان را در یادگیری توسط همسالان برمی‌انگیزد و با بازی‌وارسازی مفاهیم، فرایند یاددهی-‌یادگیری را جذاب می‌کند.

 این طرح‌ها عمدتا تحولی در رویکرد معلم نسبت به آموزش دوره ابتدایی ایجاد می‌کند که شامل خودآموز طراحی آموزشی معلم پایه اول ابتدایی با تولید بسته‌های زبان‌آموزی پایه اول، کاهش فاصله اهداف قصدشده برنامه‌های درسی با اهداف اجراشده در کلاس درس از طریق توانمندسازی معلمان با شبکه‌سازی و ایجاد جریان گفتمان آموزشی مستمر (طرح شهید همت) و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی با تجهیز کتابخانه‌های کلاسی (طرح یار مهربان) است. 

امید داریم با توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش مبتنی بر برنامه‌ریزی دقیق و استفاده هدفمند از منابع، شاهد استقرار عدالت آموزشی در مناطق آموزشی سراسر کشور باشیم.

خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

جوابیه آموزش و پرورش برای گزارش 

تحصیل رایگان  در تنگنا

در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 19/06/1402 با عنوان «تحصیل رایگان در تنگنا»، پاسخ اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

با عنایت به شعار سال در امر «ثبت‌نام مطلوب، عدالت‌محوری، خانواده‌مداری» ارسال دستورالعمل ثبت‌نام و تأکید بر ممنوعیت دریافت هرگونه وجه در فصل ثبت‌نام، طراحی برنامه نظارت بر ثبت‌نام (فرم الف ویژه مدارس) ارائه بازخورد و معرفی متخلفین به دفتر رسیدگی به تخلفات اداری و برقراری عدالت و برابری در پرداخت کمک‌های مردمی بین دانش‌آموزان ایرانی و اتباع (در فصل غیرثبت‌نام)، از اقدامات مؤثر و پیشگیرانه در مورد ترک تحصیل فرزندان این مرز و بوم می‌باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها