|

نگاهی به گزارش هزینه‌های سفرهای خارجی مدیران شهری پایتخت به سایر کشورها

سفرها شفاف‌تر می‌شوند؟

فهرست سفرهای خارجی شهرداری تهران شفاف‌تر شد. حالا کلیات دستاوردهای سفرها هم منتشر می‌شود؛ اما هنوز هزینه این سفرها را در سامانه شفافیت بارگذاری نمی‌کند که این موضوع هم مورد انتقاد برخی اعضای شورای شهر تهران قرار دارد و هم برخلاف مفاد مصوبه مدیریت تعارض منافع در مدیریت شهری پایتخت است که در سال ۹۸ در دوره پنجم شورا تصویب و در سال ۱۴۰۰ در دوره ششم شورا اصلاح شد.

سفرها   شفاف‌تر   می‌شوند؟

فهرست سفرهای خارجی شهرداری تهران شفاف‌تر شد. حالا کلیات دستاوردهای سفرها هم منتشر می‌شود؛ اما هنوز هزینه این سفرها را در سامانه شفافیت بارگذاری نمی‌کند که این موضوع هم مورد انتقاد برخی اعضای شورای شهر تهران قرار دارد و هم برخلاف مفاد مصوبه مدیریت تعارض منافع در مدیریت شهری پایتخت است که در سال ۹۸ در دوره پنجم شورا تصویب و در سال ۱۴۰۰ در دوره ششم شورا اصلاح شد.

نکته‌ای که احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران، هم در گفت‌وگو با ایلنا روی آن دست گذاشت و گفت: براساس مصوبه شورای شهر تهران درباره مدیریت تعارض منافع در مدیریت شهری، شهرداری تهران قانونا ملزم است که هزینه سفرهای خارجی را در سامانه شفافیت منتشر کند؛ اما شهرداری تهران این هزینه‌ها را در سامانه شفافیت که دسترسی عمومی به آن وجود دارد، بارگذاری نکرده است. او افزود: در‌حال‌حاضر شهرداری هزینه سفرها را صرفا در سامانه داخلی سفرهای خارجی بارگذاری می‌کند که دسترسی عمومی به این سامانه وجود ندارد و تنها آن دسته از اعضای شورای شهر که عضو کمیته سفرهای خارجی هستند، می‌توانند به این سامانه دسترسی داشته باشند و از هزینه سفرهای خارجی شهرداری مطلع شوند.

امسال ۵۲ نفر از کارکنان، مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران به مدت ۷۰ روز تا ۲۵ مرداد امسال به سفر خارجی رفته‌اند. روسیه چهار بار مقصد سفر مدیران شهری بوده و کشور‌های امارات و ترکیه هر‌کدام دو بار. چین، سنگاپور، افغانستان، هند و بلژیک دیگر کشور‌هایی هستند که مدیران شهری در پنج‌ماهه نخست سال به آنها سفر کرده‌اند. حوزه حمل‌ونقل و حوزه ایمنی بیشترین دلیل سفر‌های خارجی بوده که در گزارش کار یکی از سفر‌ها به ترکیه آورده شده نهایی‌سازی تفاهم‌نامه پروژه تراموای تهران. این در حالی است که هنوز احداث خط تراموا در شورای شهر به تصویب نرسیده است. یکی دیگر از سفر‌های متفاوت شهرداری تهران حضور در رزمایش و مانور مدیریت بحران قطب شمال بوده است. اما مدیران و کارکنان شهرداری تهران امسال به کدام کشور‌ها سفر کرده‌اند؟ براساس گزارشی که اکو ایران براساس اطلاعات منتشرشده در سامانه شفافیت نوشته است، ۱۳ سفر خارجی تا ۲۵ مردادماه به ثبت رسیده است. آخرین سفر ثبت‌شده سفر چهارروزه یکی از معاونان فنی و مهندسی شرکت مترو به ترکیه است که با هزینه طرف خارجی و با هدف بازدید از پروژه تونلی قطر بزرگ و جلسه با مشاور طرح عنوان شده است.

ستون هزینه سفر و دستاوردهای سفر به ترکیه در سامانه شفافیت خالی است. سفر دیگری که در مرداد‌ماه به ثبت رسید، در تاریخ 27 مرداد بوده که دو مدیر حمل‌ونقلی سفری به چین داشتند. محسن هرمزی، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و مدیرعامل مترو و پرویز درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، به مدت 9 روز به چین سفر کردند. هزینه این سفر با طرف خارجی بوده و هدف آن نیز جلسات فنی با شرکتی است که قرار است واگن‌های متروی تهران را تأمین کند. ستون هزینه سفر و دستاوردهای این سفر هم خالی است. سفر بعدی هم با موضوع حمل‌ونقل و سفر معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران به امارات بوده. 17 مرداد‌ماه جلال بهرامی در این سفر دو‌روزه با هدف تأمین اتوبوس به این کشور سفر کرده و هزینه‌های این سفر هم با طرف خارجی بوده است. هفتم مرداد ماه نیز ایمان صادق‌زاده، رئیس مرکز تهران هوشمند، به سنگاپور سفری هفت‌روزه داشته تا در دوره‌های آموزشی شهر هوشمند شرکت کند. هزینه‌های این سفر با شهرداری تهران بوده است. در سفر دیگری که در مرداد‌ماه به ثبت رسیده، دو نفر از مدیران شرکت نمایشگاه‌های شهر آفتاب به افغانستان سفری چهار‌روزه داشته‌اند که هزینه‌های این سفر هم از محل اعتبارات درآمد شرکت نمایشگاه شهر آفتاب تأمین شده است. هند مقصد بعدی سفر مدیران شهری در تابستان امسال بود، 15 تیرماه دو مدیر مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل، با هزینه شهرداری تهران و طرف خارجی به اجلاس شهرداران هند U20 به مدت چهار روز رفتند. دو مدیر ترافیکی شهرداری تهران 29 خرداد تا یکم تیر به ترکیه سفر کردند، هرمزی و درستی به منظور بازدید از نمایشگاه EURASIA و مذاکره با سازندگان به این کشور سفر کردند. هزینه این سفر را طرف خارجی داده است.

مقصد سفر مدیران شهری تهران بلژیک بوده است که در این سفر که 10 مدیر شهری حضور داشتند، شهردار تهران و همراهانش در چهاردهمین کنگره جهانی سازمان متروپلیس شرکت کرده و هزینه سفر بر عهده شهرداری و طرف خارجی بوده که در کنار این ستون تأکید شده هزینه هتل شهردار. سفر دیگر در 16 خرداد به امارات بوده که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی سه‌روزه با هدف بازدید از اتوبوس‌های شهری به این کشور سفر کرده است. سفر هشت‌روزه به روسیه سفر دیگری است که در سامانه شفافیت به ثبت رسیده است. دو نفر از مدیران مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل با هزینه شهرداری تهران برای حضور در کمیته اجرائی مجمع شهرداران آسیایی به این کشور سفر کرده و در بخش گزارش سفر هم به تعدادی عناوین کلی بسنده شده، از‌ جمله شهرهای هوشمند و نوآور، مشارکت عمومی و مسئولیت اجتماعی، زیست‌پذیری و سلامت شهری، محیط زیست و سلامت شهری، اقتصاد شهری و کارآفرینی، فرهنگ شهری و گردشگری، شهرها و همچنین کمیته فرهنگ شهری و گردشگری تأسیس شد.

پرجمعیت‌ترین سفر شهرداری 18 فروردین ماه به روسیه بوده و 18 نفر از مدیران و کارکنان سازمان آتش‌نشانی و شرکت مجری طرح ایمنی برای شرکت در مسابقات جهانی عملیاتی ورزشی به مدت 10 روز با هزینه سازمان آتش‌نشانی به این کشور سفر کرده‌اند. سفر دیگری که در فروردین ماه به ثبت رسیده، باز هم به مقصد روسیه است. چهار نفر از کارکنان و مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به مدت شش روز به این کشور سفر کردند. هزینه سفر را سازمان پیشگیری و مدیریت بحران (بلیت و ویزا) و طرف خارجی متقبل شده‌اند. موضوع سفر حضور در رزمایش و مانور مدیریت بحران قطب شمال بوده و آشنایی با موضوع امداد و کمک‌های انسان‌دوستانه در قطب شمال که به دلیل قرابت‌نداشتن جغرافیایی تاکنون ملحوظ نظر قرار نگرفته بود، تجربه شرایط تقریبا قطبی و خیلی سرد و تفاوت‌های آن با شرایط ایران، آشنایی با ساختار مدیریت اضطراری روسیه، امکان بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهی تحت اختیار وزارت شرایط اضطراری روسیه، امکان بهره‌گیری از صنایع پیشرفته تجهیزات ساخته‌شده در کشور روسیه که شرایط تقریبا مشابه تحریم را تحمل می‌کند، در حوزه مدیریت بحران‌ها به‌ویژه خودروها و تجهیزات اشاره‌شده در متن این گزارش، مکان هم‌افزایی در امور انسان‌دوستانه با کشورهای حوزه شمال ایران، امکان ارتقای ارتباطات آکادمیک و اجرائی عملیاتی با کشور روسیه در قالب‌های گوناگون و امکان ارائه تجربیات کلان‌شهر تهران در افق‌‌های تازه گشوده‌شده جهانی. سیزدهمین سفر به ثبت رسیده که اولین سفر سال 1402 مدیران شهرداری است هم به روسیه بوده. در این سفر که 15 فروردین ماه به ثبت رسیده، سه نفر به مدت چهار روز به این کشور با هدف حضور در سومین نمایشگاه و کنفرانس ParkSeason EXPO سفر کردند.

پیش‌از‌این لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار تهران، درباره سفرهای خارجی مدیران و کارکنان شهرداری گفته بود که مدیران شهری ولع رفتن به سفر خارجی ندارند.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران هم سال گذشته به صحن شورای شهر آمد تا گزارشی درباره سفرهای خارجی شهرداری ارائه دهد؛ گزارشی که پاسخ ابهام‌های برخی از اعضای شورای شهر تهران را نداد. او با اشاره به مقایسه سفرهای خارجی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ گفت: در دوره قبلی مدیریت شهری، تقریبا دو سال با کرونا درگیر بودند. ما در موضوع سفرهای خارجی باید به این توجه داشته باشیم؛ بنابراین سفرهای خارجی در این ایام ممنوع بوده و اختلال جدی ایجاد کرده است.

محمدخانی با بیان اینکه فعالیت بسیاری از سازمان‌ها و برنامه‌های بین‌المللی پس از کرونا به صورت پرحجم آغاز شده است، گفت: متروپلیس از سال گذشته دو یا سه برنامه بین‌المللی را برای جبران ایام کرونا برگزار کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها