|

مافیای تست‌زنی علیه دانش‌آموزان سمپاد

دیروز دانش‌آموزان سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) و خانواده‌هایشان در چند شهر مانند تهران، شیراز، مشهد و... تجمع اعتراضی داشتند. آنان به حکم دیوان عدالت اداری در تغییری که درباره ورود به دبیرستان دوره دوم سمپاد رخ داده، اعتراض کردند.

مافیای تست‌زنی  علیه دانش‌آموزان سمپاد

دیروز دانش‌آموزان سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) و خانواده‌هایشان در چند شهر مانند تهران، شیراز، مشهد و... تجمع اعتراضی داشتند. آنان به حکم دیوان عدالت اداری در تغییری که درباره ورود به دبیرستان دوره دوم سمپاد رخ داده، اعتراض کردند. طبق رأی جدید دیوان عدالت اداری، دانش‌آموزان حاضر در مراکز مختلف سمپاد باید بار دیگر برای ورود به دبیرستان پایه دوم آزمون سراسری بدهند. از نظر بسیاری از دانش‌آموزان این فرایند سبب می‌شود تا دانش‌آموز به جای تحقیق و پژوهش نگران این آزمون باشد و به دنبال حل‌کردن تست و خواندن برای قبولی در این آزمون باشد. خانواده‌ها از اردیبهشت امسال درگیر‌ند و به این رأی دیوان عدالت اداری معترض‌هستند.

نمی‌توان حق سمپادی‌ها را سلب کرد

یک وکیل حقوقی در خبرآنلاین درباره علت این مصوبه نوشته است: «مقارن با سال ۹۷ آزمونی تحت عنوان آزمون ورودی به مدارس سمپاد برگزار و بنا بر ضوابط تصریح‌شده در آن آزمون، دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در آن آزمون، واجد حقوق مکتسبه‌ای با موضوع ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان شده‌اند. با وجود گذشت بیش از پنج سال از برگزاری آزمون مذکور به‌تازگی پرونده‌ای در دیوان عدالت اداری مطرح و شاکی پرونده ضمن اعلام شبهه‌ناک‌بودن آزمون سال ۹۷ مدعی شده‌ که این امتیاز مغایر با بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی و اصل ۱۹ این قانون است». او در بخش دیگری از یادداشت خود تأکید کرده است: «بنا بر مفاد اصل ۱۹ که مورد استناد شاکی پرونده واقع شده، همه مردم ایران از حقوق مساوی بهره‌مند هستند؛ بنابراین هیچ‌کس حق ندارد مانع استیفای حقوق دیگری شود. با این وصف هیچ مرجعی حق ندارد مانع استیفای حقوق ایجادشده دانش‌آموزان شود. بچه‌هایی که برای ورود به مدارس اشاره‌شده در آزمون شرکت و موفق به کسب نمره قبولی شده‌اند، بنا بر ضوابط تعریف‌شده دارای حقوق و امتیازی هستند که نمی‌توان با انشای رأی و حتی قانون، این حق را از ایشان گرفت».

البته طبق ماده ۴ قانون مدنی (معروف به عطف به ماسبق نشدن قانون) دانش‌آموزان ۱۴۰۲ به قبل شامل این قانون نمی‌شوند و ادامه تحصیل آنها در متوسطه دوم بلامانع است؛ اما دانش‌آموزان محصل متوسطه اول از سال ۱۴۰۳ به بعد در صورت اصلاح دفترچه ثبت‌نام و اگر موفق به ورود به این مدارس شدند، به دلیل ابطال مصوبه باید در آزمون ورودی مجدد شرکت کنند.

خانواده‌های دانش‌آموزان و خود دانش‌آموزان سمپاد فراخوانی برای صبح دیروز شنبه منتشر کرده بودند که در بخشی از آن آمده است: «چرا باید سه سال روی این دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری شود و مجدد برای دوره دوم متوسطه از آنها آزمون مجدد ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه گرفته شود».

این فراخوان که با استقبال روبه‌رو شد، برگزار شد و به گزارش ایلنا معترضان با سردادن شعار «عدالت، عدالت، از نخبگان حمایت» به این شرایط جدید واکنش نشان دادند.

عدالت آموزشی برقرار است

به گزارش خبرگزاری مهر تعداد زیادی از اعضای خانواده دانش‌آموزان سمپاد معتقدند سیستم کنونی سمپاد پس از آزمایش چندین روش و نزدیک به چهار دهه و گزینش دقیق‌ترین و بهترین آن، به شکل کنونی برگزار می‌شود. یکی از مادران گفت: «این شیوه تا حد زیادی متضمن عدالت بوده و اتفاقا در بین همه آزمون‌های تحصیلی دارای کمترین خطا و تخلف است. هرگونه وقفه یا انحراف در این مسیر، اساسا اهداف پژوهشی پیوسته و زنجیره‌ای آن را مخدوش می‌کند». یکی از معلمان حاضر در این تجمع نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: «مدارس سمپاد به گواهی آمار دارای کمترین درصد تقلب و تخلف بوده که سالم‌ترین نوع آزمون است و از آنجایی ‌که دانش‌آموزان دوره ششم در آزمونی که غالبا بر اساس هوش ذاتی آنهاست شرکت می‌کنند، کمتر مورد طمع آموزشگاه‌های آزاد بوده و توان اقتصادی و محرومیت‌های اجتماعی‌شان کمترین تأثیر را در رد یا قبولی آنها دارد».

نکته مهم درباره مدارس سمپاد این است که پراکندگی مدارس سمپاد در اقصانقاط کشور و بافت دانش‌آموزی آن متنوع و فارغ از وضعیت اقتصادی و موقعیت اجتماعی است. می‌توان گفت در شرایط فعلی، سمپاد در برقراری عدالت آموزشی و اجتماعی موفق بوده است. البته این آزمون که اگر دوباره برقرار شود، دست‌کم سالی 20 هزار نفر باید در آن شرکت کنند، امسال برگزار نمی‌شود و فرصت برای رایزنی است.

دست مؤسسات تست‌زنی در کار است

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، در گفت‌وگو با ایرنا درباره اعتراض دانش‌آموزان سمپاد به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین افرادی که از اجرای این تصمیم سود می‌بردند، مؤسسه‌های تست‌زنی هستند که بازار سنگینی را برای خود ایجاد می‌کنند».

این مسئول که خواستار حذف امتحان ورودی برای دانش‌آموزان سمپادی است، درباره این آزمون مجدد گفت: «این تصمیم را درست و به مصلحت سمپاد و کشور نمی‌دانیم؛ اما به هر حال رأی دیوان عدالت اداری یک تصمیم قضائی است و برای ابراز اعتراض خود از ابزارهای قانونی استفاده می‌کنیم».

یاوری افزود: «در حال مذاکره هستیم. اختلاف‌نظری در این زمینه وجود دارد که باید حل شود و هرچند در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیستیم اما تلاش می‌کنیم تا ابعاد این موضوع را تشریح کنیم که این‌ اقدام برای کشور مفید نیست».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها