|

افزایش تجربه یادگیری برای دانش‌آموزان، بهبود تجربه تدریس برای مربیان

فناوری آموزشی یا «EdTech» چیست و چه مزایایی دارد؟

فناوری آموزشی یا «EdTech» عملی است برای معرفی ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به کلاس درس برای ایجاد تجربیات یادگیری جذاب‌تر، فراگیر و فردی‌تر‌. استفاده از فناوری آموزشی (EdTech) ترکیبی از سخت‌افزار کامپیوتر، نرم‌افزار و تئوری و عمل آموزشی برای تسهیل یادگیری است. این فناوری هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است، اما به‌عنوان روشی برای سفارشی‌سازی برنامه درسی برای سطح توانایی دانش‌آموز با معرفی و تقویت محتوای جدید با سرعتی که دانش‌آموز می‌تواند از عهده آن برآید، نویدبخش است

افزایش تجربه یادگیری برای دانش‌آموزان، بهبود تجربه تدریس برای مربیان

حسین معافی-کارشناس مسائل آموزشی:‌ فناوری آموزشی یا «EdTech» عملی است برای معرفی ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به کلاس درس برای ایجاد تجربیات یادگیری جذاب‌تر، فراگیر و فردی‌تر‌. استفاده از فناوری آموزشی (EdTech) ترکیبی از سخت‌افزار کامپیوتر، نرم‌افزار و تئوری و عمل آموزشی برای تسهیل یادگیری است. این فناوری هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است، اما به‌عنوان روشی برای سفارشی‌سازی برنامه درسی برای سطح توانایی دانش‌آموز با معرفی و تقویت محتوای جدید با سرعتی که دانش‌آموز می‌تواند از عهده آن برآید، نویدبخش است. EdTech می‌تواند اشکال مختلفی در داخل یا خارج از کلاس داشته باشد، از جمله برنامه‌ها و بازی‌های آموزشی، پادکست‌ها، سیستم‌های مدیریت یادگیری ‌(LMS)، نرم‌افزار کنفرانس ویدئویی مانند زوم و انجمن‌های گفت‌وگوی آنلاین و سایر ابزارهای فناوری اطلاعات برای افزایش تعامل و کمک به معلمان در تهیه برنامه‌های درسی، برگزاری کلاس‌های آنلاین و انجام کارهای روزمره مانند نمره‌دهی و حضور و غیاب. هدف EdTech بهبود نتایج دانش‌آموز، افزایش آموزش فردی و کاهش بار آموزشی از دوش مربیان است. برای مثال، دوره‌های آنلاین، یادگیری را برای دانش‌آموزان از هر نقطه‌ای در جهان آسان می‌کند که می‌تواند مزایای عمده‌ای برای دانشجویان نظامی، دانشجویان بین‌المللی، دانش‌آموزان بزرگسالی که اغلب برای کار سفر می‌کنند، یا دانش‌آموزانی که در حال تمرین فاصله‌گذاری اجتماعی هستند، داشته باشد. فناوری آموزشی مزایای بی‌شماری را برای دانش‌آموزان، مربیان، مدیران و والدین به‌طور یکسان ارائه می‌دهد. در اینجا برخی از مزایای EdTech آورده شده است:

- فرصت‌هایی را برای یادگیری از راه دور فراهم می‌کند: یکی از مهم‌ترین مزایای EdTech این است که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا تقریبا از هر جایی یاد بگیرند. دیگر محدودیتی برای نگه‌داشتن دانش‌آموزان و معلمان در کلاس درس یا حتی در همان موقعیت جغرافیایی معلمان وجود ندارد.‌ وقتی دانش‌آموزی آزادی یادگیری از هر جایی را داشته باشد، می‌تواند یادگیری را راحت‌تر کند و باعث شود دانش‌آموزان احساس راحتی بیشتری کنند.

- یادگیری را برای هر دانش‌آموز سفارشی می‌کند: برخی از پلتفرم‌ها می‌توانند اطلاعات هر دانش‌آموز را هنگام کار روی تکالیف خود جمع‌آوری کنند و زمینه‌های بهبود را به معلمان پیشنهاد دهند؛ بنابراین یادگیرندگان دیجیتالی می‌توانند با سرعت خود حرکت کنند و مسیر توصیه‌شده را دنبال کنند، درحالی‌که معلمان می‌توانند بر دانش‌آموزانی تمرکز کنند که با یک کار خاص دست و پنجه نرم می‌کنند.

- دسترسی آسان به منابع یادگیری بیشتر را فراهم می‌کند: انتخاب گسترده‌تری از مواد را ارائه می‌دهد که به راحتی قابل دسترسی هستند. مجموعه وسیعی از فناوری‌های آموزشی که امروزه در دسترس است، طیف وسیعی از گزینه‌ها را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد که از بین آنها می‌توانند بهترین‌ها را برای نیازهای یادگیری خود انتخاب کنند.‌ این به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش مناسبی را توسعه دهند تا بتوانند در زمینه انتخابی خود به حرفه‌ای‌های خوبی تبدیل شوند.

- سرگرمی را به یادگیری اضافه می‌کند: یک تجربه یادگیری سرگرم‌کننده و جذاب برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.‌ یادگیرندگان امروزی نه‌تنها ملزم به یادگیری هستند، بلکه باید در حین انجام این کار سرگرم شوند. فناوری آموزشی به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد که در حین یادگیری سرگرم شوند که به آنها کمک می‌کند درمورد مطالعه خود انگیزه و هیجان داشته باشند.

- دانش‌آموزان را برای مشاغل امروزی بهتر آماده می‌کند: آموزش سنتی ممکن است در ارائه مفاهیم اساسی در مورد موضوعات ضروری عالی باشد، اما از واقعیت نیروی کار دورتر می‌شود. امروزه بیشتر مشاغل نیازمند دانش فنی با درجات مختلف هستند.‌ حداقل، همه مشاغل نیاز به الفبای دیجیتالی خاصی دارند که اکثر دانش‌آموزان امروزی باید خودشان آن را بیاموزند. مؤسسات آموزشی می‌توانند از طریق فناوری به آن کمک کنند.

- مهارت‌ها و عملکرد ارتباطی را بهبود می‌بخشد: یادگیرندگانی که قادر به برقراری ارتباط بهتر از طریق ابزارهای فناوری هستند، از نظر تحصیلی و همچنین در محیط‌های کاری عملکرد بهتری خواهند داشت، زیرا مهارت‌های ارتباطی زمانی بسیار مهم هستند که می‌خواهید هدف خود را به‌طور مؤثر برسانید. EdTech به بهبود مهارت‌های ارتباطی و عملکرد فراگیران در محیط‌های مدرسه و محل کار کمک می‌کند.

- از محیط زیست محافظت می‌کند و یادگیری پایدار را تضمین می‌کند: یکی از مهم‌ترین مزایای EdTech این است که به محافظت از محیط زیست کمک می‌کند و یادگیری پایدار را تضمین می‌کند. ابزارهای یادگیری دیجیتال و کلاس‌های مجازی نیاز به کاغذ و سایر منابع فیزیکی را کاهش می‌دهند که می‌تواند به کاهش ردپای کربن مؤسسات آموزشی کمک کند.

در نتیجه، EdTech مزایای متعددی را ارائه می‌دهد که می‌تواند تجربه یادگیری را برای دانش‌آموزان افزایش دهد، تجربه تدریس را برای مربیان بهبود ببخشد و آموزش را برای همه افراد درگیر در دسترس‌تر و راحت‌تر کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها