|

نشست رونمایی از کتاب «هزارتوی کار خانگی» برگزار شد

روز دوشنبه 29 آبان در محل باشگاه اندیشه مراسم رونمایی از کتاب «هزارتوی کار خانگی» برگزار شد. در ابتدای این نشست فخرالسادات محتشمی‌‌پور به نمایندگی از «انجمن زنان پژوهشگر تاریخ» و «انجمن زنان مدیر کارآفرین» به‌عنوان حامیان برگزاری این مراسم، ضمن تقدیر از مقام روان‌شاد محمدعلی اسلامی‌ندوشن و ادای احترام به تمام پژوهشگرانی مانند ایشان، در ادامه سخنان خود به فرهنگ کتاب‌خوانی و اهمیت پرداختن به این امر مهم در هفته کتاب اشاره کرد.

نشست رونمایی از کتاب «هزارتوی کار خانگی» برگزار شد

شرق: روز دوشنبه 29 آبان در محل باشگاه اندیشه مراسم رونمایی از کتاب «هزارتوی کار خانگی» برگزار شد. در ابتدای این نشست فخرالسادات محتشمی‌‌پور به نمایندگی از «انجمن زنان پژوهشگر تاریخ» و «انجمن زنان مدیر کارآفرین» به‌عنوان حامیان برگزاری این مراسم، ضمن تقدیر از مقام روان‌شاد محمدعلی اسلامی‌ندوشن و ادای احترام به تمام پژوهشگرانی مانند ایشان، در ادامه سخنان خود به فرهنگ کتاب‌خوانی و اهمیت پرداختن به این امر مهم در هفته کتاب اشاره کرد.

در ادامه مراسم رونمایی، آزاده رادنژاد، مدیر‌مسئول انتشارات آموزه، سخنان خود را در موضوع «خانواده» و لزوم بازاندیشی در این موضوع آغاز کرد. او یکی از نقاط قوت کتاب «هزارتوی کار خانگی» را تأکید این کتاب در به‌روز‌کردن مفهوم خانواده دانست؛ مفهومی که می‌تواند خانه را محل امن و آسایش برای تمام اعضای خانواده بدون هیچ استثنائی قرار دهد. رادنژاد در ادامه به اهمیت ویرایش در نشر کتاب نیز اشاره کرد و از تأثیر منفی شرایط اقتصادی در تیراژ کتاب‌ها سخن گفت. او در پایان سنت هدیه‌دادن کتاب را در این شرایط اقتصادی و اجتماعی، یک کنش اخلاقی ارزشمند توصیف کرد.

نجمه واحدی، نویسنده کتاب، سخنران بعدی این نشست بود. او که جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه زنان است، در ابتدا درباره چرایی نگارش این کتاب گفت. واحدی با اشاره به آثاری که در این حوزه نگاهی علمی و نقادانه منتشر شده‌اند، امتیاز مهم کتاب «هزارتوی کار خانگی» را نثر روان آن دانست که می‌تواند با عموم جامعه ارتباط برقرار کند. واحدی در ادامه افزود این کتاب حاصل مصاحبه با 700 نفر از زنان ایرانی است و تلاش شده در آن به موضوع کار خانگی و طبقه‌بندی آن از زبان خود زنان به شکلی روان و عامه‌فهم پرداخته شود. او خلأ اصلی کار خانگی را نامرئی‌بودن آن برای جامعه و نادیده‌گرفتن ارزش اقتصادی آن دانست و عنوان کرد که این کتاب گامی بزرگ برای مرئی‌کردن و نشان‌دادن ارزش اقتصادی کار خانگی است و مخاطب این کتاب را همه بزرگسالان، فارغ از جنسیت و پیشینه علمی و شغل و فعالیت آنها دانست. او تأکید کرد زنان خانه‌دار تنها مخاطبان این اثر نبوده، بلکه دیگر اعضای جامعه نیز می‌توانند مخاطب این پژوهش باشند. واحدی در پایان، کار خانگی را فراتر از یک شغل دانست و اهمیت بازتولیدی‌بودن کار خانگی را تشریح کرد.

آخرین سخنران این نشست خدیجه کشاورز، جامعه‌شناس و پژوهشگر، به آمار پایین اشتغال زنان اشاره کرد و موضوع «مصالحه بین کار و زندگی» را یکی از مسائل بنیادین جامعه دانست. او با تأکید بر اهمیت پرداختن به این موضوع، کتاب «هزارتوی کار خانگی» را اقدام مؤثری در این راستا دانست. او همچنین به اهمیت حمایت از زنان شاغل در بازار کار در هنگام تولد فرزندان اشاره کرد و مدعی شد که در بازار کار به شرایط خاص این گروه و مسائل مربوط به فرزند‌پروری توجه نمی‌شود. کشاورز در ادامه به آثار پژوهشگرانی که به کار خانگی پرداخته‌اند و نقطه‌نظرات‌شان اشاره کرد. او نبود صنف یا سندیکایی متعلق به زنان خانه‌دار را دلیلی بر این دانست که این گروه بزرگ از جامعه به جای نزدیک‌شدن به یکدیگر و همدلی و اتحاد بین خود، ممکن است به سمت رقابت و دورترشدن از یکدیگر بروند.

نشست رونمایی از کتاب «هزارتوی کار خانگی» با استقبال مخاطبان از گروه‌های مختلف از‌جمله وکلا، فعالان اجتماعی، زوج‌ها و زنان جوان مواجه شد و ناشر در انتهای این نشست خبر از چاپ دوم این اثر تألیفی داد. کتاب «هزارتوی کار خانگی» تألیف نجمه واحدی، در انتشارات آموزه در آبان 1402 منتشر شده و در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور می‌توان آن را خریداری کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها