|

خداحافظی با چاشنی پیروزی

امیر سومین آفریقایی را شکست داد

‌تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته در کیش به مصاف بورکینافاسو رفت تا آخرین دیدار تدارکاتی‌اش در ایران، پیش از شروع بازی‌های جام ملت‌های آسیا را برگزار کند.

امیر سومین آفریقایی را شکست داد

‌تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته در کیش به مصاف بورکینافاسو رفت تا آخرین دیدار تدارکاتی‌اش در ایران، پیش از شروع بازی‌های جام ملت‌های آسیا را برگزار کند. شاگردان امیر قلعه‌نویی که به‌وضوح در نیمه اول مقابل این رقیب آفریقایی به مشکل خورده بودند، نهایتا با گل‌های مهدی طارمی و امید ابراهیمی، با نتیجه 2 بر یک به برتری رسیدند تا رکورد شکست‌ناپذیری تیم قلعه‌نویی پیش از برگزاری رقابت‌های قطر دست‌نخورده باقی بماند. البته ایران مطابق با بیشتر بازی‌هایی که به‌تازگی برگزار کرده، همچنان نتوانسته بازی مسلط و منسجمی داشته باشد؛ ولی حفظ روند شکست‌ناپذیری و البته کسب پیروزی، اهمیت فراوانی دارد که فعلا بازیکنان کنونی تیم ملی آن را انجام داده‌اند. بورکینافاسو، سومین قربانی آفریقایی امیر قلعه‌نویی از زمانی است که هدایت تیم ملی را برعهده گرفته است. به عبارتی، با جدایی کی‌روش پس از پایان جام‌ جهانی، قلعه‌نویی اسفندماه به‌عنوان سرمربی جدید انتخاب شد و تیم ملی تحت هدایت او در دومین بازی تدارکاتی‌اش به مصاف یک تیم آفریقایی رفت. ملی‌پوشان پنجم فروردین امسال در ورزشگاه آزادی میزبان کنیا شده و توانستند این حریف را ۲ بر یک شکست دهند. دومین بازی تدارکاتی تیم ملی با حریفان آفریقایی هم به ۲۱ شهریور می‌گردد که تیم ملی در ورزشگاه آزادی به مصاف آنگولا رفت و این تیم را با نتیجه ۴ بر صفر شکست داد. روز گذشته هم که سومین جدال با بورکینافاسو در عصر امیر قلعه‌نویی بود.

البته برخلاف دو رقیب دیگر، بورکینافاسو به‌مراتب تیم بهتری نشان داد و از کیفیت لازم برای برگزاری یک دیدار دوستانه برخوردار بود. این جدال اگرچه اولین رودررویی دو تیم در تاریخ محسوب می‌شد؛ ولی با توجه به ستاره‌های نام‌آشنای بورکینافاسو، محک خوبی برای تیم ملی بود. تیم ملی بورکینافاسو در آخرین رده‌بندی فیفا در رده پنجاه‌وهفتم جهان و دهم آفریقا قرار دارد و در مقایسه با دیگر رقبای تیم ملی در سال‌های اخیر شرایط مقبولی داشت. آنها این روزها مشغول آماده‌سازی خودشان برای حضور در جام ملت‌های آفریقا هستند و شرایط مشابهی با تیم ملی ایران دارند. بورکینافاسو در جام ملت‌های آفریقا با الجزایر، آنگولا و موریتانی هم‌گروه است و یکی از مدعیان صعود به دور حذفی به حساب می‌آید. آنها در جام ملت‌های آفریقا سال 2013 به مقام نایب‌قهرمانی رسیدند که این بهترین رتبه‌شان در تاریخ این رقابت‌ها محسوب می‌شود. نکته درخورتوجه دیگر اینکه مجموع ارزش بازیکنان تیم ملی بورکینافاسو در سایت ترانسفرمارکت 99 میلیون یورو است که تقریبا دو برابر فهرست 51 میلیون‌یورویی تیم ملی ایران ارزش دارد. ارزشمندترین بازیکن تیم ملی بورکینافاسو ادموند تاپسوبا، مدافع 24ساله بایرلورکوزن بود که این فصل در بوندسلیگا عملکرد درخشانی داشته و در صدرنشینی این تیم نقشی کلیدی ایفا کرده است. دانگو اوآتارا، وینگر 21‌ساله بورنموث انگلیس هم یکی دیگر از ستارگان ترکیب بورکینافاسو محسوب می‌شود که سال 2023 از لوریان راهی این تیم شده و 20 میلیون یورو ارزش دارد. برتراند ترائوره، بازیکن سابق چلسی و لیون که اکنون در استون‌ویلا حضور دارد، هم یکی دیگر از بازیکنان مطرح رقیب روز گذشته تیم ملی بود. به هر روی، ایران با انجام این بازی، پیش از یک شروع رقابت‌های جام ملت‌ها فقط یک بازی دوستانه دیگر برگزار می‌کند که در قطر و پشت درهای بسته خواهد بود. تیم ملی در گروه سوم رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با تیم‌های امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین هم‌گروه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها