|

برای پاسداشت موسیقی

اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم اسفندماه در جزیره قشم برگزار می‌شود. مقدمات برگزاری این جشنواره اردیبهشت سال گذشته انجام شد؛ بعد از ثبت جهانی ساز عود توسط یونسکو. برگزاری این رویداد هنری در جزیره قشم با توجه به اینکه عود در آن خطه، ساز بومی محسوب می‌شود، بیراه نیست. جزئیات چگونگی برگزاری این جشنواره روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران تشریح شد.

برای پاسداشت موسیقی

شرق: اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم اسفندماه در جزیره قشم برگزار می‌شود. مقدمات برگزاری این جشنواره اردیبهشت سال گذشته انجام شد؛ بعد از ثبت جهانی ساز عود توسط یونسکو. برگزاری این رویداد هنری در جزیره قشم با توجه به اینکه عود در آن خطه، ساز بومی محسوب می‌شود، بیراه نیست. جزئیات چگونگی برگزاری این جشنواره روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران تشریح شد.

علی ثابت‌نیا دبیر این جشنواره در صحبت‌های کوتاهی با اشاره به ثبت جهانی ساز عود گفت: «از آنجایی که این ساز ثبت جهانی شده، مسئولان منطقه آزاد قصد داشتند پایگاهی برای عودنوازان کشور ایجاد کنند. پرواضح است که نوازندگان چیره‌دست عود از سیستان‌وبلوچستان تا بوشهر و خوزستان پراکندگی دارند و این ساز سال‌هاست جای خودش را باز کرده است. طبیعی بود که برای برگزاری این رویداد هنری به سراغ یکی از بهترین و باسابقه‌ترین نوازندگان عود، استاد ارسلان کامکار برویم و او را به عنوان دبیر هنری این جشنواره کنار خودمان داشته باشیم».

ارسلان کامکار هم در بخش دیگری از این نشست گفت: «من در طول این سال‌‌ها خیلی در موقعیت‌های این‌چنین نبودم. وقتی با این پیشنهاد روبه‌رو شدم، فکر کردم بهتر است هر کاری از دستم برمی‌آید انجام بدهم. همیشه معتقدم هر اقدامی که برای پاسداشت موسیقی انجام شود، قابل احترام است و من هم از آن استقبال می‌کنم. امیدوارم برگزاری این جشنواره شروع خوبی برای پاسداشت دیگر سازها باشد. ما استعدادهای شگرفی در زمینه موسیقی داریم و این جشنواره می‌تواند در شناسایی آنها نقش مهمی داشته باشد. از این منظر برگزاری این رویداد هنری برایم  جالب است».

ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم نیز با اشاره به اینکه امیدوار است این رویداد هنری در سال‌های آینده بین‌المللی برگزار شود، گفت: «منطقه آزاد قشم در جزیره قشم یک جزیره تمدنی است و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های این جزیره جغرافیای فرهنگی آن است و میراث ناملموس آن عودنوازی است. این ساز در سنت فرهنگی مردمان قشم وجود دارد. برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند ابزاری برای گفت‌وگوی فرهنگی با کشورهای مختلف باشد».

کیوان فرزین، مدیر اجرائی جشنواره نیز افزود: «این جشنواره رقابتی ظرایف ریزی دارد که اگر رعایت نشود، می‌تواند به ضد خودش بدل شود. قطعا در چنین رویدادی حضور استاد کامکار که سال‌هاست تجربه زیست در فضای موسیقیایی کشور را دارد می‌تواند به برگزاری بهتر جشنواره کمک کند».

او با اشاره به تمدید زمان فراخوان این جشنواره گفت: «تا هفت بهمن مهلت فراخوان تمدید شد. ابتدا قرار بود این رویداد هنری هفته اول اسفند برگزار شود که با توجه به زمان انتخابات، آن را به شانزدهم تا هجدهم اسفند موکول کردیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها