|

کناره‌گیری «ران دسانتیس» به نفع ترامپ در آستانه انتخابات مقدماتی امروز نیوهمپشایر

حالا دو نفر ماندند

‌ران دسانتیس که زمانی مهم‌ترین رقیب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، محسوب می‌شد، در آستانه انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت نیوهمپشایر به نفع ترامپ از رقابت کناره‌گیری کرد تا نیکی هیلی و دونالد ترامپ در میدان رقابت جمهوری‌خواهان باقی بمانند.

حالا دو نفر ماندند

‌ران دسانتیس که زمانی مهم‌ترین رقیب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، محسوب می‌شد، در آستانه انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت نیوهمپشایر به نفع ترامپ از رقابت کناره‌گیری کرد تا نیکی هیلی و دونالد ترامپ در میدان رقابت جمهوری‌خواهان باقی بمانند. خروج ران دسانتیس، فرماندار سابق فلوریدا، از انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ نشان‌دهنده قدرت آهنین رئیس‌جمهوری سابق است که در نظرسنجی‌ها با اختلاف دو‌رقمی با دیگر رقبای هم‌حزبی خود در صدر قرار دارد.

دسانتیس به دلیل دیدگاه‌های عمیقا محافظه‌کارانه‌اش به طور گسترده به‌عنوان یکی از رقبای اصلی نامزدی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ و وارث طبیعی ترامپ شناخته می‌شد؛ اما در ماه‌های اخیر انتقادات زیادی را علیه ترامپ مطرح کرده بود.

فرماندار فلوریدا خروج خود را دو روز قبل از انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر رسمی کرد؛ چراکه دسانتیس پس از کسب مقام دوم در آیووا در نظرسنجی نیوهمپشایر بسیار عقب‌تر از نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل و دونالد ترامپ قرار گرفت. دسانتیس در بیانیه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، حمایت کرد. به‌این‌ترتیب نامزدی ران دسانتیس برای ریاست‌جمهوری بدون تشریفات و با ویدئویی در توییتر به اتمام رسید و پایان کارزاری را نشان ‌داد که در همان پلتفرم شروع شده بود.

اکنون این رقابت برای نیکی هیلی و دونالد ترامپ باقی مانده که بعد از یک پیروزی قاطع در نظرسنجی آیووا، احتمال برنده‌شدن نفر دوم در مرحله نهایی بسیار بالاست، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ۵۱ درصد این آرا را به دست آورد. انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ تاکنون دقیقا آن‌طور که رأی‌گیری‌ها پیش‌بینی کرده بودند، پیش رفته است. حال باید دید کناره‌گیری دسانتیس چه معنایی برای دو نامزد مهم دیگر حزب جمهوری‌خواه دارد.

دونالد ترامپ

ترامپ زمانی فردی محبوب برای این نامزدی به شمار می‌آمد. بعد از کناره‌گیری دسانتیس این امر می‌تواند به‌راحتی به یک تاج‌گذاری برای پیروزی نهایی او ختم شود. به نوشته ایندیپندنت، دسانتیس در صحبت‌های ویدئویی‌اش با اعلام تصمیمش دو نکته را آشکارا توضیح داد: یکی اینکه معتقد است انتخابات مقدماتی به پایان رسیده است و دوم اینکه خود را با جناح راست‌گرای جمهوری‌خواه به نمایندگی دونالد ترامپ و ترامپیسم قاطعانه همراه می‌داند. او عقیده دارد که نیکی هیلی نماینده نیروهای قدیمی این حزب است‌؛ نهادی رو‌ به‌ زوال که به نظر او در حال فروپاشی است.

موضوع مهم در اینجا نکته دوم این صحبت‌هاست. ران دسانتیس در مقام جایگزینی برای ترامپ نامزد نشد؛ چون معتقد بود می‌تواند حزب جمهوری‌خواه را تغییر دهد‌- یا خواسته‌اش این بود. فرماندار فلوریدا برای جانشینی ترامپ در جنبشی که درون حزب جمهوری‌خواه و از دوران جمهوری‌خواهان تی پارتی (Tea Party) برآمد و قدرتش با روی کار آمدن ترامپ و یک دوره ریاست‌جمهوری او در اوج قرار گرفت، نامزد شد. اگر خط فکر دسانتیس را دنبال کنید، این روند به این زودی‌ها به جایی نمی‌رسد و مقاومت در برابر آن منطقی نیست.

آنچه باعث می‌شود فقط ترامپ در میدان رقابت جمهوری‌خواهان باقی بماند، رهبری مستمر این جناح محافظه‌کار است و تنها کسی که هنوز در این رقابت مانده است و می‌خواهد در آن قهرمان شود. ویوک راماسوامی و ران دسانتیس که هر دو «ترامپ بدون حاشیه» بودند، رفته‌اند و به‌این‌ترتیب رقابت برای پیروزی تنها برای ترامپ می‌ماند.

نیکی هیلی

هیلی همچنان در وضعیتی دشوار قرار دارد. در آیووا با وجود هیاهوی زیادی که درباره افزایش لحظه آخری آرا در حمایت از او پدید آمد، سوم شد. اکنون در نیوهمپشایر به سر می‌برد و به همراه جانشین ارشدش، فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت، به سفرش در نیوهمپشایر ادامه می‌دهد؛ چراکه به دنبال شکست غیرمنتظره دونالد ترامپ در این ایالت است.

اما این دقیقا همان راهبردی است که ران دسانتیس در آیووا دنبال کرد و این فرماندار با وجود حضور در همه ۹۹ شهرستان آیووا، تقریبا ۳۰ درصد کمتر از رئیس‌جمهوری سابق به دست‌ آورد.

به زبان ساده، اکنون همه نگاه‌ها به هیلی است. این سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و فرماندار سابق باید در نیوهمپشایر ثابت کند که رقابت جمهوری‌خواهان هنوز هم رقابت واقعی است و مقدمه‌چینی برای تاج‌گذاری ترامپ نیست. او برای این کار باید اهل رقابت باشد‌؛ یا ترامپ را شکست بدهد یا اینکه دست‌کم چند درصد از کل رأی او را به خود اختصاص دهد. شکستی به سبک آیووا تقریبا هر امکانی که برای متقاعدکردن رأی‌دهندگان برای اینکه بپذیرند کارزار او در این نامزدی شانس برد دارد، کم‌رنگ می‌کند. ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ این نکته را به خبرنگاران یادآوری کرد و در بیانیه‌ای گفت که هیلی در صورت شکست در این ایالت دو گزینه دارد: یا کنار بکشد یا در زادگاهش ایالت کارولینای جنوبی به‌راحتی با «شکست» مواجه شود.

پیشتازی 2‌رقمی در نظرسنجی

از طرف دیگر، درحالی‌که امروز انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در ایالات نیوهمپشایر برای گزینش نامزد این حزب در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، نظرسنجی جدید و مشترک دانشگاه نیوهمشایر و سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، با برتری دورقمی برابر نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی، از او جلوتر است و احتمالا در این ایالت هم مانند ایالت آیووا پیروز قاطع خواهد بود. براساس این نظرسنجی، ترامپ از حمایت ۵۰ درصد رأی‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه در ایالت نیوهمپشایر برخوردار است. این در حالی است که نزدیک‌ترین رقیب او، نیکی هیلی، از حمایت ۳۹ درصد رأی‌دهندگان احتمالی برخوردار است.

به گزارش سی‌ان‌ان، هر دو نامزد از زمان آخرین نظرسنجی سی‌ان‌ان/ یو‌ان‌اچ، در اوایل ژانویه که ترامپ ۳۹ درصد و هیلی ۳۲ درصد حمایت کسب کرده بود، حمایت بیشتری جلب کرده‌اند؛ زیرا اینک میدان رقابت در این ایالت از شش نامزد به دو نامزد کاهش یافته است. با این حال تلاش‌های نیکی هیلی برای جلب حامیان ترامپ کافی نبود؛ زیرا شکاف بین آنها بار دیگر دورقمی شده است. با کناره‌گیری لحظه آخری دسانتیس و حمایت او از ترامپ، به نظر می‌رسد اختلاف ترامپ و هیلی بیش‌ از این رقم شود.

برای مخالفان ترامپ، نیوهمپشایر از دیرباز ایالتی بود که به نظر می‌رسید در آن بیشترین بخت را برای شکست او خواهند داشت. نیوهمپشایر تنها ایالت «اولیه» (دارای ارزش و تأثیر بیشتر در انتخابات) بود که نظرسنجی‌ها در آن، به صورت مداوم ترامپ را فاقد حمایت اکثریت نشان می‌داد و رأی‌دهندگان اغلب بیشترین استقبال را از رقیبان او نشان می‌دادند؛ اما نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که محبوبیت ترامپ میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه و تعهد حامیان او، بیشتر از جذابیت رقیبانش است.

دونالد ترامپ دوشنبه گذشته در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در آیووا پیروز شد و جایگاهش را به‌‌عنوان نامزد اصلی این حزب در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۰۲۴ تثبیت کرد. به گزارش نیویورک‌پست، دونالد ترامپ از میان حدود ۹۷ درصد آرای رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، ۵۱.۱ درصد آرا را به دست آورد. پس از او ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا (۲۱.۲ درصد)، نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی (۱۹.۱ درصد) و ویوک راماسوامی، کارآفرین حوزه زیست‌فناوری (۷.۷ درصد) در رده‌های بعدی قرار گرفتند. با مشخص‌شدن چنین نتیجه‌ای، کارزار انتخاباتی راماسوامی اعلام کرد که او در انتخابات پیش‌‌رو از ترامپ حمایت خواهد کرد. اینک ران دسانتیس هم کناره‌گیری خود را به سود ترامپ اعلام کرده است. ترامپ ۷۷ساله با ثبت این پیروزی بزرگ در تاریخ حزب جمهوری‌خواه در آیووا، به اولین نامزد این حزب تبدیل شد که در میان رقبایش بیش از ۵۰ درصد رأی کسب کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها