|

کلاهبرداری مثلثی

«پرداخت امن»، سرویس جدید سایت «دیوار» چطور کار می‌کند؟

هرچقدر هم که حواسمان باشد، آنها یک قدم از ما جلوتر هستند. شاید هم طبیعی باشد چون کار و کاسبی‌شان، تخلف است؛ بله، کلاهبردارها را می‌گوییم. با توجه به اینکه سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و صفحه‌های خرید و فروش آنلاین از پرکاربردترین‌های فضای مجازی محسوب می‌شوند، حجم زیاد کاربر و تبادلات مالی در این فضاها زمینه را برای کلاهبرداری‌های سایبری فراهم کرده و کلاهبرداران نیز با استفاده از شگردهای مختلف مشغول به کار شده‌اند.

«پرداخت امن»، سرویس جدید سایت «دیوار» چطور کار می‌کند؟

هرچقدر هم که حواسمان باشد، آنها یک قدم از ما جلوتر هستند. شاید هم طبیعی باشد چون کار و کاسبی‌شان، تخلف است؛ بله، کلاهبردارها را می‌گوییم. با توجه به اینکه سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و صفحه‌های خرید و فروش آنلاین از پرکاربردترین‌های فضای مجازی محسوب می‌شوند، حجم زیاد کاربر و تبادلات مالی در این فضاها زمینه را برای کلاهبرداری‌های سایبری فراهم کرده و کلاهبرداران نیز با استفاده از شگردهای مختلف مشغول به کار شده‌اند. در یکی از این روش‌های جدید کلاهبرداری که به آن «کلاهبرداری مثلثی» می‌گویند، فرد کلاهبردار آگهی یک فروشنده واقعی کالا را در نظر می‌گیرد، با او تماس می‌گیرد و روی قیمت به توافق می‌رسد و وعده پرداخت می‌دهد. فرد کلاهبردار هم‌زمان یک آگهی غیرواقعی ولی وسوسه‌برانگیز (کالایی با قیمت پایین‌تر از نرخ معمول که زودتر به فروش برسد) را با قیمتی مشابه مبلغی که با فروشنده واقعی توافق کرده بود، به‌صورت جداگانه منتشر می‌کند. سپس به محض اینکه خریداری برای این آگهی غیرواقعی پیدا شد، فرد کلاهبردار شماره کارت فروشنده واقعی را می‌دهد و پس از انتقال وجه، با او تماس می‌گیرد و خبر می‌دهد که پرداخت را انجام داده است و کالا را از فروشنده واقعی دریافت می‌کند؛ در‌نهایت دو طرف این معامله درگیر یک مسئله حقوقی می‌شوند، یک طرف پولی واریز کرده ولی چیزی دریافت نکرده است و طرف دیگر - فروشنده واقعی - پولی به حسابش آمده که بابت آن از او شکایت شده است و حسابش مسدود می‌شود. کلاهبردار هم بدون اینکه هیچ ردی از خود باقی بگذارد صاحب کالای فروشنده واقعی شده است.

کلاهبرداری مثلثی چه فرایندی دارد؟

در‌واقع در این نوع کلاهبرداری، مجرم با بازنشر آگهی فروش فرد دیگری که فروشنده واقعی است (یا حتی نشر یک آگهی دیگر که قیمت تعیین‌شده دقیقا مشابه همان آگهی واقعی است) برای خودش مشتری پیدا می‌کند. اما دقیقا زمانی که مشتری قصد واریز وجه را دارد، مجرم که هم‌زمان با فروشنده واقعی به‌عنوان خریدار ارتباط برقرار کرده و اطلاعات او را دارد، شماره کارت صاحب اصلی آگهی را به او می‌دهد و فیش واریزی مشتری را به‌عنوان فیش واریزی خودش به فروشنده تحویل می‌دهد؛ بنابراین به‌جای مشتری‌ای که پول را پرداخته، کالا را دریافت می‌کند. این وسط در‌واقع کلاهبردار با پولی که کاربر دیگری پرداخت می‌کند، جنس را خریداری کرده و خریدار واقعی نیز اقدام به شکایت از فروشنده واقعی می‌کند، چرا؟ چون که مالباخته تنها سندی که در اختیار دارد، فیش واریز وجه به نام فروشنده واقعی است و جز او فرد دیگری را نمی‌شناسد.

چه باید کرد؟

حالا سؤال اینجاست، چه باید کرد؟ امن‌ترین راه معامله، معامله حضوری است. اگر مثلا در دیوار برای خرید و فروش حضور دارید، این توصیه‌ها می‌تواند راهگشا باشد. برخی سایت‌ها و پلتفرم‌های انتشار آگهی مانند «دیوار» برای حل این مسئله، امکانی به اسم «پرداخت امن» را به پلتفرم خود اضافه کرده‌اند. اگر فروشنده هستید، با استفاده از افزونه‌های پرداخت امن موجود در چت دیوار، معامله امن و بدون دردسری را تجربه کنید. پرداخت امن کمک می‌کند تا معامله‌هایی که می‌کنید، بی‌دردسر انجام شود‌ و اما اگر خریدار هستید به این نکات توجه کنید: پیش از واریز وجه، حتما به صورت حضوری از صحت اطلاعات آگهی و کیفیت کالا مطمئن شوید، با استفاده از افزونه‌های پرداخت امن موجود در چت دیوار، ریسک انواع کلاهبرداری را کاهش داده و خرید امن و مطمئنی انجام دهید. در‌صورتی‌که از افزونه «پرداخت امن» دیوار استفاده نکرده‌اید، پیش از واریز وجه کالا، حتما با درخواست تصویری از کارت ملی فروشنده، اقدام به احراز صاحب حساب کنید و در‌نهایت، در تمامی معاملات خود، اطلاعات آگهی، شماره تلفن آگهی‌گذار و تصویر فیش واریزی خود را تا زمان تحویل کالا و اطمینان از کیفیت آن در جای مطمئن حفظ کنید.

«پرداخت امن» چیست؟

نکته قابل‌توجه این است که با انتخاب گزینه پرداخت امن در دیوار در‌واقع شما به سرویسی وصل می‌شوید که این سرویس نوعی توافق مالی است. در این توافق دارایی یا پول طرفین معامله، توسط «تومن» نگهداری می‌شود. در‌واقع، مبلغ پرداختی توسط خریدار نزد تومن امانت می‌ماند و پس از اتمام معامله (در صورت تأیید خریدار)، بلافاصله پول به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

پس با وجود امکان پرداخت امن، کاربران پلتفرم‌های انتشار آگهی می‌توانند بدون نگرانی در دیوار معامله کنند. کاربران برای استفاده از این سرویسِ تازه‌اضافه‌شده به دیوار می‌توانند وارد صفحه چت با فروشنده یا خریدار شده، روی تصویر پازل در پایین سمت چپ صفحه کلیک و سپس گزینه پرداخت امن را انتخاب کنند.

به نظر می‌رسد دیوار با اضافه‌کردن امکان «پرداخت امن» به پلتفرم خود در حال تلاش است تا محیط سایت و اپلیکیشن خود را پاکیزه‌تر از گذشته نگه دارد و امکان و فرصت فعالیت متخلفان را محدودتر کند. پیش از این هم، دیوار با اضافه‌کردن تأیید هویت به کاربران آگهی‌گذار، فرصت فعالیت برای متخلفان را در پلتفرم خود کاهش داده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها