|

کدام اتباع ایرانی می‌شوند؟

چند روزی است بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به اتفاقی که در حال وقوع است، با شک و تردید می‌نگرند. برخی به تدریج متوجه شده‌اند که افغانستانی‌ها می‌توانند تنها با پرداخت صد میلیون تومان، ایرانی شوند. البته این لفظ «ایرانی»‌شدن چندان صحیح نیست، اما توانسته بسیاری را آشفته کند. دیروز روزنامه جمهوری اسلامی ابهاماتی را در این زمینه مطرح کرد و چندی پیش نیز تابناک از صف طولانی افاغنه برای سپردن صد میلیون تومان در بانک گزارش تصویری منتشر کرد.

کدام اتباع ایرانی می‌شوند؟

زینب همتی- چند روزی است بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به اتفاقی که در حال وقوع است، با شک و تردید می‌نگرند. برخی به تدریج متوجه شده‌اند که افغانستانی‌ها می‌توانند تنها با پرداخت صد میلیون تومان، ایرانی شوند. البته این لفظ «ایرانی»‌شدن چندان صحیح نیست، اما توانسته بسیاری را آشفته کند. دیروز روزنامه جمهوری اسلامی ابهاماتی را در این زمینه مطرح کرد و چندی پیش نیز تابناک از صف طولانی افاغنه برای سپردن صد میلیون تومان در بانک گزارش تصویری منتشر کرد.

۲۰ قسط ۵ میلیونی

به گزارش چند روز پیش تابناک، ویدئویی از صف طولانی افاغنه در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شده که به گفته این رسانه‌ها برای دریافت سپرده اقامت ایران است. افغانی‌ها برای دریافت دفترچه اقامت و مزایایش، باید یک سپرده صد‌میلیونی در بانک بگذارند که ظاهرا این رقم قابلیت تبدیل به اقساط 20‌ماهه پنج‌ میلیونی تومانی دارد. هنوز مسئولان درباره امکاناتی که قرار است با دفترچه اقامت در اختیار افاغنه بدهند، توضیحات کاملی ارائه نداده‌اند.

مبلغ اندک

یادمان نمی‌رود که چند سال پیش اعلام شد که برای دریافت اقامت در ایران، افراد خارجی باید مبلغ ۲۵۰ هزار دلار ارائه می‌کردند؛ تصمیمی که حتی یک نفر هم از آن استقبال نکرد. حالا و بعد از چند سال آن مبلغ تبدیل به صد میلیون ناقابل شده است. یعنی با دلار ۵۸ هزار تومانی بازار آزاد، کمتر از دو هزار دلار می‌توان داد تا اقامت دریافت کرد. البته این مبلغ را می‌توان در ۲۰ قسط پرداخت کرد و هر ماه کمتر از  صد دلار داد.

مسئولان با این تصمیم یک خوشامدگویی پرشور بیان کرده‌اند و برای افغانستانی‌ها فرش قرمز پهن کرده‌اند؛ چون به نظر می‌رسد این تصمیم برای مهاجران افغان اتخاذ شده است و فقط اتباع افغانستانی از آن استفاده می‌کنند نه دیگران. نکته دیگر درباره این تصمیم، مقدار اندک دریافتی و حتی قسطی‌کردن آن است. جالب‌تر اینکه برخی رسانه‌های خارج از کشور اعتراض افغانستانی‌های داخل ایران را منعکس کردند. آنان این مبلغ را زیاد می‌دانند و می‌گویند درحال‌حاضر نداریم تا بدهیم. درحالی‌که مبلغ صد میلیون تومان برای هر نفر آن‌هم به‌صورت قسطی خیلی در دسترس به نظر می‌رسد و معلوم نیست با چه هدف اقتصادی‌ای اتخاذ  شده است.

ایرانیان میهمان‌نوار نیستند؟

یکی از سؤال‌هایی که مدام مطرح می‌شود، ماجرای میزان استقبال ایرانی‌ها از افغانستانی‌های مهاجر است. بسیاری از این افراد بدون هیچ گواهی هویتی وارد ایران می‌شوند و از طرفی ایران میزبان بخش زیادی از مهاجران این کشور است.

هرچند وزیر خارجه این کشور حدود یک ماه پیش اعلام کرد بهتر است مهاجران به افغانستان بازگردند اما باز هم افغانستانی‌ها در گوشه‌وکنار جهان آواره‌اند. در این میان نحوه رابطه مردم ایران و مهاجران جای سؤالاتی را پدید می‌آورد. اگر به اظهارنظرها و نوشته‌های پای این خبر در شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و خبرگزاری‌ها مراجعه و آن را مرور کنیم، عدم رضایت موج می‌زند؛ از اینکه مسئولان اقدامی در قبال مهاجرت نخبگان و بهبود شرایط نکرده‌اند و حالا میزبان اتباع افغان هستند؛ اینکه حتی بلیت قطار و اتوبوس برای استان‌های شرقی پیدا نمی‌شود؛ اینکه هر روز بر تعداد نوزادان متولد‌شده افغان در ایران اضافه می‌شود. اما واقعیت این است که ایرانی‌ها در سال‌های گذشته میزبانان خوبی برای همسایه شرقی کشورشان بودند. تعداد زیادی انجمن و نهاد خیریه برای بهبود شرایط و نحوه زندگی‌ آنها شکل گرفته و هر ‌روز  تلاش می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها