|

«شرق» از اولین جلسه علنی مجلس بعد از انتخابات دور دوازدهم که به حدنصاب نرسید، گزارش می‌دهد‌

‌‌نمایندگان به صحن نیامدند، مجلس تعطیل شد

از انتخابات مجلس دوازدهم و کاهش سطح مشارکتی که حتی کمتر از مجلس یازدهم بوده و طبق آمار رسانه دولت 41 درصد اعلام شده است، متوجه می‌شویم مجلس دوازدهم رکورددار کمترین میزان مشارکت در ۱۲ دوره انتخابات مجلس است. اما به هر حال انتخابات برگزار شده و برخی نمایندگان فعلی مجلس یا ردصلاحیت شده‌اند، یا تعداد انگشت‌شماری از انتخابات انصراف داده‌اند، یا طبق نتیجه آرا، نیمی از نمایندگان فعلی نتوانستند به مجلس آینده راه یابند و از ادامه مسیر باز‌ماندند.

‌‌نمایندگان به صحن نیامدند، مجلس تعطیل شد
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

 از انتخابات مجلس دوازدهم و کاهش سطح مشارکتی که حتی کمتر از مجلس یازدهم بوده و طبق آمار رسانه دولت 41 درصد اعلام شده است، متوجه می‌شویم مجلس دوازدهم رکورددار کمترین میزان مشارکت در ۱۲ دوره انتخابات مجلس است. اما به هر حال انتخابات برگزار شده و برخی نمایندگان فعلی مجلس یا ردصلاحیت شده‌اند، یا تعداد انگشت‌شماری از انتخابات انصراف داده‌اند، یا طبق نتیجه آرا، نیمی از نمایندگان فعلی نتوانستند به مجلس آینده راه یابند و از ادامه مسیر باز‌ماندند. به همین دلیل به نظر می‌رسد نمایندگانی که از حضور در مجلس آینده به هر دلیل محروم هستند، انگیزه و انرژی لازم برای حضور در جلسات مجلس را ندارند؛ چرا‌که طبق اعلام قبلی رئیس مجلس، قرار بود جلسات علنی روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته، آن‌هم بعد از سه هفته تعطیلی مجلس، به منظور انجام تبلیغات انتخاباتی تشکیل ‌شود، اما همان نمایندگان بازمانده، در جلسه روز گذشته حاضر نشدند و جلسه حدنصاب لازم را به دست نیاورد و تعطیل شد. بنابراین خبرنگارانی که برای پوشش خبری صحن علنی به مجلس رفته بودند، مجبور به ترک پارلمان شدند. البته قالیباف در این جلسه اعلام کرد جلسه علنی به روز سه‌شنبه (‌امروز) موکول می‌شود و در این جلسه هم اسامی نمایندگان غایب از تریبون مجلس اعلام خواهد شد.

اگر‌چه طبق آیین‌نامه، در ابتدای هر جلسه علنی اسامی غایبان و متأخران جلسه از سوی هیئت‌رئیسه قرائت می‌شود و هر چند ماه یک‌ بار نیز اسامی منظم‌ترین نمایندگان که در جلسات حضور داشته‌اند، اعلام می‌شود، اما به نظر می‌رسد این سخن قالیباف رنگ و بوی تنبیهی داشت. توضیح اینکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، برای تشکیل جلسه علنی و داشتن حدنصاب و قانونی‌بودن مصوبات مجلس، باید دوسوم نمایندگان در جلسه حضور داشته باشند؛ در‌حالی‌که روز گذشته نمایشگر مجلس تعداد 177 نماینده حاضر در جلسه را ثبت کرده بود که در ازای 290 کرسی مجلس که البته در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم، چهار نماینده به کابینه و شهرداری رفتند، 109 نماینده در جلسه حاضر بودند که نشانگر نداشتن حدنصاب جلسه علنی است. به عبارت ‌دیگر، تعداد نمایندگان نباید به کمتر از 190 نفر برسد تا جلسه رسمیت داشته باشد. بنابراین جلسه روز گذشته مجلس تعطیل و به روز بعد موکول شد. موضوعی که خبرگزاری تسنیم آن را‌ به دلیل حضور‌نداشتن 38‌درصدی نمایندگان در جلسه علنی اعلام کرد.

‌انتظار می‌رفت نمایندگان بازمانده از دور جدید احساس مسئولیت کنند و به مجلس بیایند

از آنجایی که روز گذشته مجلس شورای اسلامی به دلیل ‌حضورنداشتن اکثریت نمایندگان، حدنصاب را به دست نیاورد و از رسمیت افتاد، برخی نمایندگان در گفت‌وگوهایی به این موضوع واکنش نشان دادند. فلاحی، نماینده همدان در مجلس یازدهم، درباره عدم تشکیل نشست علنی روز دوشنبه مجلس گفت: «به‌ هر حال برخی از نمایندگان احتمالا درگیر دور دوم انتخابات در حوزه‌های انتخابیه خود بودند و شاید ‌ حضورنداشتن آنها تا حدودی موجه باشد، اما از سایر همکاران این انتظار می‌رفت که با حس مسئولیت‌پذیری بیشتری رفتار کنند و برای تشکیل مجلس به تهران بیایند. این تکلیف ما و حق مردم است که جلسات مجلس را تا روز آخر فعالیت آن تشکیل دهیم؛ ولو اینکه موفق به حضور دوباره در مجلس نشده باشیم».

این نماینده مجلس که خود از بازماندگان ورود به مجلس دوازدهم به‌شمار می‌رود، درباره واکنش رئیس مجلس به حضورنداشتن بخش درخور توجهی از نمایندگان در نشست روز گذشته مجلس گفت: «آقای قالیباف اعلام کرد که فردا (سه‌شنبه) اسامی نمایندگان غایب در جلسه منتشر خواهد شد‌. البته استمزاجی هم صورت گرفت مبنی بر اینکه گفت‌وگویی بین نمایندگان شکل بگیرد‌ که این موضوع نیز رأی نیاورد».

او افزود: «‌در پایان نیز قرار شد اگر فردا (امروز سه‌شنبه) هم جلسه علنی برگزار نمی‌شود، به نمایندگان حاضر اطلاع‌رسانی شود».

عدم مشارکت نمایندگان در جلسات مجلس توجیهی ندارد

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس یازدهم که به دور دوازدهم مجلس نیز راه یافته است، به حدنصاب نرسیدن جلسه علنی صبح روز گذشته مجلس واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «طبق قانون، مجلس یازدهم تا خرداد سال آینده ادامه دارد و نمایندگان هم نماینده مردم هستند؛ یعنی تا روز آخر کاری طبق قانون موظف هستند در جلسات حضور داشته باشند و بررسی لوایح و طرح‌های قانونی را ادامه دهند‌».

نماینده مردم یزد در مجلس یازدهم ادامه داد: «درست است که برخی از همکاران و نمایندگان از حضور در مجلس آینده بازمانده‌اند، اما قدر مسلم باید بر حسب وظیفه قانونی و اخلاقی خود در جلسات پارلمان در روزها و ماه‌های آینده تا خرداد حضور داشته باشند و در امر قانون‌گذاری مشارکت کنند». جوکار در پاسخ به اینکه اما روز گذشته تعداد درخور توجهی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس شرکت نکردند و همین باعث شد جلسه حدنصاب نداشته باشد و تشکیل نشود که البته تأثیر خوشایندی در جامعه ندارد، بیان کرد: «فرقی ندارد دور بعد نماینده باشیم یا نباشیم، نمایندگانی هم که به‌عنوان نامزد در انتخابات شرکت کرده و رأی لازم را به دست نیاورده‌اند و از حضور در مجلس بعدی بازمانده‌اند، تا زمانی که سمت نمایندگی دارند، نماینده مردم هستند؛ پس به تعهد نمایندگی خود عمل کنند و این عدم حضور در جلسات مجلس قابل توجیه نیست».

او همچنین توضیح داد: «البته به نظرم در‌صورتی‌که 14، 15 نفر دیگر از همکاران به مجلس می‌آمدند، مجلس حدنصاب را به دست می‌آورد و جلسه علنی می‌توانست تشکیل شود، اما به دلیل اینکه تعداد لازم را به دست نیاورد، طبق نظر رئیس مجلس جلسه تعطیل و به روز بعد موکول شد‌».

سوگند به قرآن کریم برای انجام وظایف نمایندگی

این در حالی است که وقتی مجلس جدید در خردادماه تشکل می‌شود، طبق آیین‌نامه، بعد از تأیید اعتبارنامه، منتخبان که از این پس نماینده خوانده می‌شوند، در سوگندی جمعی به قرآن کریم اظهار می‌کنند: من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به‌عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار‌نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم»؛ یعنی در محضر قرآن سوگند می‌‌خورند طبق قانون تا آخرین روز کاری خود که وظیفه نمایندگی ملت را بر عهده دارند، به انجام این مهم بپردازند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها