|

بررسی نحوه مواجهه دولت در اقدام فوری برای مقابله با پیامدهای سیل سیستان‌ و ‌بلوچستان در گفت‌وگو با نمایندگان

لطفا ساختار مدیریت بحران را ترمیم کنید

دو هفته از سیل سیستان و بلوچستان با همه مشقاتی که مردم این مناطق کشیده‌اند، می‌گذرد و بالاخره مجلس در اولین جلسه بازگشایی خود بعد از برگزاری انتخابات، رئیس کمیسیون کشاورزی و کمیسیون عمران را مأمور سرکشی و برآورد خسارت به مناطق سیل‌زده این استان کرد.

لطفا ساختار مدیریت بحران را ترمیم کنید
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

دو هفته از سیل سیستان و بلوچستان با همه مشقاتی که مردم این مناطق کشیده‌اند، می‌گذرد و بالاخره مجلس در اولین جلسه بازگشایی خود بعد از برگزاری انتخابات، رئیس کمیسیون کشاورزی و کمیسیون عمران را مأمور سرکشی و برآورد خسارت به مناطق سیل‌زده این استان کرد. اقدامی دیرهنگام که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید «اقدام در‌این‌باره وظیفه مجلس نیست و دولت باید در این زمینه اقدام می‌کرد». پیش از این فاروق اعظمی، نماینده سیستان و بلوچستان نسبت به امدادرسانی نامناسب دولتی‌ها در روزهای اولیه سیل، انتقاد کرد و به ایسنا گفت: «متأسفانه سیل در زمان اولیه چندان مورد توجه قرار نگرفت و امدادرسانی سرعت مناسب را نداشت. اما سپس سرعت امدادرسانی افزایش یافته است». این در حالی است که سیل اخیر مسئله غیرقابل پیش‌بینی نبوده و طبق گفته‌ها تشابه زیادی به سیل چهار سال قبل همان استان دارد. یعنی در صورتی که تدابیر مناسبی بعد از سیل سال 1398 توسط دولت اتخاذ می‌شد، شاهد این حادثه در این سطح و مقیاس و میزان خسارات نبودیم. البته بعد از رخداد سیل سیستان و بلوچستان، رئیسی که در سفر الجزایر حضور داشت، طی دستوری وزیر کشور را مأمور کرد تا در صدر هیئتی به استان سیستان و بلوچستان برود و اقدامات لازم امدادرسانی و تسریع در رفع نیازهای مردم منطقه و... را انجام دهد. اما این‌طور که نمایندگان این استان می‌گویند، با وجود حضور برخی مسئولان، اقدامات درخور توجهی در زمان مناسب صورت نگرفته و این مسئله گلایه‌هایی را ایجاد کرده است.‌ گفته می‌شود باز هم در‌این‌باره مردم در امدارسانی از مسئولان مربوطه پیشی گرفته و فعال‌تر عمل کرده‌اند، در حالی که طبق قانون این وظیفه بر عهده دولت گذاشته شده است.

ورود دیرهنگام مجلس به سیل سیستان و بلوچستان

مجتبی ذوالنوری، نایب‌رئیس مجلس در جلسه روز سه‌شنبه 

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ صحن مجلس با اشاره به وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان ضمن تسلیت به خانواده‌های آسیب‌دیده در حادثه سیل سیستان و بلوچستان و تشکر از وزرایی که جهت رسیدگی به وضعیت سیل به این استان سفر کرده‌اند، از آنها خواست تا جدیت بیشتری در کمک‌رسانی به عزیزان آسیب‌دیده داشته باشند. همچنین گفت که عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، برای بررسی و برآورد آسیب‌های وارده به کشاورزان به منطقه عازم می‌شود. همچنین از کمیسیون عمران خواست با جدیت نسبت به موضوع ورود کند. اما به هر حال این موضوع طی روزهای گذشته انتقادات زیادی را در فضای واقعی و مجازی به دنبال داشته است. بنابراین با عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی و سعیدی نماینده منطقه سیل‌زده چابهار در مجلس، درباره‌ ورود دیرهنگام مسئولان مربوطه به سیل اخیر سیستان و بلوچستان گفت‌وگویی داشتیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به منظور برآورد خسارات سیل به سیستان و بلوچستان می‌رود

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «شرق» در توضیح اقدام مسئولان در مواجهه با سیل سیستان و بلوچستان و دستور رئیس مجلس به کمیسیون کشاورزی و عمران برای بازدید از مناطق سیل‌زده این استان، گفت: «اقدام در این زمینه وظیفه مجلس نیست و دولت باید در این خصوص اقدام می‌کرد و طبق مأموریتی که به ما داده شده است، برای بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان عازم هستیم تا بررسی کنیم دولت در‌این‌باره چه کارهایی انجام داده است». نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس یازدهم ادامه داد: «به دلیل سیلی که در این منطقه حادث شده، خسارت‌هایی به بخش کشاورزی وارد شده است و به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در حال هماهنگی با معاون وزیر کشاورزی و دستگاه‌های متولی هستم تا اوایل هفته جاری برای بازدید و ارزیابی مسائل و مشکلات و برآورد خسارات ایجادشده به منطقه برویم».

دولت به جای کنسرو لوبیا، ماشین‌آلات سنگین به کمک سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان بفرستد

معین‌الدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم نیز درخصوص سیل اخیر حوزه انتخابیه خود و اقدام دیرهنگام مسئولان مربوطه برای رسیدگی به منطقه سیل‌زده سیستان و بلوچستان به «شرق» گفت: «دولت متأسفانه درخصوص رسیدگی به موضوع سیل سیستان و بلوچستان دیرهنگام ورود کرد. هرچند وزیر کشور و رئیس ستاد بحران و دبیرکل جمعیت هلال احمر به منطقه رفتند و وزیر نیرو هم بازدیدی از منطقه سیل‌زده داشت، اما این حضور،‌ بهنگام و به‌موقع نبود». او ادامه داد: «به اعتقاد من صرفا با تشکیل جلسه پشت درهای بسته و سپس گرفتن عکس‌های یادگاری و نمایشی مشکلی حل نمی‌شود و در این ماجرا مردم بیشتر از مسئولان پای کار آمدند. همچنین سوخت‌کش‌های ما چنان صحنه‌های زیبایی در خدمات‌رسانی ایجاد کردند که قابل تصور نبود». سعیدی تصریح کرد: «اکنون در توالی و تکرار این اتفاقات مردم می‌گویند مسئولان مربوطه در پیشگیری بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. وقتی هر روز این اتفاقات به نحوی در حال رخ‌دادن است و یک روز شاهد سونامی هستیم و روز دیگر گونو را داریم و روز بعد پدیده گرگروک را شاهدیم و همچنین سیلاب‌های متعدد را داریم و حتی اکنون زلزله آمده است و منتظر بارش دوباره طی روزهای اخیر در منطقه هستیم، در این شرایط چرا نباید ساختارهای مدیریت بحران در منطقه چابهار شکل بگیرد؟». نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم متذکر شد: «ما حدود 750 کیلومتر تا مرکز استان فاصله داریم و در مواقع خطر واقعا آنها نمی‌توانند به‌موقع به داد مردم منطقه چابهار برسند. همان‌طور که شاهدیم در روزهای اول سیل، مدیران استانی به دلیل بعد مسافت نتوانستند به داد مردم برسند و در منطقه حاضر شوند». عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم همچنین توضیح داد: «بنابراین اول می‌طلبد ساختار مدیریت بحران در منطقه چابهار شکل بگیرد، بعد از آن ضعف زیرساخت‌ها خصوصا در حوزه راه‌های روستایی و ابنیه فنی اصلاح شود؛ چراکه در شرایط عادی، شاخصه‌های راه روستایی ما بسیار پایین است و زمانی که کوچک‌ترین سیل هم اتفاق می‌افتد، شرایط بدتر می‌شود». نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم در توصیه و پیشنهاد به دولت در کمک‌رسانی به مردم منطقه سیل‌زده سیستان و بلوچستان‌ گفت: «خطاب ما به دولت این است که به جای کنسرو لوبیا، تن ماهی و... ماشین‌آلات سنگین به منطقه سیل‌زده چابهار بفرستند تا هم کم‌کاری تاریخی در حوزه زیرساخت‌های راه و ابنیه فنی و پل‌ها و نظایر آن و هم بحث سیل‌بندها و حصارهای کشاورزی را بتوانیم جبران کنیم». سعیدی تأکید کرد: «هم‌اکنون از نظر ماشین‌آلات در شرایط بسیار ناخوشایندی هستیم. البته الگوی اصلاح را دوستان وزارت جهاد کشاوری در این دولت شروع کرده و جا دارد از آقای نیک‌بخت تشکر کنم، اما باید این روند ادامه داشته باشد. همچنین در بحث آبخیزداری و بندسارها دوستان ورود خوبی داشته‌اند، اما انتظار داریم این مدل و الگو را وزارتخانه‌های دیگر هم داشته باشند». سعیدی به عنوان نیاز روز مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، توجه به ماشین‌آلات سنگین، توجه به زیرساخت‌های راه و ابنیه فنی، بندسارهای کشاورزی و خصوصا سیل‌بندها دانست و ابراز امیداری کرد که دولت به این موارد ضروری توجه لازم را داشته باشد. نماینده چابهار با ابراز گلایه از رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی نسبت به انعکاس ضعیف واقعیت‌های سیل سیستان و بلوچستان گفت که اصلا در‌این‌باره رسانه‌ها خوب عمل نکردند و مردم نسبت به این موضوع گلایه‌مند هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها