|

روایت‌های متناقض از قاهره

با آغاز مذاکرات قاهره گزارش‌های ضدونقیضی درباره جزئیات آن منتشر می‌شود. از یک سو، شبکه تلویزیونی دولتی مصر به نقل از یک مقام ارشد دولت مصر که میزبان مذاکرات است، اعلام کرد که مذاکرات درباره آتش‌بس غزه در قاهره رو به پیشرفت است و همه طرف‌ها بر سر نکات اساسی توافق کرده‌اند.

روایت‌های متناقض  از قاهره

 با آغاز مذاکرات قاهره گزارش‌های ضدونقیضی درباره جزئیات آن منتشر می‌شود. از یک سو، شبکه تلویزیونی دولتی مصر به نقل از یک مقام ارشد دولت مصر که میزبان مذاکرات است، اعلام کرد که مذاکرات درباره آتش‌بس غزه در قاهره رو به پیشرفت است و همه طرف‌ها بر سر نکات اساسی توافق کرده‌اند. این منبع مصری گفته که اسرائیل درباره آخرین دور مذاکرات، خوش‌بینی محتاطانه‌ای ابراز کرده است. این در حالی است که المیادین، رسانه نزدیک به حزب‌الله لبنان، عنوان کرده که هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. المیادین به نقل از یک منبع ارشد در جناح‌های فلسطینی گزارش داده که هیچ پیشرفتی در مذاکرات جاری درباره آتش‌بس غزه حاصل نشده است. این منبع گفته است که رسانه‌های اسرائیلی از طریق انتشار اخبار ساختگی برای فریب جامعه خود به دروغ و فریب متوسل می‌شوند. تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی از سوی گروه حماس منتشر نشده است. اسرائیل و حماس در روز یکشنبه و پس از ورود ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در روز شنبه، تیم‌هایی را برای مذاکره به مصر اعزام کردند. رویترز نوشته است که ایالات متحده در پی مشارکت برای حصول توافقی برای تبادل گروگان‌ها و کاهش بحران انسانی در غزه است. براساس گزارش القاهره، هیئت‌ حماس قاهره را ترک کرد و طی دو روز دیگر برای توافق بر سر شرایط توافق نهایی بازخواهد گشت.

درحالی‌که هیئت‌های اسرائیلی و آمریکایی هم قاهره را ترک خواهند کرد؛ اما رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت. دور پیشین مذاکرات آتش‌بس غزه در ماه گذشته با میانجیگری قطر و مصر به بن‌بست رسیده بود. طبق گزارش رویترز، حماس ۲۵۳ نفر را در جریان حمله هفتم اکتبر در جنوب اسرائیل گروگان گرفته است. از این تعداد، ۱۲۹ گروگان باقی مانده‌اند و مذاکره‌کنندگان درباره آزادی حدود ۴۰ نفر در مرحله اول توافق احتمالی با حماس مذاکره کرده‌اند. حماس خواستار توافق برای پایان‌دادن به جنگ، خروج کامل همه نیروهای اسرائیلی و بازگشت آوارگان غزه است. اسرائیل دو خواسته اول را رد کرده و گفته است که در نهایت حماس را سرنگون خواهد کرد. در همین حال، ئیسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، مذاکرات قاهره را نزدیک‌ترین توافق احتمالی طرفین توصیف کرده است.

کاتز گفته است که «ما به نقطه حساسی در مذاکرات رسیده‌ایم. اگر نتیجه داد، تعداد زیادی از گروگان‌ها به خانه خواهند آمد». او با بیان اینکه در مقایسه با قبل درباره پیشرفت دیپلماتیک خوش‌بین‌تر است، افزود: «اسرائیل آماده ادامه جنگ است». باوجود‌این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که با وجود افزایش فشار بین‌المللی، اسرائیل تسلیم خواسته‌های «افراطی» حماس نخواهد شد.

از سوی دیگر، یک منبع ارشد در جناح‌های فلسطینی به المیادین گفته است که خواسته‌های حماس روشن است و بدون دستیابی به آنها هیچ توافق یا مبادله‌ای وجود نخواهد داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها