|

بخشنامه قدیمی دانشگاه آزاد درباره شرکت اعضای هیئت علمی در همایش‌های بین‌المللی معتبر

بر کسی پوشیده نیست که موضوع علم و تولید علم یکی از مباحث مهم در راستای پیشرفت کشور و عزت ملی است، طوری که مقام معظم رهبری به نهضت نرم‌افزاری و تولید علم اشاره کرده‌اند. ایشان فرمایش کردند که «عزت ملی در عرصه علم به این است که جوان دانشجوی او، پژوهشگر او، عالم محقق او، سعی کند مرزهای علم را درنوردد

بخشنامه قدیمی دانشگاه آزاد درباره شرکت اعضای هیئت علمی در همایش‌های بین‌المللی معتبر

مهدی صادق‌زاده-عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی: بر کسی پوشیده نیست که موضوع علم و تولید علم یکی از مباحث مهم در راستای پیشرفت کشور و عزت ملی است، طوری که مقام معظم رهبری به نهضت نرم‌افزاری و تولید علم اشاره کرده‌اند. ایشان فرمایش کردند که «عزت ملی در عرصه علم به این است که جوان دانشجوی او، پژوهشگر او، عالم محقق او، سعی کند مرزهای علم را درنوردد. همین چیزی که ما گفتیم نهضت نرم‌افزاری و تولید علم، و علم را تولید کند». علم نافع و پیشرفته چه در زمینه موضوعات راهبردی و اساسی و چه در مسائل نقد و کاربردی، نیاز حتمی و فوری کشور است. وظیفه مدرسان و استادان دانشگاه، فقط تدریس و تعلیم نیست، بلکه فراگیری تازه‌های علمی و اجتهاد و تولید علم نیز از وظایف آنهاست. یکی از جنبه‌های تولید علم در کنار ثبت اختراعات، نگارش مقالات علمی توسط دانشجویان، استادان و دانشگاهیان و شرکت در همایش‌ها و مطرح‌کردن این مقالات در جامعه جهانی است، طوری که دانشمندان جهان به این مقالات استناد کنند. با وجود اهمیت این موضوع، در دانشگاه آزاد اسلامی بخش‌نامه متناقض و قدیمی درمورد شرکت استادان در همایش‌های بین‌المللی تدوین شده که انگیزه را از استادان دانشگاه جهت شرکت در آنها گرفته است. در بخش‌نامه شماره 38673/73 مورخ 24/2/93 با موضوع شرکت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در همایش‌های بین‌المللی معتبر خارج از کشور تناقض‌ها و کاستی‌هایی به چشم می‌خورد.

در ماده 3 بخش‌نامه مزبور یعنی معیارهای ارزیابی اعتبار همایش، اشاره شده است که همایش بین‌المللی با داشتن یکی از شرایط زیر معتبر تشخیص داده می‌شود:

الف) برگزارکننده همایش، انجمن علمی یا مرکز تحقیقاتی یا مؤسسه علمی معتبر در موضوع همایش است.

ب) اعضای کمیته علمی برگزارکننده همایش از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر براساس رتبه‌بندی سایت webometrics یا سایر سایت‌های معتبر بین‌المللی انتخاب شده باشند.

ج) همایش دارای پیشینه معتبر با سابقه برگزاری حداقل سه بار پی‌درپی است.

د) رتبه دانشگاه برگزارکننده باید تا سه هزار در بین دانشگاه‌های برتر جهان و بر اساس سایت webometrics یا سایر سایت‌های معتبر جهانی است.

در تبصره این ماده آمده است: شرکت در همایش‌هایی که شرایط چهارگانه بند 3-1 را رعایت نکرده باشند مورد تأیید نیست. تشخیص غیرمعتبر بودن همایش‌های بین‌المللی خارج از کشور بر عهده شورای پژوهش و فناوری واحدهاست.

همان‌طورکه ملاحظه می‌شود ماده 3 با تبصره تناقض دارد و نمی‌توان فهمید که آیا وجود یک شرط برای شرکت در همایش‌ها کافی است یا وجود همه شرایط لازم است؟! در اینجا می‌توان برای برخی مجوز شرکت در همایش را صادر کرد و به برخی این مجوز را نداد و اینکه وقتی معیارهای ارزیابی همایش تعریف شده است، چه لزومی به تشخیص معتبر بودن دوباره توسط شورای پژوهش و فناوری واحدهاست؟ آیا این مورد راه را برای سلیقگی عمل‌کردن این شورا باز نمی‌کند؟ ممکن است این بخش‌نامه عمدا یا سهوا به این صورت تنظیم شده است. اگر عمدی باشد که راه را برای تبعیض باز می‌کند. اگر هم سهوی باشد که تدوین این بخش‌نامه در این دانشگاه، خطای بزرگی است.

در ماده 5 نحوه پرداخت هزینه‌ها به پرداخت ریالی معادل هزینه ثبت‌‌نام، پرداخت هزینه معادل ریالی برای گرفتن روادید و پرداخت حداکثر 50 میلیون ریال بایت هزینه اقامت، غذا، جابه‌جایی در کشور برگزارکننده همایش و حداکثر 50 میلیون ریال درمورد بلیت هواپیما اشاره شده است. با توجه به اینکه تاریخ صدور این بخش‌نامه مربوط به 10 سال قبل است، آیا نیاز به بازنگری درمورد میزان پرداخت هزینه‌های مربوطه ندارد؟!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها