|

چین در پی افزایش نفوذ در خاورمیانه

پکن در راستای افزایش نفوذ در خاورمیانه، به‌تازگی میزبان نشست رهبران عرب بود. در نشست روز پنجشنبه، شی جین‌پینگ بار دیگر خواسته خود مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین را تکرار کرد و وعده کمک ۶۹ میلیون دلاری به غزه و سه میلیون دلار کمک به یک آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل را داد.

چین در پی افزایش نفوذ در خاورمیانه

پکن در راستای افزایش نفوذ در خاورمیانه، به‌تازگی میزبان نشست رهبران عرب بود. در نشست روز پنجشنبه، شی جین‌پینگ بار دیگر خواسته خود مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین را تکرار کرد و وعده کمک ۶۹ میلیون دلاری به غزه و سه میلیون دلار کمک به یک آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل را داد. کامیل لونز، سیاست‌مدار در شورای روابط خارجی اروپا، در تحلیل این اقدام چین کمونیستی، به خبرگزاری فرانسه گفت‌ پکن به جنگ اسرائیل و حماس به‌عنوان یک فرصت طلایی نگاه می‌کند تا از آن برای انتقاد از «استانداردهای دوگانه» غرب استفاده کند و نظم جهانی مدنظر خود را در سطح بین‌المللی مطرح کند. او ادامه داد: پکن وقتی درباره جنگ غزه صحبت می‌کند، به دنبال این است که بگوید این درگیری در اصل میان غرب و جنوب جهان (جهان سوم) است، نه اینکه فقط به حماس و اسرائیل محدود باشد.

رهبر حزب کمونیست چین در سخنرانی خود در نشست عرب گفته است پکن همکاری استراتژیک خود با کشورهای عربی در زمینه نفت و گاز را بیشتر خواهد کرد و چین آماده همکاری با کشورهای عربی در زمینه تحقیق و توسعه فناوری جدید انرژی و تولید تجهیزات است. تاکنون ۲۱ کشور عربی در پروژه کمربند و جاده با پکن قرارداد همکاری امضا کرده‌اند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که رهبر حزب کمونیست چین خواستار پایان جنگ در غزه و برگزاری کنفرانس صلح در خاورمیانه شده است. ناظران چین معتقدند‌ حزب کمونیست چین هر‌چند در گفت‌وگوهایش از صلح در خاورمیانه سخن می‌گوید، اما در عمل به دنبال برقراری صلح در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان نیست. استو سورک، تحلیلگر مسائل نظامی، درباره خاورمیانه در یادداشتی که برای اپک‌تایمز نوشته تأکید می‌کند که چین کمونیست به حماس همواره کمک کرده و شریک اقدامات این گروه است. نیوزویک در ماه ژانویه امسال گزارش داد که نیروهای ارتش اسرائیل به انباری از تجهیزات ساخت چین در غزه دست پیدا کرده‌اند که اقلامی مانند فشنگ، دوربین تفنگ‌های ام۱۶، نارنجک‌انداز خودکار و دستگاه‌های ارتباطی را شامل می‌شد. ‌بعد از این گزارش، مقام‌های رسمی هیچ‌گونه موضع‌گیری در قبال استفاده حماس از سلاح‌های چینی نکردند. اندرو اسکوبل، کارشناس سیاسی، در یادداشتی برای انستیتوی آمریکایی مطالعات صلح نوشته است که پکن هرگز کمک مؤثری برای تحقق صلح در خاورمیانه و تسهیل گفت‌وگوها با هدف تعلیق خصومت در غزه نخواهد کرد، به دلیل اینکه مقامات حزب کمونیست چین، از ریسک‌پذیری می‌ترسند و نفوذ کافی هم در خاورمیانه ندارند و از نظر قدرت ریسک و نفوذ قابل مقایسه با طرف آمریکایی نیستند؛ با‌ این‌ حال پکن تلاش می‌کند با استفاده از لفاظی‌های سیاسی و صدور بیانیه‌ها، وجهه خوبی از خودش در منظر افکار عمومی چین، جهان عرب و جنوب جهانی به نمایش بگذارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها