|

زنگ خطر القاعده و داعش در افغانستان

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، درباره گسترش فعالیت تروریست‌ها ازجمله شبکه القاعده و شاخه خراسان داعش هشدار داده است.

زنگ خطر القاعده و داعش در افغانستان

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، درباره گسترش فعالیت تروریست‌ها ازجمله شبکه القاعده و شاخه خراسان داعش هشدار داده است.

احمد ضیا سراج، رئیس پیشین امنیت ملی، در مصاحبه با مرکز مبارزه با تروریسم در وست پوینت گفت که گمان می‌رود شبکه القاعده از افغانستان برای مرکز فرماندهی و کنترل استفاده کند. او افزود: «افغانستان پناهگاهی امن است که آنها می‌توانند برنامه‌های‌شان را بدون هیچ‌گونه نگرانی و بی‌آنکه از تهدید ایالات متحده یا متحدانش ترسی داشته باشند، پیش ببرند. القاعده و دیگر گروه‌ها اکنون پتانسیل رشد در افغانستان را دارند».

ضیاء سراج گفت که افراد شبکه القاعده در وزارتخانه‌های طالبان نقش مشاوران را ایفا می‌کنند و برای آنان گذرنامه افغانی صادر شده است.

به نوشته ایندیپندنت، او گفت که تاج‌میر جواد، معاون استخبارات (اطلاعات) طالبان، مولوی نور جلال، معاون پیشین وزارت کشور طالبان، قاری بریال، استاندار طالبان در کاپیسا، و محمد آغا حکیم، استاندار طالبان در پنجشیر، بیشتر به شبکه القاعده وابستگی دارند.

سراج گفت که برای مقابله با شاخه خراسان داعش، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و ایران با طالبان همکاری کرده‌اند و حتی بریتانیا و ایالات متحده آمریکا درباره جنگجویان و عملیات داعش در افغانستان اطلاعاتی ارائه داده‌اند. او ادعای طالبان مبنی بر سرکوب داعش در افغانستان را رد می‌کند و معتقد است که داعش می‌کوشد حمله‌های بیشتری مانند حمله‌های مسکو و ایران راه‌اندازی کند. او گفت: «کیفیت حملات داعش در افغانستان بسیار درخور‌توجه است، زیرا آنها برخی از اعضای کلیدی طالبان را هدف قرار داده‌اند. داعش شاخه خراسان استخدام نیروهایش را افزایش داده است و فرایند استخدام‌شان بسیار سریع است. طالبان چهار هزار نفر از اعضای داعش را پس از فروپاشی جمهوری افغانستان از زندان آزاد کردند».

رئیس پیشین امنیت ملی گفت که داعش به پیروان خود پیام می‌دهد که افغانستان مکان امن‌تر و «بهتر» از سوریه، عراق و جاهای دیگر است و از آنها دعوت می‌کند به این کشور بیایند. او تصریح کرد که القاعده هم مانند داعش از پیروان خود می‌خواهد که به افغانستان برگردند.

او افزود: «داعش همچنین در صفوف طالبان به‌ویژه در وزارتخانه‌های دفاع، داخله و اطلاعات نفوذ کرده است».

احمد ضیاء سراج، با اشاره به امضای توافق‌نامه طالبان و آمریکا در دوحه در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰، گفت که تنها آمریکا به تعهداتش عمل کرده است و طالبان به هیچ تعهدی پایبند نبوده است. او گفت: «توافق‌نامه دوحه یک‌طرفه بود. ایالات متحده به تمام تعهداتی که در آن توافق ذکر شده بود، عمل کرد، در‌حالی‌که طرف مقابل، طالبان، هیچ‌یک از توافق‌ها ازجمله کاهش خشونت و قطع روابط خود با گروه‌های تروریستی بین‌المللی را عملی نکرد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها