|

انتخابات اروپا و روش‌های روسیه برای مداخله

دولت‌های اروپایی می‌گویند روسیه از پیش از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در حال انتشار اطلاعات نادرست است. آنها می‌گویند اقدامات مسکو و بازیگران طرفدار کرملین بخشی از یک کمپین مداخله گسترده است که برای بی‌اعتبارکردن دولت‌های اروپایی و بی‌ثبات‌کردن اتحادیه اروپا طراحی شده است.

انتخابات اروپا و روش‌های روسیه  برای مداخله

دولت‌های اروپایی می‌گویند روسیه از پیش از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در حال انتشار اطلاعات نادرست است. آنها می‌گویند اقدامات مسکو و بازیگران طرفدار کرملین بخشی از یک کمپین مداخله گسترده است که برای بی‌اعتبارکردن دولت‌های اروپایی و بی‌ثبات‌کردن اتحادیه اروپا طراحی شده است. رویترز در گزارشی به این موضوع پرداخته و به پرسش‌هایی که درباره این مسئله مطرح شده پاسخ داده است. ادعاهای دخالت روسیه در امور اتحادیه اروپا در آستانه انتخابات عبارت‌اند از: انتشار اطلاعات نادرست، دستکاری حقیقت، تقویت تئوری‌های توطئه، انتشار ویدئوهای جعلی که اصطلاحا به آنها «دیپ‌فیک» گفته می‌شود و همچنین انتشار اخبار غیرواقعی در سایت‌هایی که با هدف نفوذ روسیه در جامعه غربی طراحی شده است. برای مثال، اخیرا جمهوری چک اعلام کرده یک وب‌سایت خبری که عملیات نفوذ روسیه را در اروپا رهبری می‌کرد، شناسایی کرده است. ویکتور مدودچوک، سیاست‌مدار و تاجر اوکراینی طرفدار روسیه، مخفیانه عملیات نفوذ این پایگاه خبری را تأمین مالی کرده است. بلژیک هم می‌گوید مقام‌های روسی به قانون‌گذاران پارلمان اروپا برای ترویج تبلیغات روسیه در اروپا پول پرداخت کرده‌اند.

روسیه انتشار اطلاعات نادرست را رد می‌کند. مسکو مدعی است درگیر یک جنگ اطلاعاتی تمام‌عیار شده که شامل ادعاهای جعلی است که کشورهای غربی برای از بین بردن شهرت روسیه و معرفی آن به عنوان یک دشمن طراحی کرده‌اند‌. مقامات روسی می‌گویند غرب آن‌قدر بی‌تساهل شده که از پذیرش هر دیدگاهی که با روایت غالب در تضاد باشد، امتناع می‌ورزد و برخی از رسانه‌های دولتی روسیه مانند خبرگزاری ریانووستی و روزنامه‌های ایزوستیا و روسیسکایا گازتا را فیلتر یا توزیع آنها را ممنوع کرده است.

دیپ‌فیک‌ها رسانه‌هایی مصنوعی هستند که در آنها با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی یک فرد در یک تصویر یا ویدئوی موجود با شباهت شخص دیگری جایگزین می‌شود. دیپ‌فیک می‌تواند بسیار واقعی باشد. این امر منجر به انتشار اطلاعات نادرست و تبلیغاتی شده است. در انتخابات سال ۲۰۲۳ اسلواکی، صدای ضبط‌شده‌ای از میکال سیمچکا، رهبر حزب اسلواکی مترقی، منتشر شد که ظاهرا درباره تقلب در رأی‌گیری صحبت می‌کرد اما در واقع از اساس تقلبی بود.

مقام‌های اروپایی رسانه‌های تحت کنترل دولت روسیه، مقامات و شبکه دیپلماتیک این کشور را متهم می‌کنند که با ارائه، انتشار و ترویج اطلاعات اثبات‌نشده تلاش می‌کنند از آن اخبار جعلی در جهت اهداف خود بهره‌برداری کنند؛ چیزی که اروپا آن‌ را «اتاق پژواک اخبار جعلی» نامیده است. به‌عنوان مثال وزارت دفاع روسیه در ژانویه ادعا کرده بود فرانسه مزدوران خود را به اوکراین فرستاده است. این ادعای غیرمستند به سرعت از طریق رسانه‌های طرفدار روسیه پخش شد و با وجود تکذیب پاریس، توسط پارلمان روسیه به عنوان یک واقعیت مطرح شد. اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته که اروپا با یک انتخاب جدی روبه‌رو است: «قوی باشد یا تسلیم اقتدارگرایان شویم». او همچنین در این رابطه می‌گوید: «آیا ما یک اروپای قوی می‌خواهیم که برای ارزش‌ها و دموکراسی ما مبارزه کند؟ یا اجازه می‌دهیم دموکراسی‌های ما توسط نیابتی‌ها و دست‌نشانده‌های اقتدارگرایان ربوده شوند؟». قانون جدید «خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا» خواستار حذف سریع محتوای غیرقانونی و اطلاعات بیشتر درباره نحوه جمع‌آوری محتوا و سایر اقدامات مرتبط با تبلیغات فریبنده و محتوای سیاسی گول‌زننده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها