|

تهدید متقابل پوتین

رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد‌ این کشور می‌تواند در پاسخ به متحدان ناتو که به اوکراین اجازه می‌دهند از سلاح‌های آنها برای حمله به خاک روسیه استفاده کند، سلاح‌های دوربرد در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد تا به اهداف غربی حمله کنند.

تهدید متقابل پوتین

رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد‌ این کشور می‌تواند در پاسخ به متحدان ناتو که به اوکراین اجازه می‌دهند از سلاح‌های آنها برای حمله به خاک روسیه استفاده کند، سلاح‌های دوربرد در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد تا به اهداف غربی حمله کنند.

ولادیمیر پوتین در اقدامی نادر، در اولین دیدار رودرروی خود با سردبیران ارشد خبرگزاری‌های بین‌المللی از زمان آغاز جنگ در اوکراین، با بیان اینکه «دکترین هسته‌ای کرملین نباید ساده گرفته شود»، گفت که غرب اشتباه می‌کند اگر تصور کند روسیه هرگز از تسلیحات هسته‌ای استفاده نخواهد کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، پوتین همچنین بر آمادگی مسکو برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای در صورت مشاهده خطری برای حاکمیت خود تأکید کرد و افزود: اقدامات اخیر غرب، امنیت بین‌المللی را بیشتر تضعیف خواهد کرد و می‌تواند منجر به «مشکلات بسیار جدی» شود. او تأکید کرد: «این نشان‌دهنده دخالت مستقیم کشورهای غربی در جنگ علیه فدراسیون روسیه است و ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به همین ترتیب عمل کنیم».

ایالات متحده، بریتانیا و آلمان اخیرا به اوکراین اجازه داده‌اند تا با سلاح‌های دوربردی که در اختیار کی‌یف قرار می‌دهند، به برخی از اهداف در خاک روسیه حمله کند. یک مقام غربی و یک سناتور آمریکایی گفته‌اند ‌اوکراین از تسلیحات آمریکایی برای حمله به داخل روسیه استفاده کرده، چون به‌تازگی جو بایدن اجازه داد تا از تسلیحات آمریکایی برای دفاع از خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، استفاده شود.

پوتین در جمع خبرنگاران گفته است: «اگر کشورهای غربی می‌دانند که این سلاح‌ها را تحویل می‌دهند تا به خاک ما حمله کنند، چرا ما حق نداریم همین نوع سلاح‌ها را به برخی کشورها بدهیم تا با آن به تأسیسات حساس کشورهای غربی حمله کنند؟».

هنگامی که خبرنگاران درباره درخواست‌های ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، درباره اجاز‌ه‌دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به خاک روسیه سؤال کردند، پوتین بین موشک‌های مختلف تفاوت قائل شد، اما هشدار داد که اجازه‌دادن به کی‌یف برای حمله به روسیه با سلاح‌های قوی‌تر، تشدید تنشی است که غرب را به سمت جنگ با روسیه می‌کشاند.

پوتین تأکید کرد که پاسخ روسیه سرنگونی موشک‌های غربی خواهد بود و به‌طور خاص به ATACMS آمریکا و سیستم‌های موشکی بریتانیا و فرانسه اشاره کرد. پوتین افزود: ‌مسکو در حال بررسی استقرار موشک‌های مشابه با فناوری بالا و دوربرد است تا به کشورهایی که به اوکراین اجازه داده‌اند با چنین موشک‌هایی خاک روسیه را هدف قرار دهند، حمله کند. پوتین جزئیاتی درباره اینکه در نظر دارد چنین موشک‌هایی را کجا مستقر کند، ارائه نکرد.

اخیرا جو بایدن به کی‌یف اجازه داد تا برخی از تسلیحات تأمین‌شده توسط ایالات متحده را به سمت اهداف نظامی در داخل روسیه پرتاب کند. اما واشنگتن، کی‌یف را از حمله به روسیه با سیستم ATACMS که دارای برد ۳۰۰ کیلومتر است و همچنین با سایر تسلیحات دوربرد تهیه‌شده توسط ایالات متحده، منع کرده است. دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز اخیرا گفت که اوکراین حق استفاده از تسلیحات ارائه‌شده توسط بریتانیا برای حمله به اهدافی در داخل روسیه را دارد و این به کی‌یف بستگی دارد که آیا این کار را انجام دهد یا خیر.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها