|

ممبینی: فدراسیون فوتبال بدون اغماض با فاسدان برخورد می‌کند

دبیر کل فدراسیون فوتبال با بیان «منتظر نتیجه دادگاه هستیم»، گفت: اگر محرز شود کسی فساد کرده است، فدراسیون بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد کرد.

ممبینی: فدراسیون فوتبال بدون اغماض با فاسدان برخورد می‌کند

دبیر کل فدراسیون فوتبال با بیان «منتظر نتیجه دادگاه هستیم»، گفت: اگر محرز شود کسی فساد کرده است، فدراسیون بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد کرد. دبیر کل فدراسیون فوتبال درباره‌ پرونده مبارزه با فساد و بازداشت رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: این پرونده مربوط به سال 1400 است و در مرحله بازپرسی قرار دارد. چند نفر از ارکان فدراسیون فوتبال احضار و یکی، دو نفر بازداشت شده‌اند. هر زمان اطلاعات تکمیلی از دادگاه برسد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. فدراسیون فوتبال همکاری تنگاتنگی با دادستانی کرمان داشته است.

او افزود: دوستان از کارشان تعلیق شده‌اند و فدراسیون آماده پاک‌سازی است و با قدرت با فساد مبارزه خواهد کرد. فراموش نکنیم فوتبال یکی از علاقه‌مندی‌های جامعه کشور است و بزرگان زیادی در عرصه پیش‌کسوتان، بازیکنان، مربیان و داوران و... داشته‌ایم، از‌جمله مرحوم پرویز دهداری، مرحوم ناصر حجازی، مرحوم منصور پورحیدری، علی پروین، حسن روشن و... که افراد بزرگی بودند و هستند. این عزیزان در فوتبال زحمت کشیده‌ و با کمترین امکانات باعث رشد و توسعه فوتبال کشور شده‌اند، نباید اینها را فراموش کنیم. اگر در جامعه فوتبال محرز شود کسی فساد کرده است، فدراسیون فوتبال بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد کرد. منتظر نتیجه دادگاه هستیم. نه‌تنها این مورد، بلکه در بقیه موارد با چیزی که باعث خدشه‌دار‌شدن جامعه فوتبال شود، برخورد خواهیم کرد.

ممبینی ادامه داد: در ماده 11 انضباطی فیفا و ماده 17 اخلاق فیفا داریم که کلیه ارکان فوتبال باید هر‌گونه پیشنهاد رشوه و پیشنهاد فساد را در اولین فرصت به ارکان قضائی و دبیرخانه قضائی گزارش دهند، حتی اگر فعلی هم صورت نگرفته باشد. اگر پیشنهاد هم داده شود و گزارش نکنند، در صورت اثبات پیشنهاد، فردی که حاضر نشده گزارش بدهد با محرومیت‌های طولانی مواجه خواهد شد. در یوفا نیز این ماجرا را داشتیم و شخصی که گزارش نداده بود، مادام‌العمر محروم شد. جامعه فوتبال باید هر‌گونه مورد مستدل را که می‌بیند، به ارکان قضائی گزارش دهد تا برخورد قاطع صورت بگیرد. عکس این موضوع نیز وجود دارد که اگر کسی بدون سند بخواهد باعث اغتشاش و چالش شود، با محرومیت و جرایم سنگین روبه‌رو خواهد شد. جامعه و رسانه فوتبال باید بدانند برای ارزش‌های فوتبال دست به دست هم دهند تا موارد را بگویند.

ممبینی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است این پرونده منجر به سقوط مس رفسنجان به لیگ دسته اول شود؟ تصریح کرد: اجازه دهید هیچ‌گونه پیش‌بینی نداشته باشیم؛ چون رسیدگی به این پرونده در دادستانی انجام می‌شود، اجازه دهید گزارش بیاید تا ارکان قضائی فدراسیون فوتبال به‌ صورت ویژه دنبال کنند. هرچند کنار دادستان کرمان، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نیز این افراد را دعوت کرده است. ارکان قضائی ما نیز بی‌کار ننشسته‌اند. کشورهایی که عضو فیفا و AFC هستند، مورد رصد قرار می‌گیرند. آنها اخبار پرونده را دیده‌ و از ما گزارش خواسته‌اند. ما نیز آخرین اطلاعاتی را که داشتیم در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار دادیم و اگر گزارش دیگری برسد باید AFC را در جریان پرونده و حکم آن قرار دهیم.

دبیر کل فدراسیون فوتبال در رابطه با اینکه چه باشگاه‌های دیگری در این پرونده دخیل هستند؟ گفت: باید درباره اخباری که نمی‌دانیم صحت دارد یا ندارد، محتاط باشیم. باید حرمت افراد را نگه داریم تا خدای‌ناکرده شخص‌ یا باشگاهی زیر سؤال نرود. جمع‌کردن این موضوع در صورتی که چیزی اثبات نشود، سخت است. برخی از اخبار‌ را از نهادهای مستقل دارید، ولی اجازه دهید اخبار دقیق از دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه و توسط فدراسیون فوتبال در اختیار رسانه‌ها قرار داده شود. ممبینی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر اعتراف خداداد افشاریان به تبانی در 15 بازی گفت: گزارش کاملی از سوی دادستانی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار نگرفته است تا برخی از اخبارهایی را که در صفحات مجازی دست به دست می‌شود، تأیید کنیم. از حدس و گمان و نام‌بردن افراد خودداری کنیم، ارکان قضائی فدراسیون فوتبال با دوستان در دادگستری در ارتباط هستند.

او در‌خصوص اظهارات یکی از رؤسای پیشین فدراسیون فوتبال که به‌نوعی ارکان فدراسیون را زیر سؤال برده بود، خاطرنشان کرد: به دوستان احترام می‌گذاریم و هر‌کسی می‌تواند نظرات شخصی‌اش را بگوید. فدراسیون فوتبال برای این فصل نیست و قدمت چندین‌ساله دارد. چیزهایی در فوتبال ممکن است به‌ وجود بیاید و نهادهای دیگری باید به اتفاقات خارج از فوتبال ورود کنند. یکی از افرادی که در مظان اتهام قرار دارد و بازداشت است، در دوره یکی از این دوستان فعالیت کرده است. ممکن است انسان‌ها در مرحله‌ای باشند که تغییر رویه بدهند و تضمینی وجود ندارد که در گذشته یا الان مشکلی وجود نداشته باشد. زمانی که در سازمان لیگ مسئولیت داشتم با یکی، دو نفر برخورد شد. نهادهای نظارتی به این داستان‌ها ورود کرده‌اند و دادگاه نیز رأی می‌دهد. فدراسیون فوتبال از روز اول دادستان را همراهی کرده است و همان‌طورکه دیدید دوستان از کارشان تعلیق شده‌اند و اگر جرم‌شان ثابت شود، برخوردهای سختی صورت می‌گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها