|

پاسخ توانیر به گزارش «شرق»

شرکت توانیر در واکنش به گزارش «ریخت‌و‌پاش انرژی» مورخ 25 اردیبهشت که در روزنامه «شرق» منتشر شد، توضیحاتی را ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید:

پاسخ توانیر  به گزارش «شرق»

شرکت توانیر در واکنش به گزارش «ریخت‌و‌پاش انرژی» مورخ 25 اردیبهشت که در روزنامه «شرق» منتشر شد، توضیحاتی را ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید:

مردم، محور برنامه‌های دولت سیزدهم در مدیریت مصرف انرژی

مطلب منتشر‌شده بیشتر به این مسئله می‌پردازد که «با وجود مصرف بالای انرژی در ایران و بهره‌وری پایین، دولت بر سیاست‌های افزایش تولید انرژی متمرکز بوده است و سیاست‌های صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی را نادیده گرفته است». این در حالی است که حتی در 180 برنامه‌ای که امسال برای گذر از اوج بار تابستان تدارک دیده شده است؛ محور، مردم و صرفه‌جویی آنان در نظر گرفته شده‌اند و در سال 1401 و 1402 نیز روند به همین شکل بوده است. درواقع دولت سیزدهم در کنار افزایش ظرفیت تولید به دو طریق احداث نیروگاه‌های جدید و ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های موجود، اولویت را به همراه‌کردن مردم در برنامه‌های مدیریت مصرف اختصاص داده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا مدیریت مصرف کاملا مردمی شود.

براساس برنامه وزارت نیرو در بخش خانگی در تابستان سال 1401، مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کردند، اگر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خود کمتر مصرف می‌کردند، مشمول پاداش صرفه‌جویی می‌شدند و در تابستان سال 1402 همه مشترکان؛ چه آنهایی که زیر الگو مصرف می‌کردند و چه حتی مشترکان پرمصرف اگر مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش می‌دادند، مشمول پاداش مدیریت مصرف می‌شدند؛ سیاستی که جواب داد و در تابستان 1402، مصرف برق بخش خانگی در چهار‌ماهه گرم سال با وجود افزایش دو میلیون مشترک و همچنین افزایش درخورتوجه دما به 46 میلیارد کیلووات ساعت رسید که نسبت به سال 1400، دو میلیارد کیلووات ساعت کاهش داشت.

با توجه به موفقیت این طرح، در ادامه روند دو سال گذشته در تابستان امسال نیز علاوه بر پاداش مدیریت مصرف که در قبوض اعمال می‌شود، جوایزی جذاب و ویژه مانند صدها خودرو به مشترکان کم‌مصرف بخش خانگی اعطا خواهد شد.

در کنار سیاست‌های تشویقی، سیاست‌های تنبیهی برای مشترکان بد‌مصرف در نظر گرفته شده است. در وهله نخست این دسته از مشترکان در اولویت نصب کنتورهای هوشمند قرار گرفته‌اند تا مصرف آنان از راه دور کنترل شود و در وهله بعدی نیز قرار است برق بسیار پرمصرف‌ها با قیمت برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تعرفه‌های مصرف برای مشترکان پلکانی محاسبه شود. با توجه به اصلاحات انجام‌شده در تعرفه‌های برق، پلکان‌ها به‌ گونه‌ای طراحی شده است که سبب ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف برق شود. به‌عنوان مثال، اگر مصرف مشترکی ۲۵۰ کیلووات ساعت در ماه باشد، باید ۲۳‌هزار‌و ۷۵۰ تومان بپردازد، ولی اگر مشترکی هزار‌و ۲۵۰ کیلووات ساعت در ماه یعنی پنج برابر مصرف کند، باید یک‌میلیون‌و ۳۰۰ هزار تومان یعنی ۷۰ برابر بپردازد و این اختلاف رفته‌رفته افزایش می‌یابد. در ماه‌های گرم سال نیز با توجه به نصب تجهیزات هوشمند برای پرمصرف‌ها، مصرف آنها محدود خواهد شد.

از آنجایی که در تابستان حدود 30 هزار مگاوات از مصرف برق به سامانه‌های سرمایشی مربوط می‌شود، ارتقای سامانه‌های سرمایشی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. به همین منظور، وزارت نیرو درصدد اجباری‌کردن استاندارد تولید کولر آبی با موتور بی‌ال‌دی‌سی است که با این استاندارد 50 درصد در مصرف برق و 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. در زمینه کولرهای گازی نیز پیگیر ارتقای استاندارد است.

باید این نکته را مدنظر داشت که مقوله فرهنگ‌سازی فرایندی زمان‌بر است و در طولانی‌مدت جواب خواهد داد. فرهنگ را نمی‌توان یک‌شبه تغییر داد و ثمره این روندی که در سه سال گذشته در پیش گرفته شده است، در درازمدت به بار خواهد نشست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها