|

چند نظرسنجی برای انتخابات

آمار چند نظرسنجی طی روزهای اخیر منتشر شده است. بدون تأیید یا رد آن به انتشار این آمار می‌پردازیم.

چند نظرسنجی  برای انتخابات

آمار چند نظرسنجی طی روزهای اخیر منتشر شده است. بدون تأیید یا رد آن به انتشار این آمار می‌پردازیم.

نظرسنجی ایسپا

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) جدیدترین یافته‌های نظرسنجی این مرکز درباره میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را بیان کرد و گفت: «آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ (موج دوم) تا پیش از معرفی نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، انجام شد. ۳۹.۵ درصد از پاسخ‌گویان در نظرسنجی مورد اشاره گفتند با آمدن رئیس‌جمهور جدید وضعیت کشور بهتر خواهد شد. در مقابل ۱۶.۲ درصد فکر می‌کنند وضعیت کشور بدتر خواهد شد و ۲۲ درصد نیز معتقدند وضعیت کشور با آمدن رئیس‌جمهور جدید فرقی نخواهد کرد. نتایج موج دوم نظرسنجی ایسپا نشان داد، ۴۴.۴ درصد از شهروندان گفته‌اند قطعا در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت خواهند کرد و ۷.۳ درصد اشاره داشتند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۸.۷ درصد از مردم بیان داشتند به‌هیچ‌وجه در این انتخابات شرکت نخواهند داشت و نزدیک به ۱۵ درصد نیز هنوز درخصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم نگرفته و مردد هستند.

۲۸.۴ درصد از شهروندان اصلا اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری نمی‌کنند. در مقابل ۳۸.۳ درصد از شهروندان از طریق صداوسیما، ۱۴ درصد از طریق سایت‌ها و صفحات مجازی داخلی (ایسنا، انتخاب، فارس و...)، ۹.۴ درصد از طریق سایت‌ها و صفحات مجازی خارجی (بی‌بی‌سی، ایران‌اینترنشنال و...)، ۳.۶ درصد از طریق نزدیکان و آشنایان و ۲.۹ درصد از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای اخبار مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری را پیگیری می‌کنند. ۲۲ درصد از پاسخ‌گویان ارزیابی از وضعیت کشور با تغییر رئیس‌جمهور نداشته و اظهار بی‌اطلاعی کردند.

*نکته مهم این است که ۵۹ درصد از شهروندان در31 استان کشور حاضر نشده‌اند با پرسشگران ایسپا در تکمیل پرسشنامه همکاری کنند.

مرکز متا

یکی دیگر از مراکزی که به‌تازگی آمارهای خود را اعلام کرده است، متا (مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) است. براساس آخرین نظرسنجی متا که در تاریخ ۸ و ۹ خردادماه انجام شده بود، میزان مشارکت مردم در دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری، ۴۸.۸ درصد پیش‌بینی شد؛ اما در نظرسنجی دیگر، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده ۴۵.۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گزینه «جلوگیری از افزایش تورم و گرانی» را به عنوان اصلی‌ترین خواسته خود از رئیس‌جمهور آینده اعلام کرده‌اند. «مذاکره به منظور رفع تحریم‌های خارجی»، «رسیدگی به اقشار محروم و کم‌درآمد» و «مبارزه با فساد و رانت‌خواری» هرکدام به ترتیب با ۱۴.۸ درصد، ۱۴.۲ درصد و ۱۲.۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این وضعیت نشان‌دهنده آن است که «مسائل اقتصادی و معیشتی» اصلی‌ترین مسائلی هستند که ذهن اکثریت جامعه را درگیر خود کرده‌اند.

*داده‌های این نظرسنجی از پانل ملی متا، با حجم‌ نمونه ۳۰۰۰ هزار نفری گردآوری و با روش مدل‌سازی جمعیتی تحلیل شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها