|

واکنش حماس به پیشنهاد آتش‌بس هم‌زمان با بالا‌گرفتن تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان

رایزنی در قطر

وزیر امور خارجه آمریکا در اولین واکنش پس از دریافت پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس دولت بایدن که مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت، گفت حماس پیشنهادهایی را مطرح کرده که بسیاری از آنها عملی نیستند. تونی بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه قطر در دوحه، همچنین از ارائه طرح‌ها و ایده‌های اداره غزه در روزهای آینده خبر داد.

رایزنی در قطر

 وزیر امور خارجه آمریکا در اولین واکنش پس از دریافت پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس دولت بایدن که مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت، گفت حماس پیشنهادهایی را مطرح کرده که بسیاری از آنها عملی نیستند. تونی بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه قطر در دوحه، همچنین از ارائه طرح‌ها و ایده‌های اداره غزه در روزهای آینده خبر داد. بلینکن در کنار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر قطر، قطر را «شریکی خستگی‌ناپذیر» توصیف کرد که برای صلح تلاش می‌کند. بلینکن گفت که دستیابی به یک توافق «امکان‌پذیر» است و افزود: من معتقدم که لازم است تمام تلاش خود را برای آن انجام دهیم، اما هیچ تضمینی وجود ندارد. قطر همیشه در دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه شریک بوده است. ما در تلاش هستیم تا مسیری را با هدف پایان‌دادن به این جنگ و سپس بازسازی غزه فراهم کنیم. تقریبا تمام جهان از پیشنهاد آتش‌بس جو بایدن حمایت کرده است.

بلینکن افزود: در هفته‌های آینده، ایده‌هایی برای نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ برای بخش‌های کلیدی، مثل مدیریت حکومت، امنیت و بازسازی در غزه ارائه خواهیم داد. ما برای افزایش جریان کمک‌ها به غزه، محافظت از غیرنظامیان و آزادی گروگان‌ها تلاش می‌کنیم. بلینکن با تأکید بر این مسئله که «حماس اجازه نخواهد داشت برای آینده این منطقه و مردم آن تصمیم‌گیری کند»، گفت: می‌توانیم با برخی از اصلاحات پیشنهادی حماس کار کنیم، در‌حالی‌که برخی دیگر پذیرفتنی نیستند.

بلینکن بدون ذکر جزئیات گفت: حماس اصلاحات زیادی را برای توافق آتش‌بس که اجراشدنی نیستند، پیشنهاد داده و ما درباره آن اصلاحات بحث کردیم. ما به همکاری با شرکای خود در قطر و مصر برای دستیابی به توافق بر سر توافق جدید به فشارها ادامه خواهیم داد. بلینکن گفت: حماس می‌توانست با یک کلمه پاسخ دهد بله، در عوض نزدیک به دو هفته منتظر ماند و تغییرات متعددی را درخواست کرد. اکنون زمان تصمیم‌گیری است. هرچه این مدت طولانی‌تر شود، مردم بیشتر آسیب خواهند دید. او همچنین در هشداری به تل‌آویو گفت: ما قوانین بین‌المللی بشردوستانه در جنگ‌های مسلحانه را به دقت زیر نظر داشته و داریم و در داخل دولت، ازجمله در وزارت من، برای اینکه آیا اسرائیل یا هر طرف دیگری در هر درگیری به این قوانین پایبند است، ارزیابی‌هایی انجام می‌دهیم. وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: مصمم هستیم شکاف بین دو طرف را برای پایان‌دادن به جنگ در اسرع وقت پر کنیم. اسرائیل این پیشنهاد را همان‌طور که الان هست، پذیرفت اما حماس آن را رد کرد. حماس مسئول عدم توافق و آغاز جنگ است. نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز گفت: ما از قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه استقبال و حمایت می‌کنیم. حضور سه کشور ضامن، تداوم مذاکرات تا رسیدن به آتش‌بس دائمی را تضمین می‌کند. آنچه ما در تلاشیم انجام دهیم، این است که به یک نتیجه مهم یعنی آتش‌بس برسیم. درباره پاسخی که از حماس و دیگر جناح‌ها درباره پیشنهاد توافق دریافت کردیم، بحث کردیم. ما متعهد هستیم که اختلافات را مرتفع کرده و طرف‌ها را برای پایان‌دادن به جنگ دور هم جمع کنیم. بزرگ‌ترین نگرانی ما این است که زمان زیادی برای پرکردن شکاف بین طرفین صرف می‌شود. ما با شرکای خود متعهد به پرکردن شکاف و تلاش برای حل اختلافات به‌عنوان بهترین راه برای پایان‌دادن به جنگ هستیم. به همه پیام می‌دهیم که هر روزی که از دست می‌دهیم، باعث تلفات جانی بیشتر مردم بی‌گناه است. روی نقش آمریکا و همه شرکا برای اعمال فشار بر طرف‌ها برای توقف جنگ در غزه حساب می‌کنیم.

در همین حال، اسرائیل اعلام کرد که پاسخ حماس به طرح آتش‌بس در غزه به پیشنهاد آمریکا، به منزله رد آن است. این در حالی است که مقامات حماس می‌گویند آنها فقط درخواست‌های پیشین خود را تکرار کرده‌اند. یک مقام اسرائیل گفت: «ما پاسخ حماس را از طریق میانجیان دریافت کردیم. حماس تمام مؤلفه‌های اصلی و معنی‌دار آن را تغییر داده است». دیگر مقام اسرائیلی گفت: «حماس پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مبنی بر آزادی گروگان‌ها را رد کرده است». پیش‌تر نیز یک مقام غیراسرائیلی مطلع گفته بود: «حماس جدول زمانی جدیدی را برای آتش‌بس دائمی با اسرائیل و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه از‌جمله رفح پیشنهاد داده است». یک مقام حماس به رویترز گفت که حماس در پاسخ به این طرح آتش‌بس بر مواضع پیشین خود از‌جمله لزوم «توقف کامل جنگ، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، بازسازی مناطق محاصره‌شده و آزادی زندانیان فلسطینی» تأکید کرده است. این مقام فلسطینی گفت: «ما موضع پیشین‌مان را تکرار کردیم و اکنون توپ در زمین اسرائیل است».

‌«شهادت» فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان و حملات راکتی به اسرائیل

حزب‌الله لبنان در واکنش به «شهادت» یکی از فرماندهان خود بیش از صد موشک از لبنان به سمت اسرائیل شلیک کرده است و رسانه‌ها از شنیده‌شدن صدای چند انفجار در منطقه طبریه خبر داده‌اند. حزب‌الله لبنان اعلام کرده که فرمانده «شهید»‌شده، طالب عبدالله از فرماندهان ارشد این گروه بوده است. گفته می‌شود او «مهم‌ترین» فرمانده حزب‌الله لبنان بوده که در هشت ماه درگیری اخیر بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان «شهید» شده است. این حمله اسرائیل، به شهرک جویا در جنوب لبنان و در ۱۵کیلومتری مرز لبنان با اسرائیل انجام شده است که در جریان آن سه نفر دیگر نیز «شهید» شده‌اند. برخی منابع اعلام کردند این چهار عضو حزب‌الله احتمالا هنگام شرکت در یک جلسه هدف قرار گرفته‌اند. رویترز در گزارشی نوشت طالب عبدالله معروف به ابوطالب، فرمانده گروه حزب‌الله لبنان در منطقه مرکزی نوار مرزی لبنان با اسرائیل بوده است. طالب عبدالله، ملقب به ابوطالب حتی ارشدتر از وسام الطویل، فرمانده عالی‌رتبه حزب‌الله بود که ماه ژانویه در حمله اسرائیل «شهید» شد. در این حمله از «هواپیماهای بدون سرنشین» استفاده شده است.

پس از انتشار خبر «شهید»‌شدن فرمانده ارشد حزب‌الله در جنوب لبنان، رسانه‌ها از شلیک بیش از صد موشک از لبنان به سمت اسرائیل خبر دادند. صدای چند انفجار در منطقه طبریه شنیده شده است. حزب‌الله لبنان گفته که «چندین سایت نظامی از‌جمله پایگاه کنترل ترافیک هوایی واقع در ۲۰‌کیلومتری مرز و همچنین یک کارخانه سازنده خودروهای زرهی را هدف قرار داده است». حزب‌الله لبنان در بیانیه‌اش از ابوطالب به عنوان یک «فرمانده» یاد کرده؛ این در حالی است که این گروه به‌ندرت برای مقام‌های ارشد خود که توسط اسرائیل «شهید» می‌شوند از چنین عنوانی استفاده می‌کند.

تنها شخص دیگری که حزب‌الله از او با عنوان «فرمانده» یاد کرد، وسام الطویل، از مقام‌های ارشد نیروهای رضوان بود که ژانویه ۲۰۲۴ در حمله اسرائیل «شهید» شد. در آن زمان، منابع امنیتی گفتند او و یکی دیگر از اعضای حزب‌الله در پی حمله پهپادی اسرائیل به خودروی آنها در روستای خربت‌سلم در جنوب لبنان «شهید» شده‌اند.

‌در ماه‌های گذشته نیز اعلام شد یکی از فرماندهان میدانی حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل به جنوب لبنان «شهید» شده است. در آن زمان ارتش اسرائیل فرمانده «شهید‌شده» را علی احمد حسین معرفی کرد و گفت که او مسئول طراحی و اجرای حملات علیه اسرائیلی‌ها بوده است. حزب‌ا‌لله لبنان درباره این فرمانده خود هم بیانیه‌ صادر کرد، اما به نقش او اشاره‌ای نکرد.

پس از آن هم ارتش اسرائیل هدف قرار‌دادن دو فرمانده ارشد میدانی گروه حزب‌الله در خاک لبنان را تأیید و اعلام کرد که به حسین علی عزقول، فرمانده واحد راکتی حزب‌الله و محمد خلیل عطیه، مسئول نیروی هوایی در یگان رضوان حزب‌الله طی دو عملیات جداگانه‌ در جنوب لبنان حمله کرده است. پس از آن، حزب‌الله لبنان «شهادت» حسین ابراهیم مکی را تأیید کرد و ارتش اسرائیل هم با انتشار ویدئویی مسئولیت آن را بر عهده گرفت. در هفته‌های اخیر هم حزب‌الله لبنان شهادت قاسم سقلاوی از دیگر فرماندهان حزب‌الله لبنان را تأیید کرد، اما از او به‌عنوان یک فرمانده یاد نکرد.

اسرائیل هنوز درباره حمله به ابوطالب اظهارنظر نکرده‌؛ حمله‌ای که پس از رگبارهای راکتی از لبنان به سوی مناطق شمالی اسرائیل انجام شد که البته گزارش‌ها نشان می‌دهد آسیب جدی نداشته‌اند و با پدافند هوایی رهگیری شده یا به مناطق خالی و غیرمسکونی اصابت کرده‌اند.

اسرائیل اعلام کرد که در پاسخ به این حملات، به یک «ساختمان محل تردد اعضای حزب‌الله لبنان، یک محوطه پرتاب موشک و دیگر زیرساخت‌ها در جنوب لبنان» حمله کرده است. پیش از آن نیز جنگنده‌های اسرائیلی به آنچه ارتش اسرائیل آن را «یک مجتمع مهم حزب‌الله در عمق لبنان» توصیف کرد، حمله کرده بودند. این حملات هوایی یک محوطه نظامی در منطقه بعلبک متعلق به واحد ۴۴۰۰ حزب‌الله و همچنین مراکز نظامی دیگری را در جنوب لبنان هدف قرار دادند. اسرائیل وظیفه واحد ۴۴۰۰ را «تشکیل نیروی لجستیکی» ازجمله تحویل تسلیحات به لبنان و توزیع آن در داخل کشور بیان کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها