|

کلافگی از امتحانات نهایی

مدت کمی تا پایان امتحانات نهایی مانده است؛ امتحاناتی که در اولین تجربه خود، بسیاری از دانش‌آموزان، خانواده‌ها و حتی معلمان مدارس را سردرگم کرده بود. هر‌ چند وقت یک بار نیز عکسی از حضور آمبولانس جلوی ورودی مراکز برگزاری امتحانات نهایی منتشر می‌شود که نشان از فشار جسمی و روحی دانش‌آموزان دارد.

کلافگی  از امتحانات نهایی

مدت کمی تا پایان امتحانات نهایی مانده است؛ امتحاناتی که در اولین تجربه خود، بسیاری از دانش‌آموزان، خانواده‌ها و حتی معلمان مدارس را سردرگم کرده بود. هر‌ چند وقت یک بار نیز عکسی از حضور آمبولانس جلوی ورودی مراکز برگزاری امتحانات نهایی منتشر می‌شود که نشان از فشار جسمی و روحی دانش‌آموزان دارد. قرار بود برگزاری این امتحانات قدمی برای عدالت آموزشی باشد؛ قدمی برای اینکه آینده جوانان فقط به یک روز برگزاری کنکور منتهی نشود. هدف این بود که مجموعه تلاش‌های دانش‌آموزان در طول چند سال ملاکی برای ورود به دانشگاه و آینده آنان باشد. قرار بود با بیشترشدن سهم سوابق تحصیلی، استرس کنکور کمتر شود. قرار بود به مرور زمان غول بی‌شاخ‌ودم کنکور برای همیشه از بین برود. قرار بود به دانش‌آموزان این فرصت داده شود که در سه سال پایانی تحصیل خود، برای کسب نمره مطلوب تلاش کنند تا از این راه بتوانند به دانشگاه و رشته مورد علاقه‌شان دست یابند. سؤال این است که آیا واقعا این شرایط و این سه سال اضطراب و نگرانی می‌تواند برای دانش‌آموزی که شرایط آموزش مطلوبی برایش فراهم نشده است، مؤثر باشد؟ آیا طراحان سؤالات نهایی، دانش‌آموزان مناطق محروم را در نظر می‌گیرند؟

سؤالات مشکل‌دار: از آغاز برگزاری امتحانات نهایی تاکنون، در چند امتحان اعتراضات زیادی به سؤالات امتحانی مطرح شده است. در مقطعی عنوان شد که تصحیح برگه‌ها متوقف شده تا پاسخ‌نامه‌های جدید به تصویب برسد. یکی از امتحاناتی که مورد اعتراض بسیاری قرار گرفت، امتحان زبان بود. امتحانی که در آن شنیدن و نوشتن و... دانش‌آموزان نیز مورد آزمون قرار گرفت. اما مشکلات فنی مانند گرما، صدای بلندگو هنگام پخش قطعه انگلیسی و کهنه‌بودن تجهیزات سبب شد تا بسیاری از دانش‌آموزان در این امتحان با مشکل روبه‌رو شوند. میزان اعتراض به حدی بوده است که به گزارش خبرگزاری‌ها «محسن زارعی»، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش، گفت: «دانش‌آموزان مشکلات مرتبط با حوزه‌های امتحانات نهایی را از طریق شبکه شاد به وزارت آموزش و پرورش اطلاع دهند» و تأکید کرد: «حوزه‌های امتحانات نهایی ملزم به تهیه سیستم صوتی بودند و اگر این سیستم را نداشتند، برای روز آزمون زبان انگلیسی باید آن را اجاره می‌کردند». سخنی که خیلی دیر شده بود.

پیش‌بینی نمرات پایین: سال پیش اعلام شد میانگین امتحانات نهایی در کشور خیلی پایین است، میانگین رشته تجربی‌ ۱۱.۲۳، رشته ریاضی‌ ۱۰.۷۹ و رشته انسانی‌ ۸.۷۵ بود. به نظر می‌رسد امسال نیز همین اتفاق بیفتد. تاکنون چند نفر از مصححان آزمون‌ها به طور ناشناس و در شبکه‌های اجتماعی درباره میانگین پایین نمرات سخن گفته‌اند. مثلا درباره امتحان شیمی یکی از مصححان گفته بود اوراقی که چاپ آنها مشکل داشته، مشخص شده‌اند و قرار است تصحیح آنها از طرف مصحح‌های ویژه‌ای صورت بگیرد تا نمره‌ای به واسطه چاپ اشتباه از دانش‌آموزی کم نشود. یک مصحح زیست‌شناسی گفته است که میانگین نمرات زیست هر سه پایه حدود ۱۱ بوده و وضعیت جالبی متأسفانه نداشته تاکنون، یک نمره ۲۰ و نمره زیر ۱۰ زیاد داشتیم، حتی ۲۵ صدم‌!‌ پاسخ‌نامه ایراداتی دارد که‌ امیدواریم اصلاحیه بخورد و مصحح ادبیات نوشته است که در درس ادبیات از ۳۷۰ برگه‌ای که تصحیح کردیم، نمره ۲۰ وجود نداشته و میانگین نمرات 

۱۲ بوده است. با دبیرخانه هم تماس داشتم و تأکید کردند پاسخ‌نامه مشکلی ندارد و تغییری نخواهد کرد! یا برخی کارشناسان معتقدند میانگین زبان انگلیسی نمره ۹ خواهد بود و تنها ۳۰ نفر در بین 10 هزار نفر نمرات بالای ۱۹ دریافت خواهند کرد. فیلمی منتشر شده که یک دانش‌آموز در حال تصحیح برگه‌های امتحان نهایی است. برگه‌های نهایی دانش‌آموزان اسکن می‌شوند و در اختیار معلمان قرار می‌گیرند. این نکته‌ها و فیلم‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خاص دانش‌آموزان منتشر می‌شود.

دل‌بستن به تک‌ماده: اما برای کاهش میزان تجدیدی‌ها مصوبه جدید شورای ‌عالی آموزش و پرورش اعمال می‌شود. از این پس برای فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان، چنانچه آخرین نمره دانش‌آموزی در چهار عنوان درس «نهایی» (از مجموع دروس دوره دوم متوسطه) حداقل هفت و معدل کل آن نیز بیش از ۱۰ باشد (حدنصاب قبولی را در چهار عنوان درسی نهایی کسب نکرده باشد)، می‌تواند با استفاده از تبصره یا همان «تک‌ماده» فارغ‌التحصیل شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها