|

زلزله ساختاری در آیین‌نامه نقل‌وانتقالات

رقابت با غول‌های عربستانی، سخت‌تر از همیشه

به گزارش فوتبال 360، مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در روزهای اخیر به دنبال تغییر و تحولات در آیین‌نامه نقل‌وانتقالاتی بودند و در این راستا، بعد از بررسی‌های انجام‌شده و مصوب‌شدن میزان سقف بودجه باشگاه‌ها برای سه فصل آتی، حالا بعد از برگزاری جلسات فشرده، از دستورالعمل جدید حاکم بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه‌های لیگ‌برتری هم رونمایی شد

رقابت با غول‌های عربستانی، سخت‌تر  از همیشه

 به گزارش فوتبال 360، مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در روزهای اخیر به دنبال تغییر و تحولات در آیین‌نامه نقل‌وانتقالاتی بودند و در این راستا، بعد از بررسی‌های انجام‌شده و مصوب‌شدن میزان سقف بودجه باشگاه‌ها برای سه فصل آتی، حالا بعد از برگزاری جلسات فشرده، از دستورالعمل جدید حاکم بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه‌های لیگ‌برتری هم رونمایی شد. تغییر و تحولات گسترد‌ه‌ای در آیین‌نامه‌های نقل‌وانتقالاتی انجام شده که می‌توان به افزایش شمار فهرست بازیکنان بزرگسال، احیای سهمیه زیر 25 سال و کاهش سهمیه بازیکنان خارجی اشاره کرد. در ادامه تغییرات مهم اعمال‌شده در آیین‌نامه نقل‌وانتقالات که برای سه فصل مسابقاتی ١٤٠٣ تا ١٤٠٦ در نظر گرفته شده، مرور شده است.

 بازیکنان زیر 18 سال نمی‌توانند مدیر برنامه داشته باشند

 باشگاه پول کارگزار نباید بدهد، قرارداد دسته‌جمعی ممنوع

 قرارداد ارزی با بازیکنان و مربیان داخلی ممنوع

 پاداش‌دادن برای هر برد هم ممنوع شد

 از وضع پاداش نهایتا 20درصدی تا حق فسخ ویژه برای بازیکنان و مربیان

 سرمربیان فسخ کنند، خانه‌نشین می‌شوند

 ممنوعیت امضای قرارداد بیشتر از یک‌ سال با بازیکنان 30+ سال

ماده 31- انعقاد قرارداد با بازیکنان بالای ٣٠ سال بایستی صرفا به مدت یک‌ساله باشد و باشگاه مجاز به انعقاد قرارداد بیش از یک‌ سال با بازیکنان گروه سنی بالای ٣٠ سال نمی‌باشند. تمدید قرارداد با افزایش مبلغ، بیش از ٣٠ درصد ممنوع است. بدیهی است پس از پایان قرارداد، این بازیکنان «بازیکن آزاد» محسوب می‌گردند.

ماده 32- حداقل مدت قرارداد بازیکنان زیر ٣٠ سال نباید کمتر از ٢ سال باشد و قراردادهای منعقده کمتر از دو سال برای این گروه سنی در سازمان لیگ قابل ثبت نمی‌باشند. ماده 33- حداقل مدت قرارداد بازیکنان زیر ٢٣ سال نباید کمتر از ٣ سال باشد و قراردادهای منعقده کمتر از سه سال برای این گروه سنی در سازمان لیگ قابل ثبت نمی‌باشند. ماده 34- حداقل مدت قرارداد بازیکنان زیر ٢١ سال نباید کمتر از ٤ سال باشد و قراردادهای منعقده کمتر از ٤ سال برای این گروه سنی در سازمان لیگ قابل ثبت نمی‌باشد.

 تغییر و تحولات بنیادی در فهرست تیم‌ها

بند 1- رده سنی آزاد «بزرگسالان ٢٠ نفر» (سهمیه اول)

بند 2- رده سنی زیر «٢٥ سال - ٢ نفر» مشروط به اینکه این بازیکنان قبلا در فهرست زیر ٢٣ سال همان باشگاه حضور داشته و مدت قرارداد آنها از فصل پیش ادامه داشته باشد. (سهمیه دوم)

بند 3- رده سنی زیر ٢٣ سال «٨ نفر» (سهمیه سوم)

بند 4- رده سنی زیر ٢١ سال «٤ نفر» (سهمیه چهارم)

 یک سهمیه خارجی از تیم‌ها کم شد

 بازیکنان لژیونر دیگر سهمیه خارجی محسوب نمی‌شوند

بند نهم ماده 36 دستورالعمل حاکم بر قراردادها و سقف بودجه اشاره به یک موضوع مهم دارد. در شرایطی ‌که در فصل گذشته، جذب بازیکنان لژیونر در حالی میسر بود که آنها جزء سهمیه بازیکن خارجی محسوب می‌شدند، حالا شرایط تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که در بند نهم ماده 36 آمده است: «بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های خارج از کشور که با باشگاه‌های لیگ برتر قرارداد منعقد می‌نمایند، سهمیه خارجی محسوب نشده و فقط به عنوان سهمیه لیگ‌برتری شناخته می‌شوند».

 کسر امتیاز در انتظار تیم‌های متخلف

بند 1: در صورت کسر امتیاز از باشگاه خاطی، امتیازی به باشگاه طرف مقابل در مسابقه برگزارشده، اعطا نخواهد شد.

بند 2: در صورت تشخیص مراجع صالح به لزوم اصلاح و یا هرگونه بازنگری در قرارداد تنظیمی، بهره‌برداری از نتایج آن برای متعاقدین (تا زمان اجرای کامل مورد /موارد اصلاح یا بازنگری اعلامی) امکان‌پذیر نخواهد بود.

 انتخاب مشاور داوری و مشاور رسانه‌ای ممنوع

ماده 53 و 54 دستورالعمل حاکم بر قراردادها اشاره به دو موضوع مهم انتخاب مشاور داوری و مشاور رسانه‌ای دارد. در ماده 53 آمده است: «باشگاه‌ها حق به‌کارگیری اشخاص با عناوینی همانند مشاور داوری ندارند». ضمن آنکه در ماده 54 هم به ممنوعیت انتخاب مشاور رسانه‌ای اشاره شده و در توضیح این ممنوعیت آمده: «باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر صرفا مجاز به به‌کارگیری مدیر رسانه، مسئول روابط عمومی و مشاور فرهنگی منطبق با ساختار سازمانی خود می‌باشند. به‌کارگیری عناوینی همانند مشاور رسانه‌ای ممنوع است».

 پاداش دعوت به تیم ملی هم ممنوع شد

ماده 55 دستورالعمل جدید به تصویب‌ رسیده از سوی هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال که از امروز لازم‌الاجرا برای تمامی تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر است، اشاره به موضوع ممنوعیت اضافه‌کردن بندی پیرامون پاداش دعوت به تیم ملی است. در این ماده توضیح داده شده است: «درج شرطی در قرارداد باشگاه‌ها با بازیکن/ کادر فنی متضمن تعهد باشگاه به اعطای امتیاز و یا پرداخت وجهی به بازیکن/ کادر فنی در صورت دعوت به تیم ملی ممنوع بوده و چنین شرطی فاقد اعتبار است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها