|

چرا استقلال دروازه‌بانش را نمی‌خواهد

مورد عجیب سیدحسین

فوتبال ایران پر از اتفاقات عجیب و غریب است؛ خاصه در امر باشگاهی که هر روز رخدادی غیرمنتظره، مخاطبانش را شگفت‌زده می‌کند. شاید این روزها که بحث فساد در فوتبال کج‌دار و مریز پیگیری می‌شود، دلیلی بر ادعای مطرح‌شده باشد ولی واقعیت این است که این مورد تنها بخشی از این شگفتی‌های بی‌کران است

مورد عجیب  سیدحسین

فوتبال ایران پر از اتفاقات عجیب و غریب است؛ خاصه در امر باشگاهی که هر روز رخدادی غیرمنتظره، مخاطبانش را شگفت‌زده می‌کند. شاید این روزها که بحث فساد در فوتبال کج‌دار و مریز پیگیری می‌شود، دلیلی بر ادعای مطرح‌شده باشد ولی واقعیت این است که این مورد تنها بخشی از این شگفتی‌های بی‌کران است. شرایط در دو باشگاه مطرح ایرانی می‌تواند دلیل دیگری بر اتفاقات عجیب و غریب باشد؛ مثلا با بررسی اوضاع خط دروازه‌بانی دو تیم، می‌شود پی برد که چقدر همین یک پست، خبرساز شده است. در پرسپولیس، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ایران که در فصول اخیر کمترین نوسانی در کارنامه داشته، در موردی عجیب، قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کرده تا برای گرفتن پول بیشتر، به باشگاهی دیگر برود. این بخش به خودی خود چندان عجیب نیست بلکه مورد بحث‌برانگیز این است که طبق ادعای مسئولان باشگاه پرسپولیس، بیرانوند قراردادی را به صورت یک‌طرفه فسخ کرده که مطابق با قانون، قادر به انجامش نبوده است. از سوی دیگر، علیرضا بیرانوند در شرایطی ساز جدایی کوک کرده که این سناریو را سال گذشته هم با پیش‌کشیدن پیشنهاد استقلال پیاده کرده بود؛ سناریویی پرهوادار که نهایتا رأی به این داد که مسئولان باشگاه پرسپولیس مقابل خواسته‌هایش کوتاه بیایند. امسال ولی نمایش‌نامه بیرانوند مورد پسند واقع نشده و حالا تعداد زیادی از همین هواداران پرسپولیس به طور رسمی از باشگاه درخواست کرده‌اند راه بازگشت بیرانوند به پرسپولیس را ببندند. این درخواست در شرایطی مطرح شده که روزهای اخیر یکی دو خبرگزاری از اعلام پشیمانی بیرانوند خبر داده و نوشته بودند که او به پرسپولیسی‌ها خبر داده که می‌خواهد برگردد. هرچند اخبار دیگری هم حاکی از این است که او مقصد نهایی‌اش در لیگ برتر را مشخص کرده و به زودی قراردادش را منعقد می‌کند. در کنار این سناریوی مشابه ولی با نتیجه دوگانه که در پرسپولیس رخ داده، در استقلال اتفاق خارق‌العاده‌تری در خط دروازه رخ داده است. در روزهایی که مسئولان باشگاه آبی‌پوش روزه سکوت گرفته‌اند خبر رسیده که این تیم قید همکاری با سیدحسین حسینی را زده و به دنبال جذب یک دروازه‌بان جدید است. نکته شگفت‌انگیز ماجرا، ابهامی است که مسئولان باشگاه استقلال در قبال سیدحسین حسینی به کار برده‌اند و نمی‌گویند چرا قصد ندارند قرارداد «بهترین دروازه‌بان فصل گذشته» را تمدید کنند. سیدحسین در حالی بازوبند کاپیتانی استقلال را بر بازو بسته که فصل گذشته به وضوح یکی از عوامل موفقیت این تیم در کسب عنوان نایب‌قهرمانی و البته گرفتن سهمیه لیگ نخبگان بود. او 18 بار توانست کلین‌شیت (بسته‌نگه‌داشتن دروازه در یک بازی) کند و به طور مشترک با حسین پورحمیدی، دروازه‌بان تراکتور در صدر این رده‌بندی قرار بگیرد؛ هرچند نهایتا سیدحسین به‌دلیل خوردن گل‌های کمتر در طول یک فصل، توانست بالاتر از پورحمیدی، بهترین دروازه‌بان فصل گذشته لقب بگیرد. استقلال با سیدحسین حسینی مجموعا در 30 بازی فقط 15 بار دروازه‌اش باز شد تا عنوان برترین خط دفاعی به همین باشگاه برسد. حالا واقعا باید تعجب کرد که دروازه‌بانی با چنین عملکرد درخشانی در فهرست تمدیدی‌های این تیم قرار ندارد و استقلال به دنبال جذب دروازه‌بان جدید است.

این اتفاق تنها موضوع شوکه‌کننده برای سیدحسین و استقلالی‌ها نیست چراکه به تازگی اسم این دروازه‌بانِ آماده از فهرست تیم ملی خط خورده و او دو بازی آخر تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی را از دست داده است. امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پیش از این گفته بود سیدحسین حسینی مشکلی جزئی دارد که با حل‌شدن آن، دوباره به تیم ملی ایران دعوت خواهد شد. اگرچه به نظر می‌رسید سیدحسین برای بازی با تیم ملی ازبکستان در آخرین دیدار دور دوم مرحله گروهی انتخابی جام جهانی به تیم ملی فراخوانده شود ولی چنین نشد، تا شایعاتی که درباره او رواج یافته قوی‌تر شود. شایعاتی که خبر از این می‌دهد که او به دلیل رفتاری که با یکی از جیمی‌جامپ‌های خانم در اراک، در جریان بازی استقلال با آلومینیوم اراک، داشته، اسیر محدودیت شده است. اگرچه صحبت‌های قلعه‌نویی این امیدواری را به وجود آورده بود که سیدحسین بتواند دوباره به تیم ملی برگردد ولی حالا عبور بدون سروصدای استقلال از کنار اسم این دروازه‌بان مهم، نشان می‌دهد که ظاهرا مشکل سیدحسین و داستان جیمی‌جامپ پابرجاست. به طوری که حالا این موضوع گریبان او در عرصه باشگاهی را هم گرفته و فرصت تمدید قرارداد به این بازیکن داده نمی‌شود. این شایعه حداقل تا زمانی که یکی از طرفین ماجرا، یعنی مسئولان باشگاه یا خود سیدحسین حسینی درباره‌اش اظهارنظر نکنند، پابرجاست.

ضمن اینکه هفته‌های اخیر هم رسانه‌های نزدیک به دولت از این گفته بودند که وضعیت جواد نکونام هم برای ابقای کارش در استقلال مشخص نیست و دوباره باید از نهادهای مربوطه مجوز دریافت کند. این اولین‌بار نیست که بازیکنان یا سرمربی استقلال اسیر شایعاتی این‌چنینی می‌شوند؛ همین سال گذشته «فارس» از این نوشت که جواد نکونام با عفو رهبری توانسته سرمربی استقلال شود. ماجرای کنارگذاشتن وریا غفوری، کاپیتان سابق استقلال، از این باشگاه نیز همچنان یکی از اتفاقات مشابهی است که درباره‌اش حرف و حدیث وجود دارد. مورد عارف غلامی هم از آن دست اتفاقاتی است که بدون شایعه نبود؛ هرچند عارف این روزها ظاهرا مشکل کمتری دارد که اسمش در بین دعوت‌شدگان به تیم ملی فوتبال ایران هم دیده می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها