|

بررسی چالش‌های منطقه 19 در صحن شورای شهر تهران

درهای «بهشت» به روی متخلفان ساخت‌وساز باز شد

شهردار تهران در مرخصی انتخاباتی است. برخی از اعضای شورای شهر تهران در صحن علنی، شهروندان تهرانی را تشویق به رأی‌دادن به دولت دوم مرحوم رئیسی می‌کنند. تعدادی از اعضا تأکید دارند در ایام تبلیغات انتخابات گفت‌وگو نمی‌کنند. در صحن هم اعضا دو‌به‌دو در حال گفت‌وگو هستند. به نظر می‌رسد خواسته یا ناخواسته، فضای انتخاباتی بر جلسات شورای شورای شهر تهران هم تأثیر گذاشته است.

درهای «بهشت» به روی متخلفان ساخت‌وساز  باز شد

شرق:‌ شهردار تهران در مرخصی انتخاباتی است. برخی از اعضای شورای شهر تهران در صحن علنی، شهروندان تهرانی را تشویق به رأی‌دادن به دولت دوم مرحوم رئیسی می‌کنند. تعدادی از اعضا تأکید دارند در ایام تبلیغات انتخابات گفت‌وگو نمی‌کنند. در صحن هم اعضا دو‌به‌دو در حال گفت‌وگو هستند. به نظر می‌رسد خواسته یا ناخواسته، فضای انتخاباتی بر جلسات شورای شورای شهر تهران هم تأثیر گذاشته است.

در جلسه روز گذشته، باز هم مشکلات منطقه 19 و ساخت‌وسازهای غیرمجاز ناحیه 3 این منطقه موضوع تذکر یکی از اعضای شورای شهر تهران بود. بسیاری ناحیه 3 منطقه 19 را بهشت متخلفان ساخت‌وساز توصیف می‌کردند.

درحالی‌که شهرداری تهران بارها مدعی شده بود که ساخت‌وساز غیرمجاز جدیدی در این منطقه رخ نداده و ساخت‌وسازهای قبلی نیز درحال تعیین تکلیف است، اما سوده نجفی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز توسط چند نفر مشخص و شناخته‌شده در این ناحیه خبر داد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، با اشاره به شرایط منطقه 19 گفت: «چند هفته پیش بازدیدی از این منطقه داشتم. متأسفانه کمبود سرانه‌های خدماتی، درمانی و بهداشتی در این منطقه مشهود است؛ برای مثال، تنها منطقه شهر تهران که حتی یک بیمارستان هم در آنجا نداریم، منطقه 19 است». او با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته حدود 40 هزار واحد مسکونی قرار است در منطقه 19 ساخته شود، گفت: «در این شرایط باید به بحث سرانه‌های خدماتی، آموزشی و بهداشتی این منطقه توجه داشته باشیم، زیرا با توجه به افزایش جمعیتی که قطعا بعد از این ساخت‌وسازها در آنجا مشاهده می‌شود، ما نباید شاهد یک مشکل مضاعف باشیم. بحث بعدی، مشکل فاضلاب ناحیه 3 این منطقه است که به دلیل روان بودن و عدم اتصال آن به فاضلاب شهری، متأسفانه شاهد کشت سبزیجات و صیفی‌جات هستیم که به لحاظ بهداشتی در آن منطقه، سلامت را به خطر می‌اندازد. در آن منطقه شهرداری یک تصفیه‌خانه‌ای به نام تصفیه‌خانه خلیج فارس احداث کرده؛ اما متأسفانه راه‌اندازی نشده، زیرا مشکلاتی با شرکت آب و فاضلاب دارند. از شرکت آب و فاضلاب می‌خواهم که این مشکل را حل کند. همچنین وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی باید به بحث سلامت محصولات کشاورزی و مواد غذایی ورود پیدا کنند». نجفی در ادامه مسئله مرکز دپوی پسماند اشاره کرد و ادامه داد: «مرکز دپوی پسماند به مساحت 25 هکتار برای تولید کموپست در نظر گرفته شده بود تا از پسماند سازمان مرکزی میوه و تره‌بار، کموپست تولید کند؛ اما متأسفانه تعطیل شد و حجم بالایی از پسماند را آنجا شاهد هستیم که هم بوی نامطلوب و شیرابه به وجود آورده و هم مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده است. چندین‌بار در ماه‌های گذشته خودم این مسئله را پیگیر بودم و بازدید داشتم، اما متأسفانه این موضوع حل نشده است و اکنون باز هم از سازمان پسماند می‌خواهم این موضوع را حل کند».

او به مسئله بسیار مهم زمین‌های خالی و کوره‌های موجود در ناحیه ۳ که موقوفه هستند اشاره کرد و گفت: «آنجا تخلفاتی در زمینه ساخت‌وساز صورت می‌گیرد. متأسفانه این تخلفات از زمان ناآرامی‌های 1401 با کوتاهی‌هایی که توسط عوامل مربوطه انجام‌شده، حجم عظیمی از این تخلفات صورت گرفته است. متأسفانه افراد سودجو که مشخصا چند نفر هم هستند و منطقه هم این افراد را می‌شناسند، این مسئله را هدایت می‌کنند و با مردم عادی قرارداد می‌بندد. آنها بدون هیچ صدور پروانه‌ای شروع به ساخت‌وساز می‌کنند که این اقدامات بدون ناظر و بدون تأیید آتش‌نشانی انجام می‌شود. گاهی تا 8 طبقه هم بدون پارکینگ و آسانسور ساخته می‌شود. عمده‌ترین مشکل هم این است که با وجود حکم قضائی شهرداری امتیاز آب، برق و گاز در اختیار این افراد قرار می‌گیرد و چون به آنها این امکانات را می‌دهند، در آنجا سکونت شکل می‌گیرد. باید پیگیری کنیم تا در جاهایی که ساخت‌وساز غیرمجاز انجام می‌‎شود، آب، برق و گاز و خدماتی این‌چنینی به آنها ندهند».

عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد از عدم جرم‌انگاری از اقدامات مجرمانه‌ای که در این منطقه رخ می‌دهد، گفت: «چند نفر هستند که در آن منطقه، این ساخت‌وسازها را انجام می‌دهند». نجفی به ضعف عملکرد شرکت شهربان و حریم‌بان در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز اشاره و تأکید کرد: «این زمین‌ها سندشان زراعی است که توسط یک موقوفه به‌صورت ریز‌دانه تفکیک می‌شوند و به مردم داده می‌شوند و آن ریز‌دانه‌ها باز هم متأسفانه توسط مردم به ریز‌دانه‌تر تبدیل می‌شوند که در‌نهایت، به واحدهای مسکونی و انبار تبدیل می‌شوند. این یکی از مشکلاتی است که اگر به جد به آن ورود کنیم، می‌توانیم برخی مشکلات منطقه 19را حل کنیم».

موضوع دیگری که برای چندمین‌بار طی این سال‌ها به شهردار تهران تذکر داده شد، موضوع وضعیت بازنشستگان شهرداری تهران بود‌. ناصر امانی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران با اشاره چالش‌های بازنشستگان شهرداری تهران گفت:‌ «نخستین چالش، حقوق پایین و حداقلی آنهاست؛ نظام پرداخت در شهرداری تهران که بخش زیادی از مزایای غیر‌مستمر به کارکنان هنگام بازنشستگی کسر و در حقوق بازنشستگی محاسبه نمی‌شود، حداقلی است. هرچند در دهه 90 تلاش شد با ایجاد صندوق تکمیلی بازنشستگی این خلأ جبران شود، اما افزایش تورم طی سال‌های گذشته این کاهش و فاصله را بیشتر و روزافزون کرده است. مورد دوم، مشکلات درمانی و پوشش بیمه‌ای بازنشستگان شهرداری تهران است که در جلسه گذشته هنگام بررسی حسابرسی شهر سالم به تعدادی از آنها اشاره ‌شد و باید برای حلشان چاره‌جویی کرد. بازنشستگان شهرداری تهران به سه دسته تقسیم می‌شوند: اول، بازنشستگان تابع صندوق بازنشستگی شهرداری تهران؛ دوم، بازنشستگان تابع تأمین اجتماعی؛ و سوم، بازنشستگان تابع صندوق بازنشستگی کشوری. دو قشر اخیر، یعنی بازنشستگان تابع تأمین اجتماعی و کشوری مشکلاتشان بیشتر از بازنشستگان صندوق بازنشستگی شهرداری تهران است و اصولا بعد از بازنشستگی، هیچ ارتباطی بین آنها و شهرداری تهران وجود ندارد. پیام‌ها و مکاتباتی که از طرف آنان دریافت کرده‌ایم حاکی از این است که این قشر، به‌طور کامل فراموش شده‌اند». به گفته او: صد نفر از بازنشستگان ایثارگر شهرداری در دوران دفاع مقدس، مستقیم از طرف شهرداری به جبهه اعزام شدند و اداره شهر فاو را بعد از عملیات والفجر هشت، عهده‌دار بودند. لکن، به دلیل عدم تأیید حضور آنان توسط نهادهای مربوطه در دوران اشتغال، فاقد کد ایثارگری هستند و از مزایای مربوطه، به‌ویژه دفترچه درمانی ایثارگران محروم شده‌اند. بارها این موضوع با شهرداری تهران مکاتبه ‌شده و حتی چند جلسه هم در کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر برگزار کردم؛ اما متأسفانه این موضوع همچنان لاینحل باقی مانده است».

یکی دیگر از موضوعاتی که در صحن روز گذشته مطرح شد، نادیده‌گرفتن مشکلات تهران در مناظره‌های انتخاباتی بود.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا در تذکری درخصوص برگزاری مناظرات میان نامزدهای ریاست‌جمهوری از صدا‌و‌سیما گفت: «چیزی حدود 16 درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند؛ ضرورت دارد صدا‌و‌سیما از هردو نامزد انتخاباتی این سؤال را مطرح کند که برنامه‌های آنها برای حل مشکلات و مسائل پایتخت چیست؟ پایتخت با مسائلی جدی چون ترافیک، حمل‌ونقل، معضل آلودگی هوا و مباحث زیست‌محیطی مواجه است. در مناظرات انجام‌شده، تاکنون هیچ اشاره‌ای به این موضوع مهم نشده است؛ لذا از سازمان صدا‌و‌سیما درخواست می‌شود در فرصت باقی‌مانده از مناظرات درخصوص پایتخت سیاسی کشور نیز که بسیار حائز اهمیت است، حتما پیگیر برنامه‌های نامزدها باشد. فردی که منتخب ملت شود باید یکی از دغدغه‌هایش شهر تهران و شهروندان آن باشد و امیدواریم پس از اعلام نتایج انتخابات این وعده‌ها به فراموشی سپرده نشود».

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورا، در توضیحات تکمیلی درخصوص درخواست اقراریان مبنی‌بر پرداختن به مسائل پایتخت در مناظرات انتخاباتی توضیح داد: «از ما درخصوص انتظارات، امکانات و راه‌حل‌ها برای مسائل مربوط به شهر تهران سؤال شد و ما نیز انتظارات خود را نه‌تنها در‌خصوص تهران، بلکه به‌طور کلی در‌خصوص شوراها از دولت آینده مطرح کردیم؛ اما متأسفانه در گفت‌وگوها و مناظرات، اشاره‌ای به این مسائل نشد. امیدواریم دولت آینده این مسائل را مورد توجه قرار دهد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها