|

معاون رئیس‌جمهور آمریکا پیشتاز گمانه‌زنی‌ها برای حضور در انتخابات ماه نوامبر

زمینه‌سازی برای جایگزین بایدن

عملکرد فاجعه‌بار رئیس‌جمهوری آمریکا در مناظره جمعه گذشته با دونالد ترامپ گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین‌کردن جو بایدن با یک نامزد دیگر در حزب دموکرات را قوت بخشیده است. نتایج نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که روز گذشته و پس از مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ منتشر شد، نشان می‌دهد از هر سه دموکرات در آمریکا یک نفر فکر می‌کند رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده باید از تلاش برای انتخاب مجدد به این سمت دست بردارد. البته بر اساس نتایج این نظرسنجی، دونالد ترامپ ۷۸ساله و جو بایدن ۸۱‌ساله همچنان از حمایت ۴۰ درصد از رأی‌دهندگان برخوردارند و این نشان می‌دهد که بایدن از زمان مناظره تاکنون جایگاهش را از دست نداده است؛ زیرا دموکرات‌ها گمان می‌کنند هیچ چهره منتخب برجسته دیگری در رقابت فرضی با ترامپ بهتر از بایدن عمل نمی‌کند.

زمینه‌سازی برای جایگزین بایدن

عملکرد فاجعه‌بار رئیس‌جمهوری آمریکا در مناظره جمعه گذشته با دونالد ترامپ گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین‌کردن جو بایدن با یک نامزد دیگر در حزب دموکرات را قوت بخشیده است. نتایج نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که روز گذشته و پس از مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ منتشر شد، نشان می‌دهد از هر سه دموکرات در آمریکا یک نفر فکر می‌کند رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده باید از تلاش برای انتخاب مجدد به این سمت دست بردارد. البته بر اساس نتایج این نظرسنجی، دونالد ترامپ ۷۸ساله و جو بایدن ۸۱‌ساله همچنان از حمایت ۴۰ درصد از رأی‌دهندگان برخوردارند و این نشان می‌دهد که بایدن از زمان مناظره تاکنون جایگاهش را از دست نداده است؛ زیرا دموکرات‌ها گمان می‌کنند هیچ چهره منتخب برجسته دیگری در رقابت فرضی با ترامپ بهتر از بایدن عمل نمی‌کند.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس، در میان اسامی دموکرات‌های شناخته‌شده که برای پاسخ‌دهندگان مطرح شد، تنها میشل اوباما، همسر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری دموکرات سابق، به عنوان چهره‌ای معرفی شد که می‌توانست در مناظره احتمالی با ترامپ عملکرد بهتری از بایدن داشته باشد. این در شرایطی است که میشل اوباما بارها گفته است که قصد ندارد برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود. حدود ۳۲ درصد از دموکرات‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند بایدن پس از مناظره‌ای که در آن لکنت‌های فراوانی داشت و نتوانست ترامپ را به چالش بکشد، باید از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، انصراف دهد.

رأی‌دهندگان دموکرات مدت‌هاست درباره اینکه آیا بایدن بهترین گزینه حزب دموکرات برای انتخابات پیش‌‌رو است یا خیر، تردید دارند. در نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که ماه ژانویه انجام شد و رقابت‌های درون‌حزبی هنوز در جریان بود، 

۴۹ درصد از دموکرات‌ها گفتند بایدن نباید دوباره در سال ۲۰۲۴ نامزد شود.

با وجود تمام انتقادها، جو بایدن می‌گوید همچنان در رقابت باقی خواهد ماند. در صورت انصراف یا کنار گذاشته‌شدن او، یکی از گزینه‌هایی که برای جایگزینی در نظر گرفته می‌شود، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری است؛ اما هریس هم در نظرسنجی تازه موفقیت چندانی نداشته است و دموکرات‌ها معتقدند او در مناظره با ترامپ نمی‌تواند عملکرد چندان بهتری از بایدن نشان دهد. هریس در ماه‌های اخیر از زیر سایه بایدن درآمد و به یکی از صداهای کلیدی دولت برای دفاع از حق سقط جنین تبدیل شد. نظرسنجی رویترز/ ایپسوس نشان داد ۸۱ درصد از رأی‌دهندگان دموکرات به هریس نظر مثبتی دارند، بااین‌حال ۷۸ درصد میان او و بایدن تفاوتی نمی‌بینند.

در همین نظرسنجی مشخص شد ۵۹ درصد از دموکرات‌ها بایدن را پیرتر از آن می‌دانند که بتواند بار دیگر مسئولیت دولت را بر عهده داشته باشد؛ این اعتقاد دموکرات‌ها پیش‌تر در نتایج نظرسنجی ژانویه هم نشان داده شده بود. در طرف دیگر، گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا و ستاره نوظهور حزب دموکرات که برخی معتقدند می‌تواند در انتخابات آینده به ریاست‌جمهوری برسد، در نظرسنجی رویترز/ ایپسوس نتایج بسیار بدی به دست آورد و حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند او در مناظره احتمالی با ترامپ به احتمال زیاد شکست می‌خورد.

هیچ‌یک از دموکرات‌هایی که در نظرسنجی جدید درباره رویارویی آنها با ترامپ سؤال شد، به‌طور رسمی نامزدی خود را اعلام نکرده‌اند و تعدادی از آنها در سطح ملی شناخته نشده‌اند. حدود ۷۰ درصد از دموکرات‌ها در این نظرسنجی گفتند هرگز نام اندی بشیر، فرماندار کنتاکی را نشنیده‌اند؛ این در حالی است که برخی از کمک‌کنندگان دموکرات نام او را به عنوان یک گزینه احتمالی برای جایگزینی بایدن مطرح می‌دانند.

آکسیوس در گزارشی نوشت: «فقط عملکرد بسیار بد بایدن در مناظره با ترامپ نیست که باعث شده رئیس‌جمهوری پیر، کند و ناتوان به نظر برسد، بلکه بسیاری از اتفاق‌های پی‌درپی جدی‌ترین حامیان بایدن را هم درباره انتخاب مجدد او نگران کرده است». به نوشته آکسیوس، دموکرات‌ها دچار این هراس شده‌اند که اگر سه سال ریاست‌جمهوری تا این اندازه جو بایدن را فرتوت کرده، احتمالا پنج سال بعد یعنی در ۸۶سالگی، وضعیت جسمانی، عملکردی، سخنرانی‌ها و به طور کلی توانایی‌های او بسیار بدتر خواهد بود. دموکرات‌های ارشد 

به طور خصوصی یا عمومی اعلام می‌کنند که نگران‌اند وضعیت بایدن آن‌قدر فاجعه‌بار شود که دیگر هیچ‌کس نتواند آن را نادیده بگیرد. به گفته آنها، وضعیت بایدن یک مسئله شخصی و خانوادگی نیست، بلکه مسئله‌ای سیاسی و عمومی است که بر حزب دموکرات و انتخابات آینده تأثیر زیادی دارد. رویترز هم به نقل از منابع آگاه نوشت دست‌کم ۲۵ عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده در حال تنظیم بیانیه‌ای برای درخواست کناره‌گیری جو بایدن از کارزار رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری‌اند. بایدن و ترامپ هنوز نامزد رسمی حزبشان برای شرکت در انتخابات نیستند، اما در کمتر از دو ماه مانده تا اعلام نام نامزد رسمی دموکرات‌ها، مسئله جایگزین احتمالی بایدن به بحث اول بسیاری از رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است.

گزینه اصلی

در همین حال همان‌طور ‌که انتظار می‌رود، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده که پیش‌تر برای به‌دست‌گرفتن ریاست کاخ سفید اعلام آمادگی کرده بود،‌ گزینه اصلی دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو در صورت کناره‌گیری جو بایدن است. رویترز در گزارشی با استناد به اظهارات هفت عضو ارشد کارزار انتخاباتی جو بایدن، کاخ سفید و کمیته ملی دموکرات‌ها، از کامالا هریس به‌عنوان بهترین گزینه جایگزینی رئیس‌جمهوری ایالات متحده در صورت انصراف بایدن از ادامه رقابت‌های انتخاباتی نام برده است.

منابعی که چنین گمانه‌زنی‌‌هایی را در اختیار رویترز قرار دادند، نسبت به بحث‌های جاری درخصوص احتمال کناره‌گیری جو بایدن به‌ویژه پس از نخستین مناظره با دونالد ترامپ که در آن رئیس‌جمهوری ایالات متحده با مشکلات کلامی و ارتباطی روبه‌رو بود و در کل دور از انتظار ظاهر شد، اشراف کامل داشتند. سخنان پراکنده و گاه نامفهوم جو بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی برابر دونالد ترامپ در هفته گذشته موجی از هراس و نگرانی را در میان مسئولان و هواداران حزب دموکرات به راه انداخت؛ تا جایی که این گمانه‌زنی را تقویت کرد که وی ممکن است به اندازه کافی برای تصدی دوره دوم ریاست‌جمهوری مناسب نباشد.

کارشناسان و تحلیلگران پس از آن، دونالد ترامپ را پیروز نخستین مناظره خواندند؛ برخی از دموکرات‌ها نیز ضمن ابراز ناامیدی نسبت به عملکرد جو بایدن در نخستین مناظره، بر لزوم کناره‌گیری وی از رقابت انتخاباتی و انتخاب سریع جایگزین برای او تأکید کردند. از سوی دیگر، برخی از دموکرات‌های پرنفوذ، جایگزین‌هایی غیر از کامالا هریس برای بایدن مطرح کرده‌اند.

برخی اعضای مورد اقبال کابینه و نیز چند نفر از فرمانداران دموکرات مانند گوین نیوسام، گرچن ویتمر و جاش شاپیرو، به ترتیب فرمانداران کالیفرنیا، میشیگان و پنسیلوانیا، از‌جمله این گزینه‌ها هستند.

با‌‌این‌حال، منابع آگاهی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند که تلاش برای کنارزدن هریس از این رقابت برای جایگزینی یک امید واهی و تقریبا غیرممکن است. به گفته این منابع، اگر کامالا هریس ۵۹‌ساله به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر معرفی شود، پول جمع‌آوری‌شده توسط کارزار بایدن را به دست می‌گیرد و از زیرساخت‌های مبارزات انتخاباتی وی به خوبی استفاده خواهد کرد. این منابع همچنین تصریح کردند که او از آوازه و شهرت بیشتری نسبت به دیگر گزینه‌های جایگزینی بایدن برخوردار است و بیشترین اقبال را در میان دموکرات‌ها به خود جلب خواهد کرد.

علاوه بر این، به گفته منابعی که رویترز با آنها گفت‌وگو کرده، کامالا هریس قبلا برای مناصب ملی مورد ارزیابی قرار گرفته و از نظارت شدید و سخت‌گیرانه جمهوری‌خواهان عبور کرده است. از سوی دیگر، جیم کلایبرن، نماینده کنگره آمریکا که نقش کلیدی در پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ داشت، به ان‌بی‌سی گفته است در صورت کناره‌گیری بایدن، از هریس برای نامزدی دموکرات‌ها حمایت خواهد کرد.

کارین ژان-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، گفت بایدن در نخستین مناظره «شب بدی» را سپری کرد اما به تلاش‌های خود برای جلب حمایت مردم آمریکا به منظور انتخاب مجدد ادامه خواهد داد. کمپین بایدن هرگونه اظهار‌نظر درخصوص جایگزینی وی توسط کامالا هریس را به تیم معاون رئیس‌جمهوری ارجاع داده‌اند. دستیاران معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده هرگونه سخن از یک بلیت انتخاباتی دموکرات‌ها را که شامل بایدن و هریس نباشد، رد کردند. دفتر کامالا هریس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «معاون رئیس‌جمهوری مشتاق است که برای دور دوم ریاست‌جمهوری جو بایدن نیز در خدمت او باشد».

این در حالی است که کامالا هریس پیش‌تر در پی افزایش نگرانی‌ها نسبت به کهولت سن جو بایدن و مشکلاتی که وی ممکن است در ادامه دوران ریاست‌جمهوری با آن روبه‌رو شود، اعلام کرده بود در صورت کناره‌گیری وی آماده است به عنوان رئیس‌جمهور‌ خدمت کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها