|

استارمر کیست

‌کی‌یر استارمر، وکیل ۶۱ساله و رهبر حزب کارگر بریتانیا، در پی پیروزی این حزب و کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام کشورش در جریان انتخابات پارلمانی، نخست‌وزیر جدید این پادشاهی خواهد شد تا به ۱۴ سال تسلط محافظه‌کاران بر دستگاه اجرائی این کشور پایان دهد.

استارمر کیست

‌کی‌یر استارمر، وکیل ۶۱ساله و رهبر حزب کارگر بریتانیا، در پی پیروزی این حزب و کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام کشورش در جریان انتخابات پارلمانی، نخست‌وزیر جدید این پادشاهی خواهد شد تا به ۱۴ سال تسلط محافظه‌کاران بر دستگاه اجرائی این کشور پایان دهد.

استارمر که یک وکیل حقوق بشر است، در سال ۱۹۶۲ در لندن به دنیا آمد. او طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ نیز مدیر دادستانی عمومی بود. کی‌یر استارمر در طول مبارزات انتخاباتی، بارها بر خاستگاهش به عنوان عضوی از خانواده طبقه کارگر بریتانیا تأکید داشته و چندین‌بار در مناظره‌های تلویزیونی به این موضوع اشاره کرده که پدرش ابزارساز و مادرش پرستار بوده است.

او در سال ۲۰۱۵ توانست از حوزه انتخابیه کامدن در شمال لندن نماینده مجلس عوام شود و در سال ۲۰۱۹ بار دیگر در این حوزه انتخابیه حدود ۶۵ درصد آرا را به دست آورد. استارمر در سال ۲۰۲۰ در پی شکست‌های انتخاباتی متعدد حزب کارگر که به کناره‌گیری جرمی کوربین از رهبری این حزب منجر شد، به‌عنوان جانشین او برگزیده شد. او در جریان انتخابات درون‌حزبی برای این مقام بیش از ۵۶ درصد از آرا را به دست آورد؛ آن هم در‌حالی‌که دو نامزد دیگر نیز برای این پست رقابت می‌کردند؛ از جمله لیزا نندی که اکنون وزیر خارجه در دولت سایه است.

استارمر در موضوعات مرتبط با اتحادیه اروپا فعالانه حضور داشته و حتی طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به‌عنوان سخنگوی کوربین در موضوع «برگسیت» فعالیت کرده است؛ یعنی دوره‌ای که واکنش‌های سیاسی به نتایج همه‌پرسی سرنوشت‌ساز برگسیت (که در سال ۲۰۱۶ انجام شد)، همچنان در اوج خود بود. کی‌یر استارمر که مدافع ماندن در اتحادیه اروپا بود، حتی دولت وقت بریتانیا را تحت فشار قرار داد تا یا یک استراتژی دقیق‌تر برای دوران پس از خروج ارائه کند، و یا به فکر برگزاری یک همه‌پرسی دیگر در این‌باره باشد. در طرحی که اکنون ارائه داده نیز اگرچه صحبتی به بازگشت به بازار واحد اتحادیه اروپا یا اتحادیه گمرکی دیده نمی‌شود، اما اعلام کرده که مایل است مشکلات موجود در توافق «برگسیت» را که در دوران بوریس جانسون وضع‌ شده، حل کند.

استارمر در داخل حزبش نیز با چالش‌هایی روبه‌روست؛ او تاکنون در ترمیم روابط با جناح چپ حزبش به‌ویژه پس از اخراج جرمی کوربین به‌دلیل اتهامات یهودستیزی ناکام بوده است. جرمی کوربین نیز در این انتخابات، به‌عنوان یک نامزد مستقل و در رقابت با حزب کارگر، از یکی از حوزه‌های انتخابیه لندن نامزد شد. انتظار می‌رود با اکثریت قدرتمندی که حزب کارگر در این انتخابات آن‌هم پس از دو شکست متوالی در دوران رهبری جرمی کوربین به دست آورد، کی‌یر استارمر بتواند به‌راحتی با انتقادات از جمله ضربات منتقد کهنه‌کاری همچون کوربین روبه‌رو شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها