|

وقتی لباس سخن می‌گوید

به‌تازگی انتخابات انگلیس برگزار شد و حزب نخست‌وزیر، ریشی سوناک شکست خورد. او بلافاصله استعفایش را به پادشاه انگلستان تقدیم کرد و سخنرانی کوتاهی انجام داد که در آن مطرح کرده بود: «صدای تغییر شنیده شد».

وقتی لباس سخن می‌گوید

 به‌تازگی انتخابات انگلیس برگزار شد و حزب نخست‌وزیر، ریشی سوناک شکست خورد. او بلافاصله استعفایش را به پادشاه انگلستان تقدیم کرد و سخنرانی کوتاهی انجام داد که در آن مطرح کرده بود: «صدای تغییر شنیده شد».

در این رقابت، ریشی سوناک و کی‌یر استارمر تلاش کردند تا با انتخاب‌های خاص تصویر مطلوبی از خود ارائه دهند. در این میان، نشریه‌ها درباره لباس‌های همسرانشان نکته‌هایی را بیان کردند. به نظر می‌رسد انتخاب لباس همسران نخست‌وزیران سابق و جدید بریتانیا در حساس‌ترین روز دنیای سیاست این کشور، قابل‌توجه بوده است. در واقع به نظر می‌رسد سبک لباس و ظاهر همسران این سیاستمداران نقش مهمی در استراتژی‌های روابط عمومی این دو نامزد داشته است و با سبک پوشش‌شان، پیام‌هایی را منتقل کرده‌اند.

بلافاصله پس از مشخص‌شدن نتیجه انتخابات،‌ ریشی سوناک بیرون از خانه شماره ۱۰ آخرین سخنرانی‌اش را ایراد کرد. در کنار او همسرش، آکشاتا مورتی، چتر سرمه‌ای رنگی را برای باران احتمالی در دست گرفته بود. او پیراهن ساده‌ای از یک برند هندی پوشیده بود؛ پیراهنی که حدود ۳۰۰ دلار قیمت دارد و راه‌راه‌های قرمز، سفید و آبی آن به محل اقامت فعلی‌اش، بریتانیا، اشاره می‌کرد. این لباس به همراه کفش‌های پاشنه‌دار سفید، تصویری ساده از او به نمایش گذاشت. البته برخی کاربران شبکه اِکس در این‌باره واکنش نشان دادند و معتقد بودند این راه‌راه‌های رو‌به پایین لباس مورتی، نشان‌دهنده کاهش آرای حزب محافظه‌کار است. با این‌حال، این زن ثروتمند هندی با ترکیبی از سبک‌های روزمره و نشان‌های تجاری هندی و بریتانیایی در طول کارزارهای انتخاباتی، در مقام همسر نخست‌وزیر، اعتماد‌به‌نفسش را در قامت دیپلماتیک نشان داده است.

از سوی دیگر، «ویکتوریا استارمر»، همسر نخست‌وزیر جدید، در طول کارزارهای انتخاباتی حضور کمرنگی داشت، اما او نیز در اولین سخنرانی همسرش به‌عنوان نخست‌وزیر حضور داشت. او لباسش را به‌دقت انتخاب کرد. او پیراهن قرمزرنگی به قیمت ۲۵۰ دلار (۲۷۵ پوند) با برش‌های دقیقی در آستین و روی سینه پوشیده بود و کفش‌های پاشنه‌دار نقره‌ای ظریفی را به‌ سبک خود اضافه کرد. این لباس انتخاب مناسبی از نظر کاربران بود.

موزه‌ای برای جهاد

مولوی عتیق‌الله عزیزی، معاون فرهنگ وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است کار ساخت «موزه جهادی» در شهر کابل آغاز خواهد شد و کمیته‌‌هایی در سطح استان‌ها برای گزینش و ارسال این آثار آغاز به کار کرده‌اند. او گفت: «در ختم (پایان) سال، تمام آثار گردآوری‌شده برای موزه جهادی فرستاده خواهد شد».

طالبان از جلیقه‌های انتحاری، موتر بمب (خودروهای مملو از بمب)، موتورسیکلت‌های بمب‌گذاری‌شده، مین‌های مغناطیسی و دیگر عوامل انفجار و انتحار به‌‌منزله آثار «جهادی» یاد می‌کنند. سال گذشته محمد یوسف، مشهور به حاجی‌وفا، استاندار طالبان در بلخ، یک بمب دستی، یک بشکه روغن پر‌ از مواد منفجره، یک بمب مغناطیسی و یک موتورسیکلت را به‌‌منزله «آثار ارزشمند» به موزه شهر مزارشریف اهدا کرد. یکی از مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان پیش‌تر گفته بودند که می‌کوشند شعرهای نیروهایشان را که در جریان جنگ ۲۰‌ساله سروده شده است، گرد‌آوری کنند. آنان معتقدند این شعرها باید در قالب کتاب چاپ شوند تا خاطرات جنگشان به ثبت برسد. ده‌ها‌ هزار شهروند افغانستان در حمله‌های طالبان جان‌ باخته‌اند و یادآوری و نمایش آثار جنگی طالبان زخم بازماندگان این اقدامات را تازه خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها