|

بازتاب شمارش آرا

دیروز در رسانه‌های اجتماعی کاربران درباره نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان می‌دادند. گروه‌ها از منظرهای مختلف به این موضوع پرداختند، برخی خواسته‌های‌شان را از دکتر پزشکیان مطرح کرده‌اند و برخی دیگر به اهمیت رأیی که داده شده، اشاره کردند. برخی دیگر نیز درباره رفتار برخی شخصیت‌‌ها در این مدت یادآوری کردند. در بین شخصیت‌ها، مریم قالیباف، علیرضا زاکانی شهردار تهران، رسایی و ثابتی، نمایندگان مجلس و شهاب اسفندیاری و... بیشتر از همه مورد توجه بودند.

دیروز در رسانه‌های اجتماعی کاربران درباره نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان می‌دادند. گروه‌ها از منظرهای مختلف به این موضوع پرداختند، برخی خواسته‌های‌شان را از دکتر پزشکیان مطرح کرده‌اند و برخی دیگر به اهمیت رأیی که داده شده، اشاره کردند. برخی دیگر نیز درباره رفتار برخی شخصیت‌‌ها در این مدت یادآوری کردند. در بین شخصیت‌ها، مریم قالیباف، علیرضا زاکانی شهردار تهران، رسایی و ثابتی، نمایندگان مجلس و شهاب اسفندیاری و... بیشتر از همه مورد  توجه بودند.

آنان که نیامدند: یکی از جملاتی که دیروز شنیده شد و در واکنش‌های کاربران و افراد سیاسی به چشم می‌خورد، این جمله‌ها بود: «پیروز این انتخابات ملت بزرگ ایران است»، «خدا کند پزشکیان قدر این رأی‌ها را بداند، شریف‌ترین آدم‌ها با خون دل رأی داده‌‌اند»، «این رأی‌ها حرمت دارد». یکی نوشته بود: «آنهایی که نیامدند صدای اعتراض خود را به مدنی‌ترین شکل ممکن رساندند».

طرفداران جلیلی: هنوز ساعت 2:30 بامداد نشده بود که تیتر روزنامه کیهان به‌عنوان نشانه‌ای از پذیرفتن پیروزی پزشکان تفسیر شد. تلویزیون در‌حالی‌که قرار بود روند اعلام نتایج را مستقیم پخش کند، از ساعت 1:30 بامداد به پخش برنامه‌های عادی پرداخت و شبکه‌های خبر و شبکه دو نیز به نمایش گزارش‌های تکراری عصر پرداختند. اما جدال طرفداران جلیلی و قالیباف در شبکه اجتماعی ایکس بالا گرفت. هرکدام دیگری را مقصر این شکست می‌دانست و معتقد بود که اگر آن دیگری از صحنه انتخابات کنار می‌کشید، اصولگرایان برنده بودند. حتی یکی از اصولگرایان شناخته‌شده معتقد بود شورای نگهبان با انتخاب تنها یک نامزد اصلاح‌طلب لطف بزرگی برای اتحاد آنان کرده است. دیگری هم سخنان حسین الله‌کرم را نقد کرده بود. این اصولگرا گفته بود: «می‌توان برآورد بیش از ۲۰ میلیون رأی در سبد آقای جلیلی داشت» اما پس از مدتی کاربران اصولگرا از منظر دیگری واکنش نشان دادند. یکی از آنها نوشته بود: «از فردا بنشینید و کشمکش‌های مفتضحانه‌تر از دوران روحانی و خاتمی و چهار سال دیگر ناکارآمدی و افزایش بحران‌ها را ببینید». یکی دیگر نوشته بود «مردم عزیز؛ ‌اینها رو یادتون باشه بنزین سهمیه: 1500 تومان/ دلار: 60.000 تومان/مرغ: 95.000 تومان/ گوشت: 550.000 تومان. نه قطعی برق داریم، نه قطعی آب، نه قطعی گاز، نه کمبود بنزین، نه کمبود شیرخشک، نه کمبود انسولین، نه کمبود مرغ و نه کمبود گوشت و...».

مطالبات: یکی از کاربران پس از ابراز خوشحالی نوشته بود: «به دولت پزشکیان دل نبندید. امیدوارم در عمل به تعهداتش موفق باشد اما فرقی ندارد کدام دولت سر کار باشد». یکی دیگر خطاب به پزشکیان نوشته است: «امید است لحظه‌ای از فکر مردم و حمایت آنان غافل نشوید و تا لحظه آخر، خود را نماینده و خادم ملت به حساب آورده و ضمن احترام به حاکمیت، برای سامان‌بخشی به امور کشور و بهبود حال این مردم ناامید و مظلوم، از هیچ تلاشی فروگذار نشود». همچنین یکی از استادان دانشگاه پیشنهاد داده است: «آقای پزشکیان، رویه روشنی برای انتخاب همکاران‌تان در دولت داشته باشید، آن‌ را به ملت اعلام کنید و نشان دهید آنچه در دوره‌های مدیریت دانشگاه‌های آمریکا، انگلستان، سوئیس و سایر کشورها آموخته‌اید، بخشی از وجودتان شده و واقعا قصد دارید کشور را با عقلانیت، شفافیت، پاسخ‌گویی و در مسیری که خالق سرمایه اجتماعی و اعتماد باشید، اداره کنید».

تمام شد یا تمام نشد: بازار بد و بیراه در شبکه‌های اجتماعی در این مدت داغ بود. در اکثر گروه‌ها چه گروه‌های دوستان و خانواده چه گروه‌های کاری در یک هفته گذشته، بحث‌ها و گفت‌وگوهای خشنی شکل گرفته است. خشن از آن لحاظ که همراه با قضاوت بوده و هرکس دیگری را به صفاتی متهم کرده و سعی داشته با جملاتی فراتر از استدلال‌های منطقی درباره گزینه رأی‌دادن یا تحریم دیگری را مجاب کند. اتفاقی که سبب شده تا بسیاری از دیگری ناراحت و دل‌شکسته شوند و اختلافات عمیقی به وجود آید. این اختلافات حتی سبب شد در دنیای واقعی نیز کدورت‌هایی پیش بیاید. البته این مسئله در خارج از کشور ابعاد گسترده‌تری داشته و منجر به فحاشی و سخنان اهانت‌‌بار شده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها