|

مصائب قطعی برق برای دانش‌آموزان

گرمای هوا در تهران و دیگر شهرهای ایران روبه افزایش است. در این میان، مسئله کمبود برق تبدیل به چالشی برای روزهای تابستان شده است. قطع برق ادارات و مدارس و ممنوعیت استفاده از کولرگازی از راه‌حل‌هایی است که برای حل این مشکل در اوج گرما پیشنهاد می‌شود.

مصائب قطعی برق  برای دانش‌آموزان

گرمای هوا در تهران و دیگر شهرهای ایران روبه افزایش است. در این میان، مسئله کمبود برق تبدیل به چالشی برای روزهای تابستان شده است. قطع برق ادارات و مدارس و ممنوعیت استفاده از کولرگازی از راه‌حل‌هایی است که برای حل این مشکل در اوج گرما پیشنهاد می‌شود.

ناترازی: به گزارش ایسنا، ناترازی برق چندین سال است که دامن‌گیر کشور شده. برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش صنایع و اداری و مشوق‌های بخش خانگی موجب شد دولت سیزدهم در زمان فعالیت خود گرفتار خاموشی نشود؛ اما نمی‌توان منکر آسیب در بخش صنعت و تغییر در برنامه زندگی کارکنان اداری و همچنین مختل‌کردن روند عادی زندگی مردم و خرابی وسایل برقی شد و همچنین، زیان زیادی کسب‌وکارها را متوجه خود می‌کند. در این روزها که بحث جابه‌جایی دولت نیز مطرح است، مشکلات ناشی از افزایش مصرف برق در روزهای گرم تابستان عیان است و اکنون نیز صنعت برق با تغییر ساعات کاری ادارات و اعمال محدودیت برای صنایع توانسته به حیات خود ادامه دهد.

مدارس و ادارات: مسئله قطعی برق ادارات پرمصرف و حتی مدارس طی هفته پیش بارها در رسانه‌ها مطرح شده بود. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: تاکنون برق ۱۶۰ اداره پرمصرف پایتخت به‌دلیل عدم‌همکاری در کاهش مصرف برق قطع شده است. این مسئول به ایرنا گفته است: «در‌حال‌حاضر تمامی ادارات و نهادهای عمومی شهر تهران مجهز به کنتورهای هوشمند هستند و میزان و نحوه مصرف آنان توسط سامانه‌های هوشمند برق پایتخت، تحت رصد لحظه‌ای قرار دارد. برنامه‌ریزی قطع برق ادارات پرمصرف به‌گونه‌ای انجام شده است که وقفه‌ای در ارائه خدمات به مراجعان ایجاد نشود». اما اینکه اعلام می‌شود در خدمات مشکلی پیش نمی‌آید، این‌گونه نیست. همین اتفاق برای مدارس نیز رخ داده است. در‌حال‌حاضر دبیرستان‌ها، با توجه به ‌عقب‌افتادن امتحانات نهایی، درگیر مسائل ثبت‌نام هستند. برخی مدارس نیز کلاس‌های تابستانی آنها آغاز شده است اما به‌خاطر قطعی برق یا محدودکردن مصرف برق دچار مشکلات زیادی شده‌اند. از سویی، استفاده از کولر‌گازی نیز ممنوع شده است و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس تابستانی‌ آمادگی برای کنکور به‌سختی ممکن است. این د‌رحالی‌است که در تاریخ 25 دی 1402، ولی‌الله بیاتی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود که لایحه رایگان‌شدن آب و برق مدارس در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است.

افزایش مصرف به‌خاطر گرما: در سال جدید مانند سال قبل، بازهم ساعت تغییر نکرد و این عدم‌تغییر ساعت سبب شد تا هم ساعات ادارات عوض شود و هم در مصرف انرژی اسراف شود. 

تعطیلی: مسئولان اولین راهکاری که برای حل مشکلات در نظر می‌گیرند، تعطیلی مدارس است. همین زمستان سال پیش پس از بارش برف و کولاک شدید در استان‌های مختلف، با اینکه از قبل پیش‌بینی شده بود، ادارات، بانک‌ها و مدارس تعطیل شدند. در این میان برخی صنایع نیز با قطع برق روبه‌رو شدند که منجر به تعطیلی تولید در کشور شد. این روند اکنون و در تابستان با افزایش دما و افزایش مصرف برق آغاز شده است، هرچند مسئولان اعلام کرده‌اند بیشتر به‌سراغ صنایع رفته‌اند و مصرف خانگی جزء خط قرمز است. البته دمای ایران به ۳۹.۹ درجه رسیده است که بیشترین میزان در یک ‌دهه اخیر است و البته طبق آمار اعلام‌شده قرار است رکورد مصرف برق ایران باز هم شکسته شود و‌ مصرف برق وسایل سرمایشی کشور از جمله کولر به مرز ۳۶ هزار مگاوات برسد. البته درخواست مدیریت مصرف هم از سوی مسئولان اعلام شده که منظور همان خاموش‌کردن کولرها و وسایل سرمایشی است. مدیر کل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر درخواست کرده است: «مدیریت بار وسایل سرمایشی به ما کمک خواهد کرد که بتوانیم تدوام تأمین برق را برای نقاط مختلف کشور داشته باشیم». درحالی‌که به نظر می‌رسد برای حل این مسائل نیاز است تا با توسعه بهره‌وری و راندمان، خارج‌کردن نیروگاه‌های فرسوده و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در این زمینه راهکارهای جدیدی اجرا شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها