|

آنان که مدام مأمور امنیتی می‌شوند

مجتبی امینی یا دبیر جشنواره فیلم فجر، به‌عنوان کسی ‌که در سه سال گذشته بارها همراه تیم ریاست‌جمهوری نیویورک سفر کرده است، در اظهار‌نظری گفته بود: «اگر ‎پزشکیان رأی بیاورد، احتمالا با چند فصل جدید از سریال‎ گاندو در خدمت ملت شریف ایران خواهیم بود و حرف‌های ناگفته جدیدی خواهیم زد.

آنان که مدام 
مأمور امنیتی می‌شوند

مجتبی امینی یا دبیر جشنواره فیلم فجر، به‌عنوان کسی ‌که در سه سال گذشته بارها همراه تیم ریاست‌جمهوری نیویورک سفر کرده است، در اظهار‌نظری گفته بود: «اگر ‎پزشکیان رأی بیاورد، احتمالا با چند فصل جدید از سریال‎ گاندو در خدمت ملت شریف ایران خواهیم بود و حرف‌های ناگفته جدیدی خواهیم زد. درباره فساد و نفوذ در جریان اصلاحات حرف‌های نزده زیاد است». به‌گزارش عصر ایران، واقعیت این است که در چند سال اخیر، حوزه فرهنگ و هنر و سینما در حصار تنگ تندرو‌هایی مثل مجتبی امینی بوده که از قبیله سفارت‌نوردانی است که از دیوار سفارت بالا می‌روند و به میز ریاست می‌رسند. حالا باید منتظر ماند و دید ساخت این سریال‌ها چه زمانی در صداوسیمایی که وحید جلیلی -برادر سعید جلیلی، نامزد شکست‌خورده انتخابات- در آن حضور فعال دارد، آغاز می‌شود. با این نکته که معمولا ساخت سریال‌های امنیتی جزء اولویت‌های رسانه ملی است و معمولا با چهره‌های تکراری این سریال‌ها ساخته می‌شود. این نکته‌ای است که ایسنا در گزارشی به آن پرداخته است.

چهره‌های تکراری

مجموعه تلویزیونی «رخنه» که اوایل تیرماه با پخش قسمت سی‌و‌دوم به پایان رسید، سریالی بود که پس از مناظره‌های انتخاباتی، افرادی که پس از سال‌ها قهر به سراغ تلویزیون آمده بودند و فرصت تغییر کانال را نداشتند، به تماشایش می‌نشستند. البته خیلی زود مجبور می‌شدند اقدامی انجام دهند؛ یا در راستای خاموش‌کردن یا تغییر کانال. این سریال جدیدترین سریال امنیتی صداوسیما بود؛ از ژانرهای مورد‌علاقه رسانه ملی!

‌علیرام نورایی، یکی از هنرپیشه‌های این اثر که پیش از «رخنه»، مجموعه «هفت سر اژدها» را روی آنتن داشت، حالا با شش حضور در مجموعه‌های تلویزیونی در ژانر جاسوسی، به‌تنهایی رکورددار است. او البته در بعضی آثار مانند «هفت سر اژدها» و «محرمانه» نقش مأمور امنیتی و در برخی دیگر مثل «رخنه» و «سارق روح» نقش‌های دیگری ایفا کرده است.

در رتبه دوم بازیگران پرتکرار این‌دست آثار، ‌علیرضا جلالی‌تبار‌ و ‌سپیده خداوردی‌ دیده می‌شوند که با پنج حضور در شش سال اخیر، چهره‌های آشنا در سریال‌های امنیتی به شمار می‌آیند و هر دو در «رخنه» بازی کردند. جلالی‌تبار که در این اثر نقش یک مأمور امنیتی را ایفا می‌کند، پیش‌تر در «محرمانه»، «سرجوخه»، «ترور خاموش» و «سارق روح» نیز حاضر شده بود و خداوردی که نقش یک دانشمند موشکی را بازی می‌کند، پیش از این در آثاری همچون «صبح آخرین روز»، «خانه امن»، «شاهرگ» و «ترور خاموش» حضور داشت.

چهارمین هنرپیشه آشنای محصولات جاسوسی تلویزیون، ‌فرهاد قائمیان‌ است که نشان درجه‌یک هنری گرفت. او با حضور در «بازپرس»، «گاندو»، «ترور» و «محرمانه» کارنامه‌ای پروپیمان در این آثار دارد؛ هرچند در سریال «رخنه» شاهد حضور او نبودیم.

رحیم نوروزی، جعفر دهقان، آرش آصفی، سوگل طهماسبی و کمند امیرسلیمانی، پنج بازیگر دیگری نیز که پیش از این تجربه سه حضور در این قبیل سریال‌ها را داشتند، در «رخنه» مقابل دوربین نرفتند.

با‌این‌حال، «خسرو شهر» از بعد از حضور در دو فصل مجموعه «گاندو» که باعث شناخته‌شدن او برای مخاطب بود، با «رخنه» دومین یا به تعبیری سومین تجربه خود را در این ژانر از سر گذراند و ایوب آقاخانی، شهین تسلیمی، نیلوفر شهیدی و بهرام ابراهیمی که پیش‌تر هرکدام یک‌بار در سریال‌های جاسوسی حاضر شدند، با «رخنه» این‌دست آثار را در کارنامه خود به عدد دو رساندند. اگرچه علت استفاده سازندگان سریال‌های جاسوسی از چهره‌های تکراری روشن نیست، اما اتفاقی که افتاده است، تکراری‌‌شدن موضوعات، اتفاقات آثاری است که در رسانه ملی در این ژانر به نمایش در‌می‌آید. بی‌تردید به‌زودی همان اقبال محدودی هم که به برخی سریال‌ها می‌شود، کمترو‌کمتر می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها