|

ترور ناکام در پنسیلوانیا می‌تواند به سود رئیس‌جمهوری سابق آمریکا باشد

تثبیت جایگاه ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، رسما نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حزب جمهوری‌خواه شد. این اطلاعیه تقریبا هم‌زمان با اعلامیه ترامپ درباره معاون خود، سناتور جی‌دی‌ ونس (سناتور جمهوری‌خواه اوهایو)‌ منتشر شد. با شمارش آرای نمایندگان فلوریدا، حزب جمهوری‌خواه نامزدی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را تأیید کرد.

تثبیت جایگاه ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، رسما نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حزب جمهوری‌خواه شد. این اطلاعیه تقریبا هم‌زمان با اعلامیه ترامپ درباره معاون خود، سناتور جی‌دی‌ ونس (سناتور جمهوری‌خواه اوهایو)‌ منتشر شد. با شمارش آرای نمایندگان فلوریدا، حزب جمهوری‌خواه نامزدی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را تأیید کرد. جف کافمن، رئیس حزب جمهوری‌خواه آیووا، نامزدی ترامپ را اعلام کرد و افزود که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات مقدماتی که با حمایت آیووا انجام شد، به شکلی قاطع به پیروزی رسیده بود. او گفت: «این حزب مردمی است! رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، قهرمان مردم است و بر عهد خود پایبند بوده است!». کافمن چندین‌ بار در حین سخنرانی مشت‌های خود را به هوا بلند کرد؛ «باعث افتخار من است که دونالد جی‌ ترامپ را به‌عنوان نامزد حزب معرفی کنم‌». سخنان او با شعارهای بلند «آمریکا، آمریکا، آمریکا» همراه شد. مایکل اس‌ مک‌دونالد، رئیس حزب جمهوری‌خواه نوادا، از نامزدی ترامپ حمایت کرد و افزود که ترامپ نه‌فقط برای خودش، بلکه برای مردمان عادی آمریکا علیه «استفاده ابزاری از نظام قضائی» مبارزه می‌کند. کوری لواندوفسکی گفت از ریختن ۲۲ رأی نیوهمپشایر به سبد «دوست خوبش»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به خود می‌بالد. لواندوفسکی مدیر کارزار انتخاباتی موفق ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود.

انتخاب جی‌ دی‌ ونس

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در ۱۵ جولای اعلام کرد که جی‌‌دی‌ ونس (سناتور جمهوری‌خواه اوهایو) معاون او خواهد بود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا اندکی قبل از اینکه نمایندگان کنگره ملی جمهوری‌خواهان حضور او و معاون مدنظرش را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به نمایندگی از حزب تأیید کنند، از انتخاب معاون خود خبر داد. ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در بیانیه‌ای در تروث‌سوشال نوشت: «پس از رایزنی و بررسی‌های فراوان و در نظر گرفتن استعداد فوق‌العاده چهره‌های مختلف، به این نتیجه رسیدم که بهترین فرد برای معاونت رئیس‌جمهوری آمریکا، سناتور جی‌دی ونس از ایالت بزرگ اوهایو است». رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اندکی قبل از ساعت ۹ شب روی صحنه فایسرو فروم ظاهر شد و تشویق حضار را برانگیخت. یک بانداژ سفیدرنگ روی گوش او به چشم می‌خورد که از جراحت او در سوءقصد دو روز پیش در پنسیلوانیا حکایت داشت. لحظاتی پس از ورود ترامپ، لی گرینوود، موسیقی‌دان، به روی صحنه رفت و از طرف ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، صحبت کرد. درحالی‌که گروه موسیقی آهنگ بی‌کلام «افتخار می‌کنم آمریکایی هستم» را برای شروع می‌نواختند، فرمانده کل قوای سابق آمریکا روی صحنه قدم می‌زد، مشت خود را بلند می‌کرد و برای جمعیت دست تکان می‌داد. درحالی‌که گرینوود آهنگ معروف خود را می‌خواند، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با صدای موزیک تکان می‌خورد، لبخند می‌زد، دست تکان می‌داد و این عبارت را به زبان می‌آورد: «متشکرم». او یک لحظه به معاون خود، سناتور جی‌‌دی‌ ونس، رو کرد و چیزی گفت که قابل شنیدن نبود. شعارهای «آمریکا‌» و «مبارزه» در فضا طنین‌انداز شدند و با شعار «ما عاشق ترامپ هستیم» ادامه یافتند.

واقعه تعیین‌کننده پنسیلوانیا

نشریه وال‌استریت ‌ژورنال درباره نجات دونالد ترامپ از سوءقصد و تیراندازی به او در گردهمایی انتخاباتی پنسیلوانیا یادداشتی منتشر کرد. در این یادداشت آمده است: «سوءقصد به دونالد ترامپ در شامگاه شنبه یک لحظه وحشتناک برای آمریکا به شمار می‌رود و می‌توانست بسیار فاجعه‌بار باشد؛ با این حال نمی‌توان گفت که این اتفاق کاملا غافلگیرکننده بود زیرا خصومت سیاسی و لفاظی‌های نفرت‌آمیز در آمریکا بسیار افزایش یافته است». به اعتقاد نویسندگان یادداشت وال‌استریت ژورنال، اینکه ترامپ تنها چند میلی‌متر با مرگ فاصله داشت، چیزی جز معجزه نیست و نمی‌توان گمان کرد که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با کمک نیروهای حفاظتی جان سالم به در برد. با وجود نجات ترامپ، در این تجمع که قرار بود وفاداری سیاسی و مشارکت دموکراتیک آمریکایی‌ها جشن گرفته شود، یک نفر کشته شد و دو نفر هم به‌شدت زخمی شدند. سرویس مخفی ایالات متحده اعلام کرده که مظنون به تیراندازی را کشته، اما سؤال این است که او اصولا چگونه توانست به آن مکان مرتفع در بالای ساختمان نزدیک شود که بتواند به سمت رئیس‌جمهوری سابق شلیک کند؟ درست است که گردهمایی‌های دونالد ترامپ به نوعی آزمون‌های امنیتی به شمار می‌روند، اما سرویس مخفی سال‌ها فرصت داشت که بداند چگونه از او در این رویدادها محافظت کند. در ادامه یادداشت این نشریه، تأکید شده اینکه گفته شود تیرانداز خارج از محدوده امنیتی قرار داشته است، کافی نیست. هویت تیرانداز، انگیزه‌های او و اینکه آیا همدستانی داشته یا خیر، می‌تواند درباره اینکه چگونه توانسته است در محدوده تیراندازی قرار گیرد، اطلاعات بیشتری ارائه دهد اما رهبران سرویس مخفی باید در این زمینه با شفافیت توضیح دهند تا از گسترش تئوری‌های توطئه پیشگیری شود؛ زیرا از سویی دموکرات‌ها نشانه گرفته شده‌اند و از سوی دیگر رسانه‌های اجتماعی شنبه‌شب مملو از پوسترهای ضد ترامپ شدند و ادعا کردند که این تیراندازی برای کمک به کارزار انتخاباتی او انجام شده است.

جو بایدن تیراندازی به ترامپ را با عنوان «خشونت سیاسی» محکوم کرد و رهبران هر دو حزب سیاسی نیز چنین کردند؛ بااین‌حال، مسئله اینجا‌ست که اگر این اظهارات با تغییر در رفتار دنبال نشود، تأثیری در پی نخواهد داشت. نویسندگان در ادامه به این اشاره می‌کنند که اگرچه تیرانداز به‌تنهایی مسئول اعمالش است، رهبران هر دو حزب باید در سخنرانی‌های انتخاباتی‌شان از توصیف خطرات پیروزی رقیب با اصطلاحات آخرالزمانی دست بردارند: «اگر یکی از نامزدها انتخاب شود، دموکراسی پایان نخواهد یافت و اگر ترامپ پیروز شود، فاشیسم حاکم نمی‌شود؛ مگر اینکه به نهادهای آمریکایی اعتقاد کمی داشته باشیم».

در بخش دیگری از یادداشت وال‌استریت ژورنال آمده است: «ما با بیانیه شنبه‌شب بیل بار، دادستان کل سابق، موافقیم که گفت دموکرات‌ها باید اظهارات غیرمسئولانه‌شان را درباره اینکه ترامپ یک تهدید وجودی برای دموکراسی است، متوقف کنند. او چنین نیست». در عین حال یکی از خطرات بزرگ کنونی این است که این تیراندازی باعث شود برخی طرفداران حزب راست به دنبال انتقام خشونت‌آمیز باشند. اینجا‌ست که ترامپ و جمهوری‌خواهان باید نقش‌آفرینی کنند و تعهد سیاسی‌شان را در برابر آمریکا نشان دهند. آمریکایی‌ها بعد از اتفاق روز شنبه بیش از گذشته به دنبال انتخاب رهبری باثبات و اطمینان‌بخش خواهند بود. عکس دونالد ترامپ که بعد از تیراندازی، در محاصره نیروهای امنیتی با چهره‌ای خون‌آلود مشتش را بلند کرده، نمایشی از صلابت شخصی او است که احتمالا در طول مبارزات انتخاباتی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

به اعتقاد نویسندگان این یادداشت، اکنون دیگر هیچ‌کس در تمایل دونالد ترامپ برای مبارزه تردید ندارد و حالا وقت آن است که او خود را به‌عنوان کسی که می‌تواند از سوءقصد جان به در ببرد و کشور را متحد کند، معرفی کند. در چنین شرایطی، اگر دموکرات‌ها را مسئول این سوءقصد بداند، اشتباه خواهد کرد. در عوض اگر به پیروانش بگوید که باید به مبارزه مسالمت‌آمیز ادامه دهند، می‌تواند آرای بیشتری را از آمریکایی‌ها به دست بیاورد. اگر کارزار ترامپ هوشمندانه عمل کند و در‌ عین‌ حال به منافع آمریکا بیندیشد، حمله در گردهمایی پنسیوانیا را دعوتی به اتحاد سیاسی در نظر خواهد گرفت. در پایان این نوشته تأکید شده که «حمله به ترامپ فضا را بیش ‌از ‌پیش برای انتقاد از دموکرات‌ها و سیاست‌های شکست‌خورده آنها فراهم می‌کند، اما در شرایط فعلی آمریکا نیازمند اتحاد و گفتمان است، نه جنگ داخلی». به اعتقاد نویسندگان این یادداشت، به همان اندازه که سوءقصد به جان ترامپ می‌تواند عامل نفرت‌‌پراکنی بیشتر در آمریکا باشد و چرخه خشونت را گسترش دهد، ممکن است یک لحظه رستگاری باشد که به گفتمانی سیاسی در ایالات متحده منجر شود و عملکرد احزاب را بهبود ببخشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها