|

سرویس امنیتی آمریکا زیر ذره‌بین

پس از آنچه در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ در پنسیلوانیا رخ داد و تیراندازی به نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان همه را شوکه کرد، بسیاری بر این عقیده‌اند که این تلاش برای ترور نمایانگر یک شکست آشکار و نقض امنیتی گسترده در سرویس مخفی آمریکا‌ست. نشریه پولیتیکو با انتشار گزارشی درباره ابعاد مختلف تیراندازی به سمت ترامپ نوشت سرویس مخفی آمریکا که مدت‌ها تصور ایدئالی از آن ارائه شده بود، در سال‌های اخیر بارها رسوایی‌هایی را به بار آورده است.

سرویس امنیتی آمریکا زیر ذره‌بین

پس از آنچه در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ در پنسیلوانیا رخ داد و تیراندازی به نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان همه را شوکه کرد، بسیاری بر این عقیده‌اند که این تلاش برای ترور نمایانگر یک شکست آشکار و نقض امنیتی گسترده در سرویس مخفی آمریکا‌ست. نشریه پولیتیکو با انتشار گزارشی درباره ابعاد مختلف تیراندازی به سمت ترامپ نوشت سرویس مخفی آمریکا که مدت‌ها تصور ایدئالی از آن ارائه شده بود، در سال‌های اخیر بارها رسوایی‌هایی را به بار آورده است.

به‌ نوشته پولیتیکو، سؤالات مهمی در مورد تیراندازی به رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حل‌نشده باقی مانده است، اما مهم‌تر از همه این است که چگونه یک مرد مسلح ۲۰‌ساله موفق شده از سقف ساختمانی در نزدیکی محل سخنرانی ترامپ بالا برود و به سوی او تیراندازی کند. این سؤال، علاوه ‌بر‌ اینکه ذهن افکار عمومی را مشغول کرده، درخواست‌هایی را برای تحقیقات از سرویس مخفی آمریکا برانگیخته است. روبن گالگو، نماینده دموکرات و تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که برای مجلس سنا در آریزونا نامزد شده است، گفت: «کسانی که مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای این طرح امنیتی آشکارا ناکافی را بر عهده داشته‌اند، باید در مقابل کنگره شهادت دهند و پاسخ‌گو باشند».

با چنین درخواست‌هایی، تحقیقات رسمی درباره تیراندازی گردهمایی انتخاباتی پنسیلوانیا که منجر به کشته‌شدن یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع طرفداران ترامپ شد، مدنظر گرفته شده است. سؤالاتی که در مورد این حمله وجود دارد، سبب شده است ‌ کیمبرلی چیتل، مدیر سرویس مخفی آمریکا، زیر ذره‌بین بازرسان کنگره قرار بگیرد و اف‌‌بی‌‌آی تحقیق در مورد این تیراندازی را آغاز کند. در ساعات اولیه پس از تیراندازی، قانون‌گذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به مجموعه‌‌ای از غفلت‌ها یا اشتباهات فاحش از سوی مأموران امنیتی اشاره کردند که به نظر می‌رسد به تراژدی تیراندازی به سوی ترامپ منجر شده است.

روبن گالگو با اشاره به اینکه چگونه این مرد مسلح به‌راحتی در پشت‌بامی حاضر شده که توانایی شلیک مستقیم به ترامپ را داشته است، گفت: «آموزش‌های نظامی به من آموخته که هرگز نباید در محل سخنرانی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا جایی وجود می‌داشته که تیرانداز بتواند با قرار‌گرفتن در آنجا دسترسی مستقیمی برای تیراندازی به سخنران داشته باشد».

قرار‌گرفتن مظنون تیراندازی به ترامپ -جوانی به نام توماس متیو کروکس- در فضایی مشرف به سکوی سخنرانی نامزد انتخابات آمریکا، یادآور یکی از بزرگ‌ترین فاجعه‌های تاریخ سیاسی ایالات‌ متحده است؛ هنگامی که ترور رئیس‌جمهور‌ جان اف‌ کندی از سوی لی هاروی اسوالد از طبقه ششم مدرسه‌ای در تگزاس اتفاق افتاد. شش دهه از زمانی که کندی در لیموزین روباز خود مورد تیراندازی قرار گرفت می‌گذرد، اما عبرت‌گرفتن از آن فاجعه در برنامه‌ریزی سرویس مخفی آمریکا نادیده گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود بازرسان به ‌دنبال پرس‌وجو از عواملی باشند که مقدمات سخنرانی ترامپ در پنسیلوانیا را انجام داده و منطقه را به همراه مأموران قانون و ستاد انتخاباتی محلی مورد بررسی قرار دادند. انتظار می‌رود آنها در بررسی‌هایشان مشخص کنند آیا دسترسی به پشت‌بام‌های اطراف مورد بحث قرار گرفته یا خیر و آیا کسی پیشنهاد انجام کاری برای جلوگیری از آن را داده یا خیر؟ این پرسش‌ها به‌ویژه از آن‌رو افکار عمومی را به خود مشغول کرده که برخی از حاضران در صحنه اعلام کردند متوجه حضور فرد مشکوکی شده و آن را به پلیس گزارش کرده‌اند، اما به هشدار آنها توجهی نشده است. شاهدان گفتند از فاصله نزدیک حضور مرد مهاجم را دیده‌اند و این باعث شده برخی کارشناسان اظهار تعجب کنند که چطور سقفی با دید واضح از صحنه ایمن نشده است. کوری میلز، نماینده‌ای که زمانی سرباز ارتش بوده و در افغانستان و عراق نیز حضور داشته است، در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای در این زمینه گفت: «به عقیده من حضور یک فرد مسلح در فاصله‌ای نزدیک به محل سخنرانی ترامپ یک نقض گسترده و فاحش امنیتی است».

از سوی دیگر، حضور و اقدام به‌موقع سرویس مخفی نیز موضوع دیگری است که مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان می‌گویند چرا سرویس مخفی در همه پشت‌بام‌ها حاضر نبوده و چرا طول کشیده تا بتواند به حضور فرد مهاجم مسلح واکنش نشان دهد؟ موضوع دیگر این است که از زمانی که شاهدان‌ خزیدن یک مرد مسلح روی پشت‌بام را به مأموران امنیتی گزارش کردند تا زمانی که مأموران این موضوع را به پلیس مخفی گزارش دادند چرا تأخیری وجود داشته که منجر به شلیک این مرد شده است؟ به عقیده کارشناسان، بررسی زمان ارائه گزارش از سوی پلیس محلی و ایالتی و زمان اقدام سرویس مخفی حیاتی خواهد بود و باید دید که از ارائه اولین گزارش چقدر زمان برده و آیا یک اختلال در نحوه ارتباط آنها رخ داده است؟

پرسش دیگری که به نظر منتقدان باید به آن پاسخ داده شود، این است که آیا تیم حفاظتی ترامپ به اندازه کافی برای تأمین امنیت او سریع حرکت کرده و آیا آنها از رویه صحیح برای محافظت از او در برابر گلوله‌های احتمالی بیشتر پیروی کرده‌اند یا خیر؟ پس از تیراندازی، مأموران امنیتی به‌سرعت به سمت ترامپ رفتند، اما آنچه نسبت به آن اعتراض می‌شود این است که محافظان سر و بدن رئیس‌جمهوری سابق را به‌طور ‌کامل نپوشاندند و او را در معرض دید قرار دادند؛ اتفاقی که ممکن بود با توجه به احتمال تیراندازی‌های بیشتر فاجعه‌ به بار بیاورد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها