|

اروپا نگران تشکیلات خودگردان

در پی نگرانی‌های اتحادیه اروپا از سقوط احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین، کمیسیون اروپا اعلام کرد در دو ماه آینده یک کمک مالی اضطراری به مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو به این تشکیلات ارائه خواهد کرد.

اروپا نگران تشکیلات خودگردان

در پی نگرانی‌های اتحادیه اروپا از سقوط احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین، کمیسیون اروپا اعلام کرد در دو ماه آینده یک کمک مالی اضطراری به مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو به این تشکیلات ارائه خواهد کرد.

در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا آمده است ‌این پول در قالب کمک‌های بلاعوض و وام، در سه پرداخت بین جولای و سپتامبر (مشروط به پیشرفت در برنامه اصلاحات تشکیلات خودگردان فلسطین) پرداخت خواهد شد. این اتحادیه پیش از این طرحی را با تشکیلات خودگردان فلسطین با هدف اصلاح وضعیت بودجه و مالی آن امضا کرده بود. اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد این کار با هدف «ثبات اقتصادی و سیاسی در کرانه باختری» انجام می‌شود. تشکیلات خودگردان فلسطین سال‌هاست‌ ‌وضعیت مالی به‌هم‌ریخته‌ای دارد؛ زیرا کشورهای کمک‌کننده بودجه‌ای را که زمانی تقریبا یک‌سوم از بودجه سالانه شش میلیارد دلاری آن را پوشش می‌داد، کاهش داده‌اند و خواستار اصلاحات برای مقابله با فساد و اتلاف منابع شده‌اند. مقامات فلسطینی همچنین می‌گویند از زمان حمله حماس در هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل، وضعیت به‌شدت بدتر شده است؛ زیرا اسرائیل نیز انتقال بخشی از درآمدهای مالیاتی را که از طرف تشکیلات خودگردان جمع‌آوری می‌کرد و منبع اصلی تأمین مالی این منطقه بود، متوقف کرده است. خبر اعطای این کمک مالی ۴۳۵ میلیون دلاری، با استقبال مقامات تشکیلات خودگران فلسطین همراه شد و آن را «گامی مهم برای کاهش بحران مالی و اقتصادی خفقان‌آوری» خواندند که مردم این منطقه از آن رنج می‌برند و با جنگ اسرائیل و حماس بدتر شده است. گزارش‌ها از مناطق تحت اداره تشکیلات خودگردان فلسطین حاکی از آن است که وضعیت زیرساخت‌ها بدتر شده، کارمندان دولت تنها بخشی از حقوق خود را دریافت می‌کنند و خدمات بهداشتی نیز در حال فروپاشی است. اینها نشانه‌های بحران عمیق مالی است که دولت محمود عباس را فلج و سؤالاتی را درباره آینده آن حتی پس از پایان جنگ غزه مطرح کرده است. یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در‌این‌باره اعلام کرد: «وضعیت مالی تشکیلات خودگردان بسیار وخیم است و اگر سقوط کند به نفع هیچ‌کس نیست. واضح است که آنها به پول بیشتری نیاز دارند‌». پارلمان اسرائیل (کنست) اخیرا قطع‌نامه‌ای را با اکثریت آرا تصویب کرد که ایجاد «یک کشور واحد فلسطینی» را رد می‌کرد؛ حتی اگر تشکیل چنین کشوری بخشی از توافق مذاکره‌شده با اسرائیل باشد. در این قطع‌نامه آمده است که تشکیل کشور فلسطین برای اسرائیل یک «خطر وجودی» محسوب می‌شود. این اقدام کنست، واکنش جوزپ بورل، مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا را در پی داشت که بیانیه‌ای صادر و از قطع‌نامه کنست در رد تشکیل کشور فلسطین ابراز تأسف کرد. البته بیانیه بورل نیز پس از آن تنظیم و منتشر شد که اعضای اتحادیه اروپا نتوانستند قطع‌نامه‌ای را «به اتفاق آرا‌» برای محکومیت این تصمیم پارلمان اسرائیل تصویب کنند؛ زیرا مجارستان برخلاف ۲۶ عضو دیگر این اتحادیه، از حق وتو استفاده کرد و مانع از تصویب چنین قطع‌نامه‌ای شد. در بیانیه مستقل بورل آمده است که تشکیل کشور فلسطین، یک گام حیاتی برای به نتیجه رسیدن تلاش‌های بین‌المللی در راه‌حل این مناقشه طولانی‌مدت است. قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گردهم آیند تا درباره پیامدهای جنگ غزه، طرح‌هایی برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطینی و بازگرداندن مأموریت اتحادیه اروپا در گذرگاه مرزی رفح‌ گفت‌وگو کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها