|

در انتظار تغییر نگرش در کمیسیون انرژی

ناترازی انرژی در ایران اکنون به یک بحران ملی بدل شده است. صنایع به دلیل بروز این تنش، خسارت‌های بسیاری دیده‌اند. تولید در بسیاری از تولیدی‌های کشور تحت تأثیر قرار گرفته و کسری انرژی راه به خانه‌های مردم یافته و رفاه و آسایش آنها را سلب کرده است.

فرود آزادبخت: ناترازی انرژی در ایران اکنون به یک بحران ملی بدل شده است. صنایع به دلیل بروز این تنش، خسارت‌های بسیاری دیده‌اند. تولید در بسیاری از تولیدی‌های کشور تحت تأثیر قرار گرفته و کسری انرژی راه به خانه‌های مردم یافته و رفاه و آسایش آنها را سلب کرده است.

رشد فناوری‌ و تحولات تکنیکی در صنعت، نیاز اکثر کشورهای توسعه‌یافته را به حامل‌های انرژی افزایش داده است. از طرفی، آلایندگی‌های حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی، کشورها را به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ترغیب کرده است. استفاده از انرژی‌های نو بیشتر از هر زمانی، مد‌نظر برنامه‌ریزان سیستم انرژی دنیا قرار گرفته و از طرفی، کاهش ذخایر آب پشت سدها نیز به عنوان تهدیدی برای کاهش انرژی محسوب می‌شود. هزینه انتقال برق از مبدأ تا مقصد، با توجه به پیشرفت تراکم جمعیت در بسیاری از مناطق، خود نیز به عنوان چالش بر سر راه تأمین‌کنندگان انرژی قرار گرفته است.

ایران اکنون نه‌تنها بر‌اساس سندهای چشم‌انداز توسعه در ایجاد زیرساخت و تولید انرژی تفوقی حاصل نکرده، که عملا دچار عقبگرد شده‌ است. کشور هر‌ساله با کمبود انرژی در فصول گرم و سرد سال مواجه است. کشور امسال ۱۸ هزار مگاوات برق در شبکه اصلی کمبود داشته که با تمهیدات موقتی باز نتوانسته‌ایم توفیق داشته باشیم. اما می‌توان امیدوار بود با تغییراتی که در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایجاد شده، شاهد حضور نخبگان تحصیل‌کرده و متخصصی باشیم که فارغ از هرگونه حمایتی توانستند جایگاه علمی خود را از سطوح دانشگاهی به صحن مجلس بکشانند. ایران‌ کشوری با ظرفیت و منابع شگفت انرژی، اکنون در تولید و نحوه مصرف بهینه آن دچار مشکل جدی است. شاید اغراق نباشد اگر بر این واقعیت تأکید کنیم که دنیا دارد از ذخایر انرژی فسیلی گذر می‌کند و برنامه‌های جایگزین خود را به‌سرعت در دست احداث دارد. بنابراین ضروری است نیروهای پیشرو و نمایندگان هوشمند بیش‌از‌پیش در ساخت قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری کشور مورد توجه باشند. ایران کشوری با ظرفیت 300 روز آفتابی، بزرگ‌ترین منبع جغرافیایی دریافت انرژی خورشیدی است. کسانی این حقیقت آشکار را درک می‌کنند که جهان رو‌ به پیشرفت امروز را بهتر و دقیق‌تر رصد کرده باشند و در نگرش‌های سیاست‌گذاری خود آن را به‌درستی لحاظ کنند.

محمد بهرامی سیف‌آباد، نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، معتقد است، باید تحولی ساختاری در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در کمیسیون انرژی مجلس ایجاد شود. برای استفاده بهینه از انرژی‌های فسیلی و همچنین بهره‌گیری از انرژی‌های نو و پاک، باید یک پارادایم‌‌شیفت جدی از سرمایه‌گذاری تا اجرا در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد و این‌ کار نیازمند برنامه‌ریزی و نظارت دقیقی است.

برای درک بهتر این تغییر رویکرد، باید ظرفیت‌های فیزیکی و همین‌طور نیروی انسانی را در نظر گرفت و آن‌طور‌که محمد بهرامی نیز تأکید دارد، به اهمیت جایگزینی این شکل از انرژی توجه داشت و به صورت فنی چارچوب احداث نیروگاه‌های خورشیدی را بررسی و در دستور کار قرار داد.

بهرامی دکترای مدیریت صنعتی دارد. او به‌واسطه آنکه با طراحی صنعتی، ساخت‌وساز و مدیریت و کاربرد علم و اصول مهندسی برای بهبود کل زیر‌ساخت‌های صنعتی و فرایند‌های صنعتی سروکار دارد، معتقد است، میزان نیاز صنایع کشور به انرژی‌ فراتر از ظرفیت تولیدی کشور است. از سویی برای پرکردن این خلأ و درمان ناترازی انرژی باید به سمت ایجاد زیرساخت انرژی‌های تجدید‌پذیر در کنار بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی‌های فسیلی رفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها