|

چرا واگذاری مدیریت دولتی صنعت خودروسازی به بخش خصوصی مطالبه مردم از پزشکیان است؟

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که عدم واگذاری مدیریت دولتی به بخش خصوصی در خودروسازی، موجب رانت، کاهش تولید و پایین‌آمدن راندمان کیفیت در تولید شده است. از همه مهم‌تر اینکه سیاست‌گذاری دولتی‌ عامل بی‌ثباتی بازار خودرو شده است.

چرا  واگذاری مدیریت دولتی صنعت خودروسازی  به بخش خصوصی مطالبه مردم از  پزشکیان است؟

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که عدم واگذاری مدیریت دولتی به بخش خصوصی در خودروسازی، موجب رانت، کاهش تولید و پایین‌آمدن راندمان کیفیت در تولید شده است. از همه مهم‌تر اینکه سیاست‌گذاری دولتی‌ عامل بی‌ثباتی بازار خودرو شده است. نشان به آن نشان که بازار خودرو به دلیل تصمیمات لحظه‌ای، جزیر‌‌ه‌ای و دستوری‌کردن قیمت‌ها همواره آبستن چالش التهاب قیمتی است. به همین خاطر است که حالا گزاره واگذاری مدیریت دولتی به‌خصوص‌ در این صنعت به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم و بخش خصوصی از رئیس دولت چهاردهم مدنظر قرار گرفته است. حالا که مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم کار خود را آغاز کرده، مطالبه مردم این است که برای همیشه بنا بر فرمایش رهبری در سالی که با نام جهش تولید و مشارکت مردمی از سوی ایشان نامیده شده است، صنعت خودروسازی به مردم و بخش خصوصی واگذار شود. در این روزهای نخستین دولت چهاردهم مقایسه خودروسازی با مدیریت بخش خصوصی و دولتی بسیاری از حقایق را بیان خواهد کرد و مشخص خواهد شد چرا واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی یک خواسته مردمی است؛ چراکه تا پیش از این مدیران وقت دولتی همه راهکارهایی که می‌توانست خودرو را در سبد کالایی دهک‌های کم‌درآمد جامعه قرار بدهد و بازار خودرو را به سامان برساند، به انجام رسانده‌اند، اما نشد که بشود و همچنان خودروسازی ایران در تب خود می‌سوزد.

کارنامه مدیریت بخش خصوصی بر خودروسازی:‌ وقتی کارنامه و عملکرد بهمن‌خودرو و شرکت «کروز» در کنار کارنامه و عملکرد ایران‌خودرو و سایر دیگر خودروسازان قرار داده می‌شود، آنگاه آنچه باید بیان شود، آشکار خواهد شد. بهمن‌خودرو و کروز روبه‌روز در حال توسعه و در عین حال ایران‌خودرو در حال عقب‌گرد است. مدیریت واقعی بخش خصوصی شرکت «کروز» بود که پروژه ساخت قطعات خودرو با‌ وجود پیچیدگی‌‌‌ها و موانع متعدد فنی و سیاسی با اهتمام مدیران خصوصی این شرکت به سرانجام رسید و اکنون شرکت «کروز» به یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌‌‌سازان غرب آسیا تبدیل شده است و در طول سال‌های گذشته تجربه صادرات قطعه به بزرگ‌ترین خودروسازی‌‌‌های جهان نظیر پژو فرانسه را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است. مدیریت واقعی بخش خصوصی، شرکت «کروز» بود که با ساخت قطعات پیچیده الکترونیکی مانند ECU و ACU و همین‌طور حسگرهای مختلف در کنار ۱۴ واحد تولیدی دیگر فعالیت خود را در قالب سه سایت عظیم با جدیت ادامه می‌دهد. مدیریت واقعی بخش خصوصی شرکت «کروز» بود که قطعات مرغوب با سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌ترین ارزیابی‌‌‌های فنی و مهندسی کارشناسان خلاق در این شرکت ساخته و موجب‌ شد که اقبال بازار به این قطعات افزایش پیدا کند و این برند، منجر به ارزشمندی خودروهای تولیدی شود.

تولیدات ایران‌خودرو 19 درصد کاهش یافته است: در فروردین امسال، ۲۳ هزار و ۳۱۵ انواع خودرو در ایران‌خودرو تولید و در مقابل ۲۳ هزار و ۵۵۲ دستگاه به فروش رفته است. این در حالی است که فروردین پارسال ۲۸ هزار و ۷۷۹ دستگاه خودرو تولید و ۱۵ هزار و ۸۰ دستگاه فروخته شده بود. بر این اساس تولید خودرو در ایران‌خودرو ۱۹ درصد با کاهش مواجه شده است. ایران‌خودرو در ماه نخست سال ۱۴۰۳ توانسته ۱۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه از خانواده پژو تولید کند که از این میزان هفت هزار و ۵۱۱ دستگاه را فروخته است. این در حالی است که در فروردین پارسال ۱۷ هزار و ۹۸۸ خودرو در گروه پژو تولید شده بود که از این میزان هم هشت هزار و ۴۵۶ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراین در فروردین ماه امسال در گروه پژو بالغ بر هفت هزار دستگاه کمتر تولید و به تبع آن بالغ بر یک هزار دستگاه کمتر فروخته شده است. نکته قابل توجه آنکه در فروردین امسال سه هزار و ۲۹۴ دستگاه از گروه پژو در پارکینگ‌های ایران خودرو مانده است.

کاهش 26درصدی تولیدات سایپا: در سایپا در فروردین امسال (بدون در نظر گرفتن تولید وانت ۱۵۱) ۱۴ هزار و ۲۶۳ دستگاه انواع خودرو تولید و در مقابل (بدون در نظر گرفتن فروش وانت ۱۵۱)‌ ۱۱ هزار و ۵۲۰ دستگاه فروخته شده است. سایپا در فروردین پارسال ۱۹ هزار و ۲۱ دستگاه تولید و ۱۰ هزار و ۹۳۸ دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه پارسال چهار هزار و ۷۵۸ دستگاه کمتر تولید شده که عمدتا مربوط به خانواده X200 می‌شود. بر این اساس تولید خودرو در سایپا ۲۶ درصد با کاهش مواجه شده است.

اثرگذاری مدیریت خصوصی خودروسازی بر اقتصاد و بازار خودرو: مدیریت خصوصی بر صنعت خودرو می‌تواند اشتغال‌زایی را افزایش دهد و متخصصان تحصیل‌کرده ایرانی به جای جذب در شرکت‌های خارجی، در کانون تحقیق و توسعه داخلی به خدمت گرفته

 خواهند شد. 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها